2020-02-18, 13:27
Medlem
Kizanys avatar
Han hade ju tidigare straffat sin son genom att låta denne sova i en plastpåse så det är kanske troligt att det är detta som hänt igen. Det förklarar ju ryktet om att hon låg i plast. Hon kanske då dog under natten ( av kvävning? ) och när dom upptäckte att hon avlidit så ringde dom inte direkt och anmälde.
Citera
2020-02-18, 13:35
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Inte minst socialen kommer att ha det tufft framöver. Så vitt jag minns finns ett litet barn kvar i familjen, och några modiga människor har väl blivit familjehem för det barnet. Blir mamman dömd så vill hon säkert ha umgängesrätt med barnet. Och det kommer hon säkert att få. När hon blir frisläppt så börjar väl karusellen om, dvs. då vill hon ha hem sitt barn. Och då får olika juridiska pannor läggas i djupa veck för att besluta om den saken. Blir hon inte dömd så vill hon nog ha hem barnet genast. Föräldrarätten är stark i Sverige.

Jag vet inte på vilket sätt det här var ett svar på mitt inlägg. Jag har inte skrivit något om mamman
Citera
2020-02-18, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kizany
Han hade ju tidigare straffat sin son genom att låta denne sova i en plastpåse så det är kanske troligt att det är detta som hänt igen. Det förklarar ju ryktet om att hon låg i plast. Hon kanske då dog under natten ( av kvävning? ) och när dom upptäckte att hon avlidit så ringde dom inte direkt och anmälde.
Hennes son.
Citera
2020-02-18, 13:45
Medlem
Det är alldeles för många här som letar efter "logiska" förklaringar till att dom gjorde som dom gjorde med kroppen. Tycker ni att dom verkade va logiska människor??
För den här typen av folk är det mer troligt att bara stänga dörren och "glömma" kroppen. Sluta tro att dom tänkte som normalt folk! Ni kommer inte hitta nånting där.
Citera
2020-02-18, 13:48
Medlem
Men hur kan folk va så säkra på att hon slogs ihjäl och en styckning påbörjats men sedan avbrutits? Och detta på grund av allt blod tycker jag låter lite konstigt då det säger sig självt om man styckar en människa eller ett djur som inte är tömt på blod först så blir det blodigt, bara jag som tycker det låter konstigt? Och polisen skriver vållande till annans död och Vållande är ju inte mord eller har jag fått allt om bakfoten?
Citera
2020-02-18, 14:05
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypadetta
Men hur kan folk va så säkra på att hon slogs ihjäl och en styckning påbörjats men sedan avbrutits? Och detta på grund av allt blod tycker jag låter lite konstigt då det säger sig självt om man styckar en människa eller ett djur som inte är tömt på blod först så blir det blodigt, bara jag som tycker det låter konstigt? Och polisen skriver vållande till annans död och Vållande är ju inte mord eller har jag fått allt om bakfoten?
Det är väl p.g.a. att de är anhållna för brott mot griftefriden också? Det betyder ursprungligen att man skändat ett lik. Men i juridisk term så kan det likväl vara att de valt att undanhålla/begrava kroppen innan det kom fram att barnet dött.
Citera
2020-02-18, 14:07
Medlem
Citat:
Hur hon dog vet vi inte, många gissningar och rykten. Jag tror inte obducenten hänger här inne och berättar om sitt arbete.
Ryktet om styckning kan komma från att folk tror att man måste stycka någon för att det ska vara brott mot griftefriden. Det räcker med att låta bli att ringa 112, vilket är det som hände.
Citera
2020-02-18, 14:10
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Hur hon dog vet vi inte, många gissningar och rykten. Jag tror inte obducenten hänger här inne och berättar om sitt arbete.
Ryktet om styckning kan komma från att folk tror att man måste stycka någon för att det ska vara brott mot griftefriden. Det räcker med att låta bli att ringa 112, vilket är det som hände.
Nej. Man att inte ringa 112 är inte brott mot griftefrid, pucko.
Citat:
Ursprungligen postat av BrB 16 kap. Om brott mot allmän ordning
10 § Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller eljest gör skada eller ofog på kista, urna, grav eller annat de dödas vilorum eller på gravvård, döms för brott mot griftefrid till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1993:207).
Citera
2020-02-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Det sa polisens presstalesman och kvinnans advokat.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...t-i-norrkoping

Brott mot griftefriden, vad innebär det?

– Det kan vara att man välter gravstenar, eller gräver upp en grav. Det kan också vara att man inte informerar om en avliden person, att man inte kallar på hjälp från ambulans eller polis, säger Åsa Willsund.
Senast redigerad av anniesbrev 2020-02-18 kl. 14:21.
Citera
2020-02-18, 14:55
Medlem
Citat:

Folk har tjötat här i flera veckor och när det gått från mun till mun ett tag blir det plötsligt en "sanning" och ingen kommer ihåg att det från början bara var någon som gissade. Precis som på skolgården!
Det är så det blir när det står still i media och ingen mer fakta läcker ut. Flashbackare blir skvallerhungriga och börjar hitta på egna teorier. Vilket ju inte är fel i sig, utan det som är fel är att det finns andra nötter som sprider det vidare som sanning. Flera såna bollar är i rullning här och det är klassiskt för såna här trådar!
Men det är ingen här som vet hur det gick till. Absolut ingen. Än så länge!
Citera
2020-02-18, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Jag tror juristerna kan det där bättre än du. Läs på. Att inte kalla på polis/ambulans utan skita i det, och låta kroppen ligga i flera dagar är brott mot griftefriden.
Citera
2020-02-18, 14:56
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Det sa polisens presstalesman och kvinnans advokat.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...t-i-norrkoping

Brott mot griftefriden, vad innebär det?

– Det kan vara att man välter gravstenar, eller gräver upp en grav. Det kan också vara att man inte informerar om en avliden person, att man inte kallar på hjälp från ambulans eller polis, säger Åsa Willsund.
Omständigheterna gör brottslingen, du raljerade meningen till något annat än vad som sades i den presskonferensen. Som sagt, omständigheterna runt "att man inte kallar på hjälp från ambulans eller polis", det innebär inte att det enkom är brott mot griftefrid att inte ringa 112. Snarare något som mitt ex. ovan tillämpar.
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror juristerna kan det där bättre än du. Läs på. Att inte kalla på polis/ambulans utan skita i det, och låta kroppen ligga i flera dagar är brott mot griftefriden.
Vilket var vad jag i posten innan den du citerar föreslog som exempel på brott mot griftefrid. Snöpligt att försöka förminska vid första chans.
Edit: Läs på? Jag citerade ju för tusan det enda som står i lagboken (BrB) om griftefrid, vet inte … är det du kanske som ska läsa på?
Senast redigerad av GoUoD 2020-02-18 kl. 15:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in