2020-02-10, 21:20
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag var faktiskt tvungen att kolla upp det där med SO₂-nivåerna som diskuterats i tråden, bara för att se om det stämmer eller om det är rent ljug.
Det visade sig att nivåerna i Wuhan är groteskt höga, så det kan jag bekräfta.
Bara ett enda ställe med högre nivåer lyckades jag hitta, nämligen Norilsk i norra Sibirien.

Frågan är om ämnet används i något försök att förstöra virus, att man sprutar ut det med flit helt enkelt?

Vill man kolla upp det jag påstår kan man gå in på Windy och se efter själv, men man är tvungen att ställa upp skalan rejält eftersom standardinställningen maxar ut redan vid 100 gånger lägre halter, och då syns inte extremvärdena.
Även i Chongqing är det onormalt höga halter.

Bilden jag fick fram när jag lekte lite med skalan, värdena är från igår kväll: https://i.ibb.co/C8yhg56/20200209-174316.jpg

Ja, nivåerna stämmer. Det kan man dock ha fler källor till:

https://so2.gsfc.nasa.gov/

Men frågan är kanske varför? Att direkt köra plåthatt på det känns lite förhastat. Det går inte att se skillnad på vanliga fossila bränslen och några kremerade lik. Att en 11-miljonersstad nu kräver att alla stannar hemma kan ju kanske rimligtvis öka tillfrågan på värme i hemmet och således ökad användning av fossilt bränsle?
Citera
2020-02-10, 21:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Luftföroreningsteorin känns ogenomtänkt. Vi anpassar oss för luften vi lever i. Det är en sak gällande att utveckla cancer men nu handlar det om att bekämpa ett virus i kroppen. Du kan vara en cigarettrökare exempelvis och ändå ha bra värden och aldrig bli förkyld.

Mycket möjligt, dock ackumuleras föroreningar som påverkar vår hälsa.

epochtimes.se citat;

PM2.5 är ett slags partikel som man får i sig via inandning, som har en diameter på 2,5 mikrometer eller mindre – ungefär tre procent av bredden på ett mänskligt hårstrå. Partiklarna produceras när man bränner kol, eller av bilavgaser. PM2.5 kan samlas i lungorna och blodomloppet, där de kan orsaka mutationer på DNA, hjärtattacker, andningssvårigheter och för tidig död.

Genomsnittlig koncentration av PM2.5 i kinesiska städer är 48 mikrogram per kubikmeter luft, vilket är mer än dubbelt så mycket som genomsnittet i 2 626 studerade städer i världen, på 19 mikrogram/kubikmeter luft.

Marknära ozon, som produceras av förbränning av fossilt bränsle, är ett ökande problem i Kina och Hongkong.

Jag bara tog en källa i mängden, finns hur mycket som helst, Naturvårdsverket för att nämna någon.

Man kan ha ett bra immunförsvar, dock, har man inte friskt hjärta och friska andningsorgan kan man drabbas hårdare av infektioner, de så kallade riskgrupperna. Lägg därtill ESBL som ytterligare kan förvärra tillståndet för en person med hälsoproblem.
Citera
2020-02-10, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vetenskaplig rapport rörande inkubationstid på 23 dagar finns det?

ja, Wikipedia om Coronaviruset, " The incubation period (time from exposure to onset of symptoms) ranges from 0 to 24 days, with a mean of 3 days,[13] but it may be contagious during this period and after recovery.[14]""

Medel är alltså 3 dagar, max är 24 dagar

men ; kan även vara smittsam efter återhämtning!!
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja, nivåerna stämmer. Det kan man dock ha fler källor till:

https://so2.gsfc.nasa.gov/

Men frågan är kanske varför? Att direkt köra plåthatt på det känns lite förhastat. Det går inte att se skillnad på vanliga fossila bränslen och några kremerade lik. Att en 11-miljonersstad nu kräver att alla stannar hemma kan ju kanske rimligtvis öka tillfrågan på värme i hemmet och således ökad användning av fossilt bränsle?
Det handlar om extrema värden, som knappast härrör från konventionell koleldning.
Att det skulle röra sig om kremering av lik ser jag som befängt då stenkol verkar hålla högre svavelhalt än människokroppar. Men om det skulle handla om emissioner från kolkraftverk så skulle man se liknande nivåer på andra ställen också.

Vad jag i första hand kommer att tänka på är att ämnet kanske ingår i något desinfektionsmedel man använder storskaligt.
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Hur går det för våra kinesiska bröder och systrar? Fortsätter antalen att öka i samma takt som tidigare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Vad menar du med att det redan avhandlats?
Vi (vårt företag) jobbar med Kina och samtliga fabriker vi jobbar med som ligger hundratals mil från Wuhan är fortfarande stängda.
Idag skulle de börjat jobba igen men det har skjutits upp till 1 mars. Om du vill veta vilka provinser det gäller så kan jag ge info om det, men de är utspridda både norr och söder om Wuhan.
Kan du uppdatera om vad som "redan avhandlats" så jag slipper försöker plöja mig genom sidor efter sidor? Tack.

Om du syftar på det du skriver gällande sjukvårdssystemet så är det ren och skär BS. Kina vill tjäna Pengar och det har alltid varit deras trademark. Att stänga ner hela landet för den goda viljan skull rimmar helt enkelt illa med landets track record.

Bra inlägg.
Jag tar gärna information om vilka provinser det gäller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Marknära ozon, som produceras av förbränning av fossilt bränsle, är ett ökande problem i Kina och Hongkong. [/i]
.

Och HongKong har likväl en genomsnittlig livslängd på 87. Högre än Sverige.
Citera
2020-02-10, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur går det för våra kinesiska bröder och systrar? Fortsätter antalen att öka i samma takt som tidigare?

Dödsprocenten ser ut att öka senaste dygnen.
Citera
2020-02-10, 21:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag har inte sett ett enda vittnesmål därifrån. Dock, enligt WHO och övrig media, så skall folk hållas i 24/7 karantän i sina hytter utan undantag. Min fråga är då: hur ska folk veta vad som sker utanför sina hytter? Eller i övrigt på det enorma skeppet?

Antar att du utgick ifrån att alla de tusentals ombord umgås, dansar och äter tillsammans.

Men det finns ju faktiskt folk som rör sig på fartyget, man levererar bland annat mat till passagerarna, sjukvårdspersonal hämtar passagerare, ingenstans har vi fått indikationer på rädsla, panik och att folk bara ramlar ner i golvet.
Citera
2020-02-10, 21:29
Medlem
En annan aspekt med tanke på hur Kina fungerar när det gäller mörkning är ju att alla dödsfall som är icke-corona är alla sjuka som har en annan diagnos i bagaget. Cancer, eller vad som.
Vilket gör att den officiella siffran för antalet döda av coronaviruset är bara de som är fullt friska i övrigt. Om du har mässlingen samtidigt eller klåda på snoppen så kommer detta per automatik hamna i högen av dödsfall som tillskrivs den andra åkomman.
Vet inte hur det påverkar siffrorna, men bara som en reminder för er som förlitar er på den officiellt rapporterade dödssiffran från Kina.
Citera
2020-02-10, 21:31
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Enligt google är genomsnittslivslängden i Kina 76 år jämfört med 87 i Hongkong. Om det är skillnad i förorening så kanske man kan leda i bevis att immunförsvaret försvagas. 11 år är ganska stor skillnad. Samtidigt är 76 ändå en respektabel ålder sett till omständigheterna, och känns för hög om de vandrar runt på en skör tråd på grund av föroreningar. Om deras immunförsvar skulle vara kraftigt försvagat av föroreningar till den graden att ett coronavirus utplånar dem som flugor så borde livslängden ligga runt 50 eller 60.

Min ståndpunkt (helt ovetenskapligt) är att luftföroreningarna spelar en roll, men marginell. Den spelar främst en liten roll i vilka så råkar värst ut. Asiatiska män, 40-75 år. Troligtvis rökare också.
Citera
2020-02-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaia.Revenge.2049
ja, Wikipedia om Coronaviruset, " The incubation period (time from exposure to onset of symptoms) ranges from 0 to 24 days, with a mean of 3 days,[13] but it may be contagious during this period and after recovery.[14]""

Medel är alltså 3 dagar, max är 24 dagar

men ; kan även vara smittsam efter återhämtning!!

Länk tack, hittar den inte på den engelska eller svenska wikipedia med referens. Vill helst ha direktreferens till studien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in