2020-02-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Ursäkta att jag skrev fel! Jag vet att jag skrev fel, lätt hänt.
Jag tycker inte att tingsrätter är så bra heller.

Det får stå för dig, tingsrätter ändrar inte på förvaltningsrätters domar.
Citera
2020-02-02, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I dag fattade kammaråklagare Anna Lander, förundersökningsledare sitt beslut , hon begär de två häktade, på sannolika skäl misstänkta för grovt vållande till annans död. Efter häktningsförhandlingen i Norrköpings tingsrätt så häktades både mannen och kvinnan. Åklagaren begär också yppandeförbud.
Min klient vidhåller att hon inte är vållande, säger kvinnans advokat Per Oehme.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...od-grovt-brott

Det framgår inte att hon inte går med på häktningen. Inte vad jag kan se i alla fall.

Hon menar väl att hon är oskyldig?
Citera
2020-02-02, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MCL85
Hon menar väl att hon är oskyldig?
Vet inte. Men jag tolkar det så. Såtillvida att det var en olycka och att hon inte var involverad.
Citera
2020-02-02, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Det får stå för dig, tingsrätter ändrar inte på förvaltningsrätters domar.

Förstår inte vad du menar..med att det får stå för "mig" , för du skrev med stora bokstäver att det var KAMMArätten som var inblandad.
Nej, det är klart att de inte ändrar kammarrättens dom. Hur skulle de kunna göra det
Citera
2020-02-02, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RKE
Ja, det är ingen större summa, ville mest rätta den som sa att man behöver ha 3 barn
Barnbidraget är 1 250 kronor i månaden och är skattefritt.
Fler än ett barn bidrar till flerbarnstillägg
Två barn = 2 500 kronor + flerbarnstillägg 150 kronor.
Tre barn = 3 750 kronor + flerbarnstillägg 730 kronor.
Fyra barn = 5 000 kronor + flerbarnstillägg 1 740 kronor.
Från och med det femte barnet ökar flerbarnstillägget med 1 250 kronor.
Citera
2020-02-02, 17:50
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RKE
Ja, det är ingen större summa, ville mest rätta den som sa att man behöver ha 3 barn

Ja, jag förstod det. Tänker bara att en så liten summa pengar nog inte är anledningen till varför dom ville få bort lvu:et.
Citera
2020-02-02, 17:55
Medlem
Citat:
I dag fattade kammaråklagare Anna Lander, förundersökningsledare sitt beslut , hon begär de två häktade, på sannolika skäl misstänkta för grovt vållande till annans död. Efter häktningsförhandlingen i Norrköpings tingsrätt så häktades både mannen och kvinnan. Åklagaren begär också yppandeförbud.
Min klient vidhåller att hon inte är vållande, säger kvinnans advokat Per Oehme.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...od-grovt-brott

Det framgår inte att hon inte går med på häktningen. Inte vad jag kan se i alla fall.

Tack för länk:
Nä jag kan inte heller se något att hon inte går med på häktningen.
Citera
2020-02-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Ja, jag förstod det. Tänker bara att en så liten summa pengar nog inte är anledningen till varför dom ville få bort lvu:et.
Dom får ju betala ett underhåll på x antal kronor. Har dom inga pengar så går fk in och betalar familjehemmet. Och de kräver då sedan familjen, som hamnar hos fogden pga fk-skuld. Så funkar det om jag förstått rätt. Underhållet är detsamma som om man skiljer sig och den som inte har boendet betalar underhåll som då sätts in på den andra förälderns konto.
Citera
2020-02-02, 17:59
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
För flerbarnstillägg räcker det inte med två barn - tre minst ska det vara.

Citat:
Ursprungligen postat av kazamaj
Men får hon barnbidrag om andra ungen är på hvb? För annars får hon ju bara för flickan och då blir det inget flerbarnstillägg.
Så lite pengar också. För så mkt jobb tänker jag.

Men pappan har väl flera barn (rätta mig om jag har fel)? Tänker om han varit den pådrivande med att återfå flickan från familjehemsplaceringen. Hur bedöms i så fall eventuellt flerbarnstillägg i hans bidragsekonomi?
Citera
2020-02-02, 18:02
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Dom får ju betala ett underhåll på x antal kronor. Har dom inga pengar så går fk in och betalar familjehemmet. Och de kräver då sedan familjen, som hamnar hos fogden pga fk-skuld. Så funkar det om jag förstått rätt. Underhållet är detsamma som om man skiljer sig och den som inte har boendet betalar underhåll som då sätts in på den andra förälderns konto.

Ja, visst är det så. Tror dock inte att man enbart vill ha tillbaka sitt barn av ekonomiska skäl. Jag tror nog att dom älskat sitt barn, trots att det gick åt helvete..
Citera
2020-02-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Förstår inte vad du menar..med att det får stå för "mig" , för du skrev med stora bokstäver att det var KAMMArätten som var inblandad.
Nej, det är klart att de inte ändrar kammarrättens dom. Hur skulle de kunna göra det

Du missförstår mig. Tingsrätters domar kan överklagas till hovrätter.

Och förvaltningsrätters domar kan överklagas till kammarrätter.
Citera
2020-02-02, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Men pappan har väl flera barn (rätta mig om jag har fel)? Tänker om han varit den pådrivande med att återfå flickan från familjehemsplaceringen. Hur bedöms i så fall eventuellt flerbarnstillägg i hans bidragsekonomi?
Hur menar du? Han har väl inte boendet av barnen - så han betalar underhåll. Barnbidrag och flerbarnstillägg har inte med underhåll att göra, det är ju fk som står för flerbarnstillägg och barnbidraget. Eller missförstår jag din fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in