Citat:
Ursprungligen postat av
jbswebeck
Varför inte bara koka riset först?
För att jag vill experimentera. SOm någon skrev så blir det en annan smak i riset och det var det jag misstänkte att det skulle bli. Dock en fundering om det inte skulle kunna bli hårt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snowsmile
Det funkar utmärkt, frun gör en mkt bra kycklinggryta på just det sättet!
Dock kokar det ihop, så vill du ha "såsig" gryta måste du överdosera vätskan
Citat:
Ursprungligen postat av
Backafort
Går utmärkt o göra som du skrev i slutet, ner med riset i grytan/soppan eller vad du ränkte göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sereena
Såklart du kan, kolla bar på rätter som paella, risotto, pilaf, eller alla dom one-pot risrätter som finns. .
Så länge det är vätska nog i grytan så blir riset kokt, tänk bara på att inte ha i det för sent o det tex är grönsaker i grytan då det fortfarande behöver koka sin vanliga koktid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Undrande1967
Det går utmärkt. Vill du ha simmig sås så extra vatten eller buljong. Om du vill att ska var torrt (utan sås) så mindre vatten naturligtvis och då blir det godare när den stått en stund efter gryta är klar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vanja77
Visst kan man koka riset tillsammans med andra ingredienser. Det man måste se till är att det finns lagom mängd vätska då riset tar upp vätska när det kokas. Riset får också en annan smak då det tar upp smak av den vätska den kokas i. Vanligt sätt att tillaga ris i arabisk och indisk matlagning.
Tack för eran positiva svar!
När jag annars gör riset så slår jag av värmen och lägger på locket tillsammans med en handuk. Behöver jag inte göra detsamma här?