2020-02-18, 07:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Visa mig en enda bild på en boll där lutningen sker bort från mig, alltså över horisonten. Så som den gör i bilden med bron.
Varsågod. Se den raka linjen som kröker sig över horisonten. Man behöver inte ens zooma in på en sådan här liten boll.

https://cdn.intersport.se/productimages/690x600/137490206000_10.jpg
Citera
2020-02-18, 07:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
:

1. Det finns observationer som går emot en rund jord(eller talar för en platt jord), att den alltid ser platt ut, är en sådan observation. Att vatten ligger plant,, är en annan.
Det stämmer ju inte. Bilderna från Pontchartrain visar att vattnet följer en kurva.

Citat:
:3. Havet höjs? Ser du havet höjas eller ser du att saker döljs? Menar du att havet höjer sig sett från dig, fram till horisonten? Perspektiv?
Ja, bilderna från Pontchartrain visar det.
Först går bron/kraftledningen upp mot kurvans krön för att sedan gå ned bakom horisonten.
Perspektiv gör att en plan yta också ser ut att gå upp, men den går aldrig ned, så att saker skyms av ytan.
Citera
2020-02-18, 07:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Sen undrar jag hur du tänker när du använder dig av en bild på fotboll för att motivera hur en jord kan se helt platt ut från 10.000.meters höjd, kontra väldigt kurvig vid marknivå.
Nu behöver du inte undra längre.
För att se en bro/kraftledning vid horisonten på 10 000 m höjd behövs en kamera som kan zooma 35 mil. Vad jag vet finns det inga sådana kameror. Åtminstone ingen som du kan ta med dig på ett flygplan.
Citera
2020-02-18, 07:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Men ni verkar heller inte riktigt veta, ni säger bara att "det är helt rimligt att allt ser helt platt ut, även på en rund jord."... Jaha? Så på vilken höjd kan man urskilja kurvaturen?
Det är du som hävdar att jorden ser platt ut från tio tusen meters höjd och att det då är evidens för att jorden är platt, som ska presentera något vetenskapligt som visar att jorden från den höjden INTE ska se platt ut om den är en sfär.
Citera
2020-02-18, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det är du som hävdar att jorden ser platt ut från tio tusen meters höjd och att det då är evidens för att jorden är platt, som ska presentera något vetenskapligt som visar att jorden från den höjden INTE ska se platt ut om den är en sfär.

Men ge mig dina vetenskapliga belägg för att den ska se platt ut från den höjden? Vilken höjd ska jag kunna se att jorden är rund?
Citera
2020-02-18, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det har jag förklarat flera gånger med liknelsen om den krokiga brädan. Från högre höjd är horisonten länger bort, enligt globmodellen. Bron kanske skulle synas rakt uppifrån på 10 000 meters höjd. För att se brons kurvatur vid horisonten från 10 000 meters höjd behövs en kamera som kan zooma in 35 mil. Bad jag vet finns ingen sådan kamera.

Självklart inte. En boll kan ju enkelt betraktas från så långt håll att kurvan syns i sidled. För att se kurvan längs med behövs bara en rak linje på bollen, den kommer att visa kurvan om du tittar mot horisonten längs med linjen. Rakt uppifrån ser den förstås rak ut, precis som brädan.

Din brädliknelse är kommer alltid vara oerhört svagt bevis för något vi inte kan se.
Citera
2020-02-18, 11:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Men ge mig dina vetenskapliga belägg för att den ska se platt ut från den höjden? Vilken höjd ska jag kunna se att jorden är rund?
Snälla du, jag påstår inte att den ska se rund eller platt ut på den höjden, det har jag sagt några gånger tidigare.

Det är DU som påstår något. Det är DU som ska påvisa något.
Citera
2020-02-18, 11:49
Medlem
Citat:
Snälla du, jag påstår inte att den ska se rund eller platt ut på den höjden, det har jag sagt några gånger tidigare.

Det är DU som påstår något. Det är DU som ska påvisa något.

Jag påstår något som vi båda kan bekräfta. Den ser platt ut. Du säger att det är fullt normalt för en sfärisk planet. Jag frågar dig på vilken höjd vi kan börja se att jorden är rund?
Citera
2020-02-18, 11:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag påstår något som vi båda kan bekräfta. Den ser platt ut. Du säger att det är fullt normalt för en sfärisk planet.
VAR har jag sagt det?
Citat:
Jag frågar dig på vilken höjd vi kan börja se att jorden är rund?
Det är DU som påstår att det skulle vara ett argument för att jorden är platt, att den ser platt ut från tio tusen meters höjd.

Det är DU som ska visa något som säger att det verkligen är så.
Citera
2020-02-18, 12:31
Medlem
Citat:
Din brädliknelse är kommer alltid vara oerhört svagt bevis för något vi inte kan se.
Om du visar dina belägg för hur bron ser ut när man från 35 mil (ungefär) och på 10 000 meters höjd zoomar in Ponchartrainbron på samma vis som i bilden från marknivå kan vi ju diskutera det istället för krokiga brädor.

Så hur var det?
Hade du sett Ponchartrainbron från 10 000 meters höjd och hade du belägg för att krökningen inte syns om man zoomar in på den på samma vis som i bilden från marknivå eller ljuger du?
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citat:
Mitt belägg är grundat på vad jag ser.
Jaha, så du har alltså sett ett likvärdigt inzoomat foto på Ponchartrainbron tagen från 10 000 meters höjd.
Nyss skrev du ju att du efterfrågade ett sådan foto:
Citat:
Det är jag som ber om ett sådant foto.
och varför skrev du till Jazzil att du aldrig sett det??
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Men snälla nån. Varför spelar du korkad för?

Varför skulle du inte se brons krökning på 10.000 meters höjd med rätt typ av teleskop? Kan du berätta exakt VAD som skulle hindra dig?
Citat:
Jag har aldrig sett det, har du? Har du någon exempelbild på detta fenomen på högre höjder? Vore ju en sjukt läcker bild, typ en hel stad som går över jordens kurvatur. Helt sjukt häftigt.
Kan du redovisa bilden så trådens läsare får bedöma ditt belägg?

Några frågor till på ditt belägg:
Var du själv med i planet när observationen gjordes?
Vad var brännvidden på teleskopobjektivet?
Från vilket avstånd observerades bron på 10 000 meters höjd för att få samma betraktningsvinkel i höjdled som i bilden från låg höjd?

Du förstår väl att för att jämföra måste du utgå från likvärdiga förutsättningar?
Antingen utgår diskussionen från likvärdiga kraftigt inzoomade fotografier av bron tagna i samma vinkel i såväl höjdled och sidled från både låg höjd och hög höjd eller så utgår diskussionen från observationer med blotta ögat i båda fallen.
Vilket väljer du?
Citera
2020-02-18, 12:36
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja, men det är irrelevant här fallet, eftersom både brädans och jordens kurvaturer är något vi kan se.
Citera
2020-02-18, 12:40
Medlem
Citat:
VAR har jag sagt det?
Det är DU som påstår att det skulle vara ett argument för att jorden är platt, att den ser platt ut från tio tusen meters höjd.

Det är DU som ska visa något som säger att det verkligen är så.

Jag påstår att den ser platt ut och att det överensstämmer med att jorden faktiskt är platt. Din 'vetenskap' säger detsamma, dvs att den ska se platt ut även på en rund jord:
https://youtu.be/JTIpOk1HMto

Så... När börjar man se att jorden faktiskt är rund, och inte platt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in