Känner igen mig så väl! Jag är 30 år+ och fick nyligen min diagnos, svår ADHD.
Jag har alltid varit på jakt, aldrig varit nöjd. Detta har även inneburit mycket framgång i arbetslivet + min konstkarriär. Men det har alltid varit en gnagandes känsla inombords, typ vad är det för fel på mig? Jag passar inte in, etc etc.
För mig blev problemet mycket tydligare när jag fick barn. Har två småkids idag. När det ställdes mer krav som inte alltid är roligare blev det uppenbart att något var "fel".
Jag vet inte riktigt svaren på dina frågor men jag vill säga så här.
För mig har det verkligen hjälpt att inse att man inte är ensam. Finns så många som upplever och känner samma sak som du. Samt, att vara annorlunda är inget fel. Låter jävligt klyschigt men tänk efter, vem vill vara "normal"?
Jag förstår att vissa saker känner man att man kan klara sig utan. Ex att man är bra på att avbryta kollegor. Men om du tänker efter, är det hela världen? Alla har vi våra negativa sidor. Du får göra som alla andra, jobba på dem. Jag vet, för oss kan vissa saker vara svårare att jobba på, men det är så det är. Det är inte hela världen
Du kommer klara dig utmärkt. Du klarade dig igenom gymnasiet. Även om du inte fick toppbetyg så klarade du dig igenom det och jag vet av egen erfarenhet hur jävla tufft gymnasiet kunde vara.
Eller hur?
Du vet redan om det, men du sitter på saker som många inte har och som behövs på många ställen, självklart även på mindre bra saker. Du verkar vara medveten om de mindre bra sakerna, det är ju kanon! Jobba på det, det kommer bli bättre.
Kör hårt!
Citat:
Ursprungligen postat av
LasseFranGnesta
HJÄLP I VARDAGEN!!
tjenare, är en kille i 25 ish åldern och har adhd. Fick min diagnos precis efter gymnasiet så aa.. ni förstår nog vad som hände med min skolgång. Dock har jag iaf godkänt i allt men inte mkt mer.
Det jag behöver hjälp med är hur FAN man skall fungera i vardagen. Alla tror att man är dum i huvudet (har iof blivit bättre på denna delen) iom att man bara snappar alltid upp delar av samtal och sen ställer frågan ''vad pratar ni om, va va va va '' ja ni fattar. Är sjukligt bra på att avbryta kollegor, vilket dem börjar störa sig på.
Är sjukt impulsiv när jag pratar och tänker mig inte för (detta är det största problemet) dvs att jag kan säga rätt konstiga grejjer på jobbet som inte passar in osv...
Sen så har jag en tendens att tänka negativt, aldrig vara nöjd med livet, alltid på jakt efter något, kan aldrig bara njuta..... förutom ev en 2 v semester. that's it...
Tur fan att jag är den bästa inom det jag gör på mitt jobb, annars vet jag inte om jag hade haft något. Har redan fått sparken från 2 ställen pga min adhd.
Blir så jävla trött och arg på mig själv

har ni några tips?
mvh
lasse