Citat:
Ursprungligen postat av
Kizany
Han hade ju tidigare straffat sin son genom att låta denne sova i en plastpåse så det är kanske troligt att det är detta som hänt igen. Det förklarar ju ryktet om att hon låg i plast. Hon kanske då dog under natten ( av kvävning? ) och när dom upptäckte att hon avlidit så ringde dom inte direkt och anmälde.
Det var hennes styvson, men ja, det är möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kissungen49
Men ät sk*t CharlieR, DU verkar ha någon personlig koppling..
Jag skriver bara info som jag själv är nästintill säker på. Ser ingen sund anledning att trolla när det gäller ett litet barns tragiska död. Du har varit läskigt besatt sedan start av detta fall och att peka med din egna FB lagpinne på alla som ens försöker komma in i din utredning.
Så lägg ner din låtsas bricka och andas.
Som du borde se har jag varit medlem här i många år, och under den tiden engagerad i många rättsfall. Jag är lika engagerad i detta som i de tidigare fallen rörande brott mot små barn som varit uppe här. Om du inte hade varit en helt ny användare så hade du haft koll på vilka som vanligtvis hänger i den här avdelningen, och att det alltid blir reaktioner mot människor som du, som kommer in med massa skvaller och nonsens.
Citat:
Ursprungligen postat av
OroligLantis
Kan det vara relaterat till orosanmälan till soc vid jul?
Att ännu en utredning hade påbörjats, och föräldrarna kände äganderätt på barnet o vägrade lämna ifrån sig henne ännu en gång?
Panik över risken att förlora barnen kan helt klart ha spelat in, det vore inte första gången som en förälder hellre har livet av sitt barn än förlorar det till myndigheter/en annan förälder.
Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Fortsätt att skriva i tråden. Det är tråkigt att folk som har viss kännedom/har hört saker ska bli bortjagade från tråden. Det är flera som har hört att flickan var "blodig" och låg i plastpåse så det är nog mycket sannolikt att så är fallet.
Det är möjligt, men knappast mycket sannolikt. Mer sannolikt är det att dessa personer har fått skvallret av en och samma källa. Med tanke på yppandeförbudet så är det osannolikt att flera av varandra oberoende källor sprider information om utredningen. Det är också väldigt osannolikt att det handlar om ett
styckat barn och en brottsrubricering som direkt går på vållande snarare än mord.
Sen får folk gärna berätta om vad de hör men när man går på hörsägen så bör man inte uttrycka sig som vore det man säger fakta. Det går fint att säga "jag har hört ..." och fortfarande vara medveten om att andrahandsinformation inte är sanning.
Citat:
Ursprungligen postat av
anniesbrev
Det sa polisens presstalesman och kvinnans advokat.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/dod-person-hittad-i-lagenhet-i-norrkoping
Brott mot griftefriden, vad innebär det?
– Det kan vara att man välter gravstenar, eller gräver upp en grav. Det kan också vara att man inte informerar om en avliden person, att man inte kallar på hjälp från ambulans eller polis, säger Åsa Willsund.
Detta faller då in under
"skymgligen behandlar". Det är självklart inte lagligt att låta en död människa bara ligga i lägenheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
anniesbrev
Eftersom jag har missförstått någonting så får du gärna förklara hur man kalla på hjälp från ambulans eller polis från sitt hem, vid dödsfall, utan att ringa 112.
Som du skrev, jag är ju ett pucko.
Det går alldeles utmärkt att ringa 114 14 för att nå polisen, även om man
bör ringa 112 vid akuta situationer. Det går också alldeles utmärkt att ringa direkt till sjukhuset. Men det här är liksom petitesser.
Citat:
Ursprungligen postat av
GoUoD
Ja? Precis det jag skrivit. Minus 112-delen, för det är i sammanhanget inte relevant. Och nej, jag har svårt att se någon bli dömd för brott mot griftefrid för att man inte tillkallat räddningstjänst skyndsamt.
I den här kontexten handlar det om personer med garantansvar för den avlidna. De krav som ställs på sådana är högre än kraven som ställs på personer utan sådant ansvar. Det är absolut straffbart för en förälder att underlåta att kontakta 112 (eller på annat sätt söka hjälp - det måste givetvis inte gå via just det telefonnumret) i det fall att ett barn skadas eller dör. Tiden som anses acceptabel att vänta är då mycket kort, till skillnad från i ett fall med en främling.
Det är självfallet inte straffbart att inte kontakta 112/annan om man stöter på en död kropp, säg utomhus. Vi har inte civilkuragelagar i Sverige och det är bara om omständigheterna medför särskilt ansvar som man kan dömas för att man inte tillkallat räddningstjänst/etc. Ligger personen död i ens eget hem är situationen annorlunda eftersom man har ett ansvar för det som händer i ens hem, men handlar det om en främling på en plats man inte ansvarar för så går man givetvis inte under straffansvar.