2020-02-18, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Varsågod:
https://www.reddit.com/r/mildlyinteresting/comments/9uetrj/this_cloud_follows_the_curvature_of_the_earth/

Närmst hittills. Men nej, mot horisonten ser molnet ut att plana ut till höger i bild, inte följa någon kurva.
Citera
2020-02-18, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
https://www.flickr.com/photos/15545136@N06/4775662124

Dra ett rakt sträck vid horisonten. Ser du vad som händer?! Du ljuger för dig själv och oss andra ifall du påstår att du inte ser någon krökning där.
Ingen lins distorsion eller något här.
Lägg ner ditt trolleri nu.

Vilken höjd är denna bild tagen på? Marchhöjd för ett vanligt passagerarplan? Sådär har då aldrig horisonten sett ut när jag blickar ut från fönstret, under en sådan resa.

Sen ser du väl att kurvan inte är jämn? Till höger syns ingen böjning, men till vänster gör det? Kan det kanske ha att göra med den kraftiga dimma som döljer delar av horisontlinjen för dig, och skapar illusionen av en tydlig kurva? Eller är det helt otänkbart för dig?
Citera
2020-02-18, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Det är jag som ber om ett sådant foto. Ingenting jag kan se tyder på en kurvatur, någonstans, och era jämförelser med badbollar och apelsiner gör inte att en kurva är bekräftad där den inte syns.
Okej, så du har alltså inget belägg för att brons krökning inte skulle synas om man tog en likvärdig inzoomad bild av bron från hög höjd och på långt avstånd.
Vad tjatar du om då?

Du förstår väl att för att jämföra måste du utgå från likvärdiga förutsättningar?
Antingen utgår diskussionen från observationer med likvärdiga kraftigt inzoomade bilder av bron tagna i samma vinkel i såväl höjdled och sidled och från både låg höjd och hög höjd eller så utgår diskussionen från observationer med blotta ögat.
Vilket väljer du?
Citera
2020-02-18, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Okej, så du har alltså inget belägg för att brons krökning inte skulle synas om man tog en likvärdig inzoomad bild av bron från hög höjd och på långt avstånd.
Vad tjatar du om då?

Du förstår väl att för att jämföra måste du utgå från likvärdiga förutsättningar?
Antingen utgår diskussionen från observationer med likvärdiga kraftigt inzoomade bilder av bron tagna i samma vinkel i såväl höjdled och sidled och från både låg höjd och hög höjd eller så utgår diskussionen från observationer med blotta ögat.
Vilket väljer du?

Jag har belägg för det tills du eller någon annan kan producera en sådan bild. Belägget är att det tycks sakna kurvatur, helt och hållet.
Tills vi har något att jämföra får vi helt enkelt gå på tro.
Citera
2020-02-18, 00:29
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sett det, har du? Har du någon exempelbild på detta fenomen på högre höjder? Vore ju en sjukt läcker bild, typ en hel stad som går över jordens kurvatur. Helt sjukt häftigt.

Varför finns det inga bilder på kanten? Samt varför har människan aldrig varit där?

Enkla frågor!
Citera
2020-02-18, 00:34
Medlem
Citat:
Jag har belägg för det tills du eller någon annan kan producera en sådan bild. Belägget är att det tycks sakna kurvatur, helt och hållet.
Tills vi har något att jämföra får vi helt enkelt gå på tro.
Jaha, ditt belägg är enbart grundat på vad du tror...

Du förstår väl att för att göra jämförelsen måste du utgå från likvärdiga förutsättningar och att en inzoomad bild i en specifik vinkel inte är jämförbar med att betrakta med blotta ögat.
Citera
2020-02-18, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jaha, ditt belägg är enbart grundat på vad du tror...

Du förstår väl att för att göra jämförelsen måste du utgå från likvärdiga förutsättningar och att en inzoomad bild i en specifik vinkel inte är jämförbar med att betrakta med blotta ögat.

Nej, ditt belägg är grundat på vad du tror. Mitt belägg är grundat på vad jag ser.
Citera
2020-02-18, 00:46
Medlem
Citat:
Mitt belägg är grundat på vad jag ser.
Jaha, så du har alltså sett ett likvärdigt inzoomat foto på Ponchartrainbron tagen från 10 000 meters höjd.
Nyss skrev du ju att du efterfrågade ett sådan foto:
Citat:
Det är jag som ber om ett sådant foto.
Varför skrev du då nyss till Jazzil att du aldrig sett det??
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Men snälla nån. Varför spelar du korkad för?

Varför skulle du inte se brons krökning på 10.000 meters höjd med rätt typ av teleskop? Kan du berätta exakt VAD som skulle hindra dig?

Citat:
Jag har aldrig sett det, har du? Har du någon exempelbild på detta fenomen på högre höjder? Vore ju en sjukt läcker bild, typ en hel stad som går över jordens kurvatur. Helt sjukt häftigt.
Kan du redovisa bilden så trådens läsare får bedöma ditt belägg?

Några frågor till på ditt belägg:
Var du själv med i planet när observationen gjordes?
Vad var brännvidden på teleskopobjektivet?
Från vilket avstånd observerades bron på 10 000 meters höjd för att få samma betraktningsvinkel i höjdled som i bilden från låg höjd?

Antingen utgår diskussionen från likvärdiga kraftigt inzoomade fotografier av bron tagna i samma vinkel i såväl höjdled och sidled från både låg höjd och hög höjd eller så utgår diskussionen från observationer med blotta ögat i båda fallen.
Vilket väljer du?
Senast redigerad av Prudent 2020-02-18 kl. 01:44.
Citera
2020-02-18, 06:47
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Nej, ditt belägg är grundat på vad du tror. Mitt belägg är grundat på vad jag ser.

Jag ser inga celler med mitt blotta öga, alltså är celler enbart en tro...

Kan du visa mig ett enda kort där jag kan se celler utan mikroskop, så länge du inte kan det är celler utan mikroskop bara ett påhitt, en tro.

Citat:

Nej, du är ju självklart inte en mentalt efterbliven människa. Du har ju så klart förmågan att förstå att du kommer få samma förutsättningar på jorden som på en boll. Så varför låtsas du som du inte förstår?

Du påstår att du har sett celler i ett mikroskop. När du inte har mikroskopet till hjälp ser du inte cellerna. Då du självklart förstår att cellerna ändå finns där så förstår du att bron i bilden fortfarande är krökt oavsett om du är på 1 meter eller 10.000 meters höjd.
Senast redigerad av Jazzil 2020-02-18 kl. 06:53.
Citera
2020-02-18, 07:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
För varenda en av dina punkter måste du först göra ett antagande om att jorden är rund, innan du använder dem för att bevisa att jorden är rund. Sjukt hur du inte ser det.
Nej, alla dessa punkter är evidens för en sfärisk jord, samtidigt som de är oförklarliga om jorden är platt.
Citera
2020-02-18, 07:12
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ingenting av det du skriver skulle kunna förklara att kurvan som vi ser tydligt i bilden, inte längre syns till på högre höjd.
Det har jag förklarat flera gånger med liknelsen om den krokiga brädan. Från högre höjd är horisonten länger bort, enligt globmodellen. Bron kanske skulle synas rakt uppifrån på 10 000 meters höjd. För att se brons kurvatur vid horisonten från 10 000 meters höjd behövs en kamera som kan zooma in 35 mil. Bad jag vet finns ingen sådan kamera.

Citat:
Tror du att en kurva över en boll endast gör sig påmind precis vid horisonten, och endast på mycket låga höjder?
Självklart inte. En boll kan ju enkelt betraktas från så långt håll att kurvan syns i sidled. För att se kurvan längs med behövs bara en rak linje på bollen, den kommer att visa kurvan om du tittar mot horisonten längs med linjen. Rakt uppifrån ser den förstås rak ut, precis som brädan.
Citera
2020-02-18, 07:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Hur menar du med att den krökta bron inte synas på högre höjd? Det är ju bara påhitt från din sida. Du är ju fullt medveten om att bron ser lika krökt ut oavsett höjd så länge du ser den från samma vinkel.
Javisst, men från 10 000 m höjd, med samma vinkel hannar den 35 mil (typ) bort då syns den inte, vilket får Sillen att klamra sig fast vid tron att den trots allt kan vara rak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in