2020-02-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Universell
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7397033

Brott mot griftefriden? Vad kan detta innebära. Nån som sett nåt mer om "vållandet"

Brott mot griftefriden kan vara att en person har legat död ett tag och att personer runt om kring har gjort ansträngningar för att dölja eller hindra att den döde inte kommer till sista vilan, så att säga.
Citera
2020-02-18, 16:38
Medlem
Kizanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du menar att han klätt in ungen i plast för att sova där. Och hon kvävts? Är detta de kallar olycka? Fy fan!

Detta står i LVU domen från 2016 då flickan omhändertogs av socialen;

"I jourhemmet berättar A (=flickans bror) att han är rädd för P*tr*k och att han har utsatts för bestraffningsmetoder av honom, som att tvingas sova i en plastpåse".
Eftersom det tidigt framkom obekräftade uppgifter om att flickan hittats i plast så skulle det kunna vara så här också?

Det framkom även i häktningsframställan mot P*tr*ik att "det finns risk för att den misstänkte fortsätter sin brottslighet".
Kanske var dom rädda att han skulle fortsätta bestraffa sina andra barn på detta sätt?

Detta är alltså spekulation från min sida, jag har ingen annan information än vad som framgått i media, domar och andra dokument.
Citera
2020-02-18, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insatt013
Du har tyvärr fel där.
Jag har inte svalt mardrömsscenariot, jag vet vem som kontakta polisen efter fyndet i lägenheten, även att P avlidit i häktet innan det blev officiellt och media rapporterade om detta.
Det är inte spekulationer från min sida, däremot som jag skriver om dödsorsaken. Den känner jag inte till.
Men jag vet att kroppen var hel och legat en tid.
Restauranghändelsen stämmer inte.
Det kommer framgå efter obduktionen vad dödsorsak för både E & P.
Vet inte riktigt hur sådant presenteras och om det offentliga handlingar eller hamnar i dokumentation som fup

Du vet möjligtvis inte om någon anhörig tagit gosedjuren från minnesplatsen ? Skiter i gosedjuren i sig men är det ingen orsak till att flytta dem så är det en vidrig handling såvida inte en anhörig flyttat dem av goda skäl.. inget som behöver redovisas här men blir fruktansvärt förbannad över en sådan händelse.. man gör som jag sagt tidigare inte så.

Tänkte du kanske kan ge mig ro i den tanken.. för mig är det som att skända en gravplats vilket är fruktansvärt om inte olagligt.. Är kanske helt ute och cyklar nu men men, rätta mig om jag har fel.
Citera
2020-02-18, 17:26
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kizany
Han hade ju tidigare straffat sin son genom att låta denne sova i en plastpåse så det är kanske troligt att det är detta som hänt igen. Det förklarar ju ryktet om att hon låg i plast. Hon kanske då dog under natten ( av kvävning? ) och när dom upptäckte att hon avlidit så ringde dom inte direkt och anmälde.
Det var hennes styvson, men ja, det är möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Kissungen49
Men ät sk*t CharlieR, DU verkar ha någon personlig koppling..

Jag skriver bara info som jag själv är nästintill säker på. Ser ingen sund anledning att trolla när det gäller ett litet barns tragiska död. Du har varit läskigt besatt sedan start av detta fall och att peka med din egna FB lagpinne på alla som ens försöker komma in i din utredning.
Så lägg ner din låtsas bricka och andas.
Som du borde se har jag varit medlem här i många år, och under den tiden engagerad i många rättsfall. Jag är lika engagerad i detta som i de tidigare fallen rörande brott mot små barn som varit uppe här. Om du inte hade varit en helt ny användare så hade du haft koll på vilka som vanligtvis hänger i den här avdelningen, och att det alltid blir reaktioner mot människor som du, som kommer in med massa skvaller och nonsens.
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Kan det vara relaterat till orosanmälan till soc vid jul?
Att ännu en utredning hade påbörjats, och föräldrarna kände äganderätt på barnet o vägrade lämna ifrån sig henne ännu en gång?
Panik över risken att förlora barnen kan helt klart ha spelat in, det vore inte första gången som en förälder hellre har livet av sitt barn än förlorar det till myndigheter/en annan förälder.
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Fortsätt att skriva i tråden. Det är tråkigt att folk som har viss kännedom/har hört saker ska bli bortjagade från tråden. Det är flera som har hört att flickan var "blodig" och låg i plastpåse så det är nog mycket sannolikt att så är fallet.
Det är möjligt, men knappast mycket sannolikt. Mer sannolikt är det att dessa personer har fått skvallret av en och samma källa. Med tanke på yppandeförbudet så är det osannolikt att flera av varandra oberoende källor sprider information om utredningen. Det är också väldigt osannolikt att det handlar om ett styckat barn och en brottsrubricering som direkt går på vållande snarare än mord.

Sen får folk gärna berätta om vad de hör men när man går på hörsägen så bör man inte uttrycka sig som vore det man säger fakta. Det går fint att säga "jag har hört ..." och fortfarande vara medveten om att andrahandsinformation inte är sanning.
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Det sa polisens presstalesman och kvinnans advokat.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/dod-person-hittad-i-lagenhet-i-norrkoping

Brott mot griftefriden, vad innebär det?

– Det kan vara att man välter gravstenar, eller gräver upp en grav. Det kan också vara att man inte informerar om en avliden person, att man inte kallar på hjälp från ambulans eller polis, säger Åsa Willsund.
Detta faller då in under "skymgligen behandlar". Det är självklart inte lagligt att låta en död människa bara ligga i lägenheten.
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Eftersom jag har missförstått någonting så får du gärna förklara hur man kalla på hjälp från ambulans eller polis från sitt hem, vid dödsfall, utan att ringa 112.
Som du skrev, jag är ju ett pucko.
Det går alldeles utmärkt att ringa 114 14 för att nå polisen, även om man bör ringa 112 vid akuta situationer. Det går också alldeles utmärkt att ringa direkt till sjukhuset. Men det här är liksom petitesser.
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Ja? Precis det jag skrivit. Minus 112-delen, för det är i sammanhanget inte relevant. Och nej, jag har svårt att se någon bli dömd för brott mot griftefrid för att man inte tillkallat räddningstjänst skyndsamt.
I den här kontexten handlar det om personer med garantansvar för den avlidna. De krav som ställs på sådana är högre än kraven som ställs på personer utan sådant ansvar. Det är absolut straffbart för en förälder att underlåta att kontakta 112 (eller på annat sätt söka hjälp - det måste givetvis inte gå via just det telefonnumret) i det fall att ett barn skadas eller dör. Tiden som anses acceptabel att vänta är då mycket kort, till skillnad från i ett fall med en främling.

Det är självfallet inte straffbart att inte kontakta 112/annan om man stöter på en död kropp, säg utomhus. Vi har inte civilkuragelagar i Sverige och det är bara om omständigheterna medför särskilt ansvar som man kan dömas för att man inte tillkallat räddningstjänst/etc. Ligger personen död i ens eget hem är situationen annorlunda eftersom man har ett ansvar för det som händer i ens hem, men handlar det om en främling på en plats man inte ansvarar för så går man givetvis inte under straffansvar.
Citera
2020-02-18, 18:03
Medlem
Kizanys avatar
Citat:
Han hade ju tidigare straffat sin son genom att låta denne sova i en plastpåse så det är kanske troligt att det är detta som hänt igen. Det förklarar ju ryktet om att hon låg i plast. Hon kanske då dog under natten ( av kvävning? ) och när dom upptäckte att hon avlidit så ringde dom inte direkt och anmälde.
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det var hennes styvson, men ja, det är möjligt.
Det var hans styvson men det är hennes son
Redan påpekats att jag skrev fel men jag tror att du också råkat skriva fel.
Citera
2020-02-18, 18:06
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Det var hans styvson men det är hennes son
Redan påpekats att jag skrev fel men jag tror att du också råkat skriva fel.
Haha, ja, sepåfan! Så kan det gå. Tack!
Citera
2020-02-18, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
Såklart det är. Men då jag suttit har Kriminalvården lärt sig att inte överdosera Alvedon av just den orsaken. Kräket dog med högsta sannolikhet inte av Alvedon, utan av andra orsaker. Jag med många (inkl hans barn som inte fattar ännu) firar att en pissfitta är död. Inte en krona mer ska belasta oss för detta skräp!

Håller med, så uppmuntrande läsning!
Citera
2020-02-18, 21:13
Medlem
Citat:
Du har tyvärr fel där.
Jag har inte svalt mardrömsscenariot, jag vet vem som kontakta polisen efter fyndet i lägenheten, även att P avlidit i häktet innan det blev officiellt och media rapporterade om detta.
Det är inte spekulationer från min sida, däremot som jag skriver om dödsorsaken. Den känner jag inte till.
Vet inte riktigt hur sådant presenteras och om det offentliga handlingar eller hamnar i dokumentation som fup
Försökte skick PM till dig!
Skicka gärna pm om den du är så säker på har anmält ( det är ju ändå någon från PL sida eller??? )
Citera
2020-02-18, 22:07
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Du har tyvärr fel där.
Jag tycker att nya användare kan vara intressanta, som du, som uppenbart skaffat denna inlogg för just detta fall. De kan veta mycket eller de kan vara troll. Men, du säger ju inte mycket trollig, så vem vet, kanske du vet så mycket som du säger.

Hur vet du att att restaurang incidenten inte är sann? Om den är sann så lär ju inte pappan ha berättat om den för någon. Om man inte känner någon som satt på restaurangen eller jobbade där, så kan den ju vara mycket svår att få reda på.

Min gissning är att det var en anhörig som kontaktade polisen. Det har skrivets någon stans här att den anhöriga inte var i lägenheten, jag tänket att någon aB föräldrarna kan ha ringt en anhörig och brutit ihop och att denne tyckt att hörsägen bar tillräckligt för att larma.
Men du säger att den som larmade gjorde det efter att flickan hittats i lägenheten, så om det du skrivet stämmer så var alltså denna person i lägenheten när polisen kom. Var det en anhörig?

Flickans obduktion publiceras i Fub. Men jag tror inte pappans kommer att göra det. Den hör ju inte till utredningen. Däremot skulle jag kunna tänka mig att ett utlåtande om dödsorsak kommer att släppas. Om inte annat för att tysta alla spekulationer om att han fått hjälp av någon plit.

Obduktioner i sig bör ju inte vara offentlig handling. Jag vet faktiskt egentligen inte ens var de sparas, personens sjukvårdsjournal ska ju rensas ur systemet och sparas ett visst antal år.
Jag har svårt att tro att de obduktions protokoll där inget brott misstänks är offentlig handling.

Citat:
Ursprungligen postat av m.p.w
Försökte skick PM till dig!
Skicka gärna pm om den du är så säker på har anmält ( det är ju ändå någon från PL sida eller??? )
Du kan helt enkelt inte pma Insatt013 ännu. Hen måste varit medlem en månad och skriver ett visst antal inlägg.
Citera
2020-02-18, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Din sambo har jobbat i kriminalvården i 10 år och har lärt dig att Alvedon det kan man minsann ta ett snabbt och enkelt självmord på
Dör man hastigt för att man tar en näve Alvedon så är det något annat som ligger i grunden som är den egentliga orsaken. Alvedonen är isåfall bara grädden på moset.

Läs alla mina inlägg!

Kombinerat med andra läkemedel och hälsoproblem!

Idiot
Citera
2020-02-18, 22:12
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Flickans obduktion publiceras i Fub. Men jag tror inte pappans kommer att göra det. Den hör ju inte till utredningen. Däremot skulle jag kunna tänka mig att ett utlåtande om dödsorsak kommer att släppas. Om inte annat för att tysta alla spekulationer om att han fått hjälp av någon plit.

Obduktioner i sig bör ju inte vara offentlig handling. Jag vet faktiskt egentligen inte ens var de sparas, personens sjukvårdsjournal ska ju rensas ur systemet och sparas ett visst antal år.
Jag har svårt att tro att de obduktions protokoll där inget brott misstänks är offentlig handling.
Det är generellt sekretess på dödsorsak undantaget då det ingår i brottsutredningar. På obduktionsprotokoll råder samma sekretess som övriga sjukjournaler, det vill säga en mer eller mindre absolut sekretess undantaget för den som uppgifterna rör, och (i vissa fall) anhöriga.
Citera
2020-02-18, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det är generellt sekretess på dödsorsak undantaget då det ingår i brottsutredningar. På obduktionsprotokoll råder samma sekretess som övriga sjukjournaler, det vill säga en mer eller mindre absolut sekretess undantaget för den som uppgifterna rör, och (i vissa fall) anhöriga.
I just detta fall kan man hoppas på lite öppenhet - då ärendet har varit på löpet en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in