2020-02-15, 16:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Om vi tar principerna som läggs fram i klippet, och applicerar dem på... En människa som står vid horisonten och blickar ut över havet, vad får dig att utan vidare eftertanke säga att det inte kan förklara det vi ser?
Nu fantiserar du igen, det är inte utan eftertanke.
Kan du visa upp ett exempel där en plan yta delvis döljer något? Förutsatt att objektet och betraktaren är på samma sida om ytan?

[quote=Dendummasillen|70284118Att bara upprepa ordet 'kurva' tar dig inte särskilt långt i att övertyga mig om att det är förklaringen, eftersom jag aldrig någonsin sett en kurva bortom dina(och mina egna tidigare)fantasier.[/QUOTE]
Jag upprepar inte bara ordet. Jag visar kurvan och effekter av kurvan.
Citera
2020-02-15, 16:46
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Alltså, enligt dig, så skulle jorden vara fullkomligt platt heeeeela vägen fram till min nya horisontlinje 40 mil bort, och där börjar den kröka sig på nytt?

Vad svamlar du om nu? Prata svenska för tusan. Jorden är inte platt. Den kröker sig hela tiden, vilket jag bevisat. Har du en boll? Titta på den. Hur uppenbarar sig krökningen för en punkt på bollen i relation till några andra punkter som är på olika avstånd från första punkten? Måla 10 punkter på bollen i linje med varandra med samma avstånd från varandra. Börja på toppen och fortsätt ned halva bollen. Titta på bollen rakt uppifrån. Avståndet mellan punkterna ser ut att minska ju längre bort från toppen du kommer. Det är vad jag menar med att krökningen ökar med avståndet.
Citera
2020-02-15, 16:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Och jag har bett dig förklara hur en horisont skulle uppenbara sig om du slutar anta att man kan se hur långt som helst vid marknivå på en platt jord?
Sånt får ta upp med dina lärare i skolan.

Jag har gett dig en formel för hur du räknar ut. Om du anser att den är fel, så ber jag dig att ta fram bevis.
Citat:
Skulle den inte bete sig precis så som vi idag ser? Eller skulle den komma närmare? Högre upp? Lägre ner?
Du har fått en formel.

Ett tips är att stå vid en hög byggnad när solen går ner. Hur kan man se solen på byggnadens topp men inte på marken?

Antar att känner att det har med kvantar och vibrationer i någon annan dimension att göra.
Citera
2020-02-15, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nu fantiserar du igen, det är inte utan eftertanke.
Kan du visa upp ett exempel där en plan yta delvis döljer något? Förutsatt att objektet och betraktaren är på samma sida om ytan?

Jag upprepar inte bara ordet. Jag visar kurvan och effekter av kurvan.

Yes, när en människa blickar ut mot horisonten och ser ett skepp många kilometer bort. Där har du ett exempel på när detta sker.
Citera
2020-02-15, 16:51
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
En lång konstruktion över 40 mil, sett från ett flygplan, skulle inte visa några som helst tecken på krökning.
Bevisa det.

Citat:
Den skulle följa vattenytan hela vägen fram till horisonten, en enligt mig plan yta. Men du får gärna presentera något som helst evidens för att ytan mellan mig och min horisont 10.000 meter upp i luften hyser någon som helst krökning.
Bron över Ponchartrain är 4 mil lång, den visar kurvan tydligt. Den är förstås för liten att ses på 40 mils avstånd. På 40 mils höjd syns kurvan i sidled (som i bilderna från ISS) enligt globmodellen.
På 10 mils höjd är det svårt att se både kurvan längs med (bron över Pontchartrain) och kurvan i sidled.
Citera
2020-02-15, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Sånt får ta upp med dina lärare i skolan.

Jag har gett dig en formel för hur du räknar ut. Om du anser att den är fel, så ber jag dig att ta fram bevis.
Du har fått en formel.

Ett tips är att stå vid en hög byggnad när solen går ner. Hur kan man se solen på byggnadens topp men inte på marken?

Antar att känner att det har med kvantar och vibrationer i någon annan dimension att göra.

Om du inte vill ta dig an den tankenöten, så skiter vi i det helt enkelt.

Tack för dina matematiska formler, de hjälper mig verkligen att se den osynliga kurvan.
Citera
2020-02-15, 16:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Yes, när en människa blickar ut mot horisonten och ser ett skepp många kilometer bort. Där har du ett exempel på när detta sker.
Nej. Komprimering av vattenytan har inget med det som är ovanför ytan att göra. Det som är ovanför ytan blir mindre, det döljs inte, om utan är plan.
Citera
2020-02-15, 16:54
Medlem
Citat:
Bevisa det.

Bron över Ponchartrain är 4 mil lång, den visar kurvan tydligt. Den är förstås för liten att ses på 40 mils avstånd. På 40 mils höjd syns kurvan i sidled (som i bilderna från ISS) enligt globmodellen.
På 10 mils höjd är det svårt att se både kurvan längs med (bron över Pontchartrain) och kurvan i sidled.

Låt oss hålla oss på höjder dit både du och jag kan bege oss.

Okej, kurvan syns tydligt över 4 mil... Men den försvinner när man ser bron högre uppifrån? Försvinner helt.
Citera
2020-02-15, 16:57
Medlem
Citat:
Nej. Komprimering av vattenytan har inget med det som är ovanför ytan att göra. Det som är ovanför ytan blir mindre, det döljs inte, om utan är plan.

Och detta baserar du på... Vilket experiment?
Citera
2020-02-15, 16:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Om du inte vill ta dig an den tankenöten, så skiter vi i det helt enkelt.
Du kan se så långt du vill om inget är i vägen. Förstod du inte den formeln? Varför vill du att jag ska svara när jag berättat hur du ska räkna?
Citat:
Tack för dina matematiska formler, de hjälper mig verkligen att se den osynliga kurvan.
Vad är det för kurva du fantisera om att få se?

Räcker det inte med det jag föreslagit om att gå upp i ett hus?

Vad har du för belägg för att kurvan ska vara synlig och i så fall, vid vilken höjd?
Citera
2020-02-15, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Vad svamlar du om nu? Prata svenska för tusan. Jorden är inte platt. Den kröker sig hela tiden, vilket jag bevisat. Har du en boll? Titta på den. Hur uppenbarar sig krökningen för en punkt på bollen i relation till några andra punkter som är på olika avstånd från första punkten? Måla 10 punkter på bollen i linje med varandra med samma avstånd från varandra. Börja på toppen och fortsätt ned halva bollen. Titta på bollen rakt uppifrån. Avståndet mellan punkterna ser ut att minska ju längre bort från toppen du kommer. Det är vad jag menar med att krökningen ökar med avståndet.

Varför jämför du att blicka ut mot horisonten från ett flygplan med att titta på en fotboll? Är du helt från vettet?
Citera
2020-02-15, 17:07
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Varför jämför du att blicka ut mot horisonten från ett flygplan med att titta på en fotboll? Är du helt från vettet?

Wow... Det är verkligen svårt att få en idiot som dig att tänka. Det var ett väldigt enkelt tankeexperiment jag presenterade och du misslyckades med att förstå. Väldigt allvarligt. Jag vet inte hur man kan förklara en sak enklare. En chimpans med dyslexi skulle förstått. Du kanske har någon slags fobi mot just den geometriska formen sfär. Du borde donera din hjärna till vetenskapen när du dör. Det vore spännande att se vad exakt det är för delar som saknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in