2020-04-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elliotte
Här säger polisen att dom var där den 25 och 26.
Polis larmades till 3-åriga flickan i julas – nu är hon död https://www.aftonbladet.se/a/P9BVO6

Citat aftonbladet:
J"ag tänker att alla myndigheter som varit en del av det här har ett intresse av att kunna se om man kunde ha gjort något annat. Då skulle vi ju lära oss något inför framtiden"

Jag mår så illa av att läsa den här meningen.
"för att se om vi kunde gjort något annorlunda" JA ÄR SVARET. Ni skulle ta henne därifrån efter upprepade varningar. Ni skulle utbilda eran personal i missbruk. Ni skulle gå in på juldagen när larmet kom för att föräldrarna inte skulle kunna dölja något. Ni skulle vid upprepade tillfällen ha möten med dem efter alla alarm ni har fått. Ni skulle göra allt annat än det ni gjorde för då hade hon idag inte varit död.
Hon var helt ensam. 3 år med 2 missbrukare med grova psykiska problem och aggressionproblem.

Vad tror ni händer när ett barn som dem inte har någon anknytning till måste återvända mot sin vilja? Ett barn dem själva har lämnat ifrån sig. Utan att se sig om i 2 hela år. Som har lämnat ett annat barn när saker blir jobbiga. Som har knarkat och gjort olagliga saker trots att dem har FLERA barn sen innan? Ni tror att det finns rosa moln där dem helt plötsligt blivit healade från allt beroende och skit dem har i sin hjärna hux flux och då är lämpliga att ta hand om ytterligare 1 barn med absolut 0 anknytning till? Hon motsade inte ens socialtjänsten när E föddes. Hon stack.
Alltså kammarrätten har i mina ögon, i min erfarenhet och vad jag har läst totalt havererar här.. Förvaltningsrätten med.
Hur kan man med facit i handen ens TRO att detta skulle fungera.

Ett helt oskyldigt litet barn är död för att myndigheter tror att varenda gärningsman är offer och man kan klappa bort det onda.
Ingen har kunnat nå varken kammarrätten eller Martin. Om ni nu är så nöjda med erat faställda beslut så stå på er och säg det då. Ge folk förklaring till varför ni ansåg att dessa två sjuka människor var lämpliga att få tillbaka ett barn dem har mist pga LVU? Utan några som helst bevis på att det inte skulle bli annat är total katastrof.

Usch jag kan fortfarande inte ens tänka på det här ärendet förens tårarna börjar rinna och hela bröstet fylls av ångest och sorg. Hur jävla dåligt det här har behandlats. Hur tysta folk är vilket för mig är helt otroligt. Måste det hända en själv innan folk ens reagerar på att det här HAR skett? Hur mycket smärta E har fått utstå.. Från att vara den lyckligaste lilla barnet i världen till ett helvete där hon blev NERKNARKAD.

Jag har läst många hemska berättelser. Där barn har dött av missbruk i Sverige och nadra delar av världen. Men det har i 99% av fallen bara handlat om att barnet fått i sig drogerna för att dem har trott att det är godis eller annat. Ett barn drack vatten från en flaska som användes till pipa med meth och barnet dog omgående.
Men jag har fan aldrig läst att föräldrar gett barnen knark förutom i det här fallet.

Så socialministern. Ulf. Melinda. Myndigheter i alla vrår i det här landet. Lagen kanske inte ska ändras till höger och vänster.
Men folk som jobbar inom myndigheter borde granskasm folk som jobbar inom myndigheter ska gå fullskaliga utredningar och utbildningar angående missbruk och annat som avgör säkerheten för ett barn i fara. Psykologiska utbildningar för att kunna ha mer kött på benen. Ni måste börja ta tag i det här för barnen i familjer med våld och missbruk. Ni måste börja kunna se och avgöra skillnader och sluta gissa er till allting eller vänta på att bevisen ska hoppa fram i knäet.
Ni måste göra mer. Ni borde ha gjort mer. Ni måste börja förändra erat sätt att hantera ärenden med barn som inte ka föra en egen talan.
Kammarrätten har i det här ärendet gjort fel. Det räcker inte att säga "oj då" eller att ni avböjer er att svara. Ni är skyldiga att se till att barnen i vårat land är säkra och nu dog ett barn för att ni inte kunde göra erat jobb. Vi har sett flera uttalanden angående E. Från advokater och andra domare. Att ni har gjort fel. Ni och Martin. Det är dags att se över er och andra myndigheter som inte kan eller klarar av göra sitt jobb.

Kraven på att kunna hantera ett ärende i kammarrätt (och andra domstolar) , som advokat OCH som socialtjänst ska ligga på 100% klarar man inte av det så är man på fel plats. Sverige borde ställa sig med ett Lexesmeralda krav NU. Sopa bort smutsen i våra myndigheter och få iordning på era lagar och regler samt se till att utbildningar inom dem områden man ska döma i eller ansvara i finns och krävs OCH se till att man kan döma ett fall inte bara genom lagens ögonen utan genom omständigheterna OCKSÅ. Man kan inte alltid stirra sig blind på att saker ska vara på ett visst sätt. En missbrukare behöver hjälp och ska undet den perioden INTE ansvara för ett barn och i många fall tar det lång tid innan missbrukare fattar detta, kommer till den poängen i sina liv där dem inte vill missbruka mer. Innan dess är det full on förnekelse och kanske har man en bra dag eller två. Men det är upp till er på kammarrätten, advokater och socialtjänst att se till att en katastrof INTE inträffar igen.

Låt E's hemska öde få vara den sista. Jag hoppas du sitter där uppe i himlen och ler iallafall en liten stund. Att människor engagerar sig att önskar att dem kunde göra mer när dem som bestämmer hellre tar på sig skygglapparna.
Citera
2020-04-06, 15:43
Medlem
Satt precis och kollade på klippet med fostermamman i malou efter tio och något som förbryllar mig att när hemslussningen börjar vilket då har gått jävligt snabbt är det en total tid på 6-5 månader UTAN några som helst efterbesök utav socialtjänsten, hur kan socialen själva inte se vart de brustit? Detta handlar om då en 3 åring.

Jag och mina syskon blev fosterhemsplacerade, jag var dock 14 år och min yngsta syster 5 år. Men där var de varken problematik med missbruk eller något utav de var mer att våra föräldrar inte klarade av och ta hand om oss vilket gjorde att vi blev LVU:ade. Efter tre år fick jag dock flytta hem igen men då var jag också 17 och gränsen till myndig så ett halvår senare hade LVU:et på mig ändå försvunnit. Men ta som ett exempel på min yngsta syster, där var de aldrig på tal om man skulle häva LVU efter tre år, de var aldrig på tal om att öka någon hemslussning, efter tre år sov hon hemma hos min mamma varannan helg från några timmars umgänge då en dag varannan helg, efter TRE år då. Och då var hon 8 år. Det hela berodde mest på att min mamma gick ner sig rätt så rejält efter att vår morfar gått bort så de var en tuff period för henne så samtidigt förstår jag varför vi blev placerade för de var för vårat bästa. Men bara detta, att veta hur ”hårda” de var emot oss som inte ens var i närheten av föräldrar som använde narkotika, båda hade heltidsjobb och ekonomi att kunna ta hand om oss, men ändå så ser dom det som NORMALT att en hemslussning för en 3 åring ska ske på 6-5 månader?! Från att bio föräldrarna bröt all kontakt med fosterfamiljen och socialen så skulle de öppnat sina förbannade ögon!! Detta gör mig så ledsen hur fel saker har blivit och varken ingen utav våra så kallade myndigheter som ska skydda barnen kan stå till svars för detta. Tvi, Sverige, tvi.
Citera
2020-04-06, 15:53
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finasko
Satt precis och kollade på klippet med fostermamman i malou efter tio och något som förbryllar mig att när hemslussningen börjar vilket då har gått jävligt snabbt är det en total tid på 6-5 månader UTAN några som helst efterbesök utav socialtjänsten, hur kan socialen själva inte se vart de brustit?
För att föräldrarna hade varit tydliga med att de inte ville. Och tots detta hade rätten beslutat att flickan skulle till sina bioföräldrarna. Soc kunde därför inte göra uppföljningar.
Citera
2020-04-06, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
För att föräldrarna hade varit tydliga med att de inte ville. Och tots detta hade rätten beslutat att flickan skulle till sina bioföräldrarna. Soc kunde därför inte göra uppföljningar.

Men oavsett vad föräldrarna ville så är fortfarande hemslussningen något att reagera på. I kammarrätten sitter P och yttrar sig om att hemslussningen kan ta ”upp mot ett år”, bara där borde ju kammarrätten kunnat reagera när dom efter 6-5 månader bara avbryter allt. Och tekniskt sett så är E inte ens tre år. Ska inte finnas ursäkter om att soc har en dom att gå efter när jag vet hur ”fult” de kan spela. För mig om att jag läste i NT: ” Kammarrätten menar att socialtjänstens ansvar inte upphör bara för att tvångsvården gör det. De har fortfarande möjlighet att ingripa om det skulle visa sig att barnet far illa.” Medans soc skyller på en ”dom”, så de ska inte finnas en ursäkt bara för att bioföräldrarna ”inte” ville ta emot mera hjälp.

https://nt.se/sok/artikel/socialen-varnade---men-det-rackte-inte/8j8om34r
Citera
2020-04-06, 18:00
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finasko
Men oavsett vad föräldrarna ville så är fortfarande hemslussningen något att reagera på. I kammarrätten sitter P och yttrar sig om att hemslussningen kan ta ”upp mot ett år”, bara där borde ju kammarrätten kunnat reagera när dom efter 6-5 månader bara avbryter allt. Och tekniskt sett så är E inte ens tre år. Ska inte finnas ursäkter om att soc har en dom att gå efter när jag vet hur ”fult” de kan spela. För mig om att jag läste i NT: ” Kammarrätten menar att socialtjänstens ansvar inte upphör bara för att tvångsvården gör det. De har fortfarande möjlighet att ingripa om det skulle visa sig att barnet far illa.” Medans soc skyller på en ”dom”, så de ska inte finnas en ursäkt bara för att bioföräldrarna ”inte” ville ta emot mera hjälp.

https://nt.se/sok/artikel/socialen-varnade---men-det-rackte-inte/8j8om34r
Det är ju i viket fall sant att det är tråkigt om parterna ska skylla på varandra u det här. På sätt och vis hade ju alla gjort fel samma sekund som mamman tyckte det var en god idé att droga sina barn. Istället för att skylla varandra borde, soc, BVC, polis, förvaltningsrätterna och flera andra sätta sig ner och diskutera hur man ska göra för att detta aldrig ska få hända igen.
Citera
2020-04-06, 18:24
Medlem
R o P verkar bara ha rättigheter..... Samhället stället upp o håller deras barn vid liv efter att de överger dem flera gånger. De får bidrag till lägenhet för att kunna ha plats för barnen. De får bidrag för att de är arbetslösa. De har tre advokater i kammarrätten som samhället står för. Listan kan göras mycket längre med allt de hade rätt till.

De behandlas som offer........De skulle ha haft lite SKYLDIGHETER också. Skyldigheter som att t.ex bevisa under lång tid att de var så duktiga som deras advokat ville gälla görande i rätten.
Citera
2020-04-06, 21:43
Medlem
Exakt! För jä*ligt rent ut sagt!!
Citera
2020-04-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det är ju i viket fall sant att det är tråkigt om parterna ska skylla på varandra u det här. På sätt och vis hade ju alla gjort fel samma sekund som mamman tyckte det var en god idé att droga sina barn. Istället för att skylla varandra borde, soc, BVC, polis, förvaltningsrätterna och flera andra sätta sig ner och diskutera hur man ska göra för att detta aldrig ska få hända igen.

Ja så sant!

Antagligen är både socialen, polisen mfl fullkomligt överbelamrade med liknande ärenden av varierad allvarlighetsgrad..

Det torde vara omöjligt även för de mest luttrade tjänstemän att fatta rätt beslut i rätt tid genom samtliga led av olika instanser i 100% av fallen - som till det yttre säkert kan verka verka snarlika..:/

Det här och liknande fall måste väl ändå höra till den mer extrema minoriteten får man verkligen hoppas?!

Allmänheten har såklart ett behov av att sörja kollektivt, vara förbannade och kräva förändring tillsammans, och eller som vi här på fb; vrida och vända ut och in på varenda pusselbit, luska, älta, snacka skit, hobbydömma allt och alla, jämföra våra amatörexpertanalyser med varandra, grotta ner oss rejält för att få såna här tragedier ur våra egna system.

Förhoppningsvis blir samhället lite klokare för varje människoöde som spills till följd av okunskap, särskilt om den samlade professionen gör just som du skriver; använder erfarenheten till att skapa bättre förutsättningar för framtiden!

Och vi som enskilda individer blir säkert också klokare för varje flashbacktråd vi engagerar oss i, på ett eller annat sätt
Citera
2020-04-07, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Rimligt straff utifrån tidigare domar 1-3år fängelse. Jag förstår inte hur det inte blir mord/dråp när man fullt medveten om risker drogar sitt barn. Och ja alla missbrukare vet risken med sina respektive droger så att det skulle vara ett misstag är bullshit rakt igenom. Jag är nykter beroende och att lita på en aktiv beroende är fullständigt idiotiskt

Nej det förstår inte jag heller. Att ens tänka tanken att droga sitt barn... sjukt..
Citera
2020-04-07, 08:26
Medlem
Jag kan rekommendera en dokumentär "fallet Gabriel Fernandez.,mordet på en pojke". Finns på netflix i sex delar. Fruktansvärt hur det går till. Jag grät mej igenom hela serien.
Citera
2020-04-07, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elliotte
Hur kan det vara möjligt!! 😪

"Tycker synd om pappan" - Alltså när ska regeringen gå in och förbjuda att människor med makt får gå in och lägga sig i, hjälpa eller ändra beslut baserade på känslor?
När människor utan några erfarenheter, kunskap eller utbildning går in och bestämmer så blir det KATASTROF.
Citera
2020-04-07, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
"Tycker synd om pappan" - Alltså när ska regeringen gå in och förbjuda att människor med makt får gå in och lägga sig i, hjälpa eller ändra beslut baserade på känslor?
När människor utan några erfarenheter, kunskap eller utbildning går in och bestämmer så blir det KATASTROF.

Det här är så himla bedrövligt! VAD kan man göra för att stoppa vansinnet? Vet någon om det finns en tråd här på FB om ärendet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in