2020-02-09, 15:22
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Kan någon förklara alla dom där videoklippen man ser av kineser som bli omhändertagna av polisen där dom gör våldsamt motstånd? Är dom smittade eller är det politiska dissidenter dom dras iväg för avrättning och så används corona som en undanflykt?

Kolla här t.ex.
https://twitter.com/ShepardAmbellas/status/1226442105624518656
Citera
2020-02-09, 15:23
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Och var kommer snabbnudlarna ifrån då då ? Kina förstås vart annars. Hur ska du få hit nudlar då utan att smuggla dem ifrån (smitthärden) Kina ?
Så ni konspirationsteoretiker som alltid kan avslöja en konspiration kan nu räkna ut att priset på nudlar kommer att gå i taket inom kort. Och att viruset är ett påhitt för att nudelekonomin ska kunna skena.Det handlar inte om oljepriset, Trump, USA eller Israel längre utan nu är det nudelpriserna som påverkar världsekonomin.

Om 3-4 månader så är nudelhyllorna helt tomma.Och därpå kan nudelföretagen kamma hem en jättevinst.Araberna får stå där med sin tvättade hals och sälja sin billiga olja till vrakpriser, och kan inte ens köpa nudlar (eller ris),och ägna sig istället åt att bita på sina långa naglar för att få i sig några proteiner och B-vitaminer..

De är inte dumma de där kineserna

Och eftersom Sverige är Den Humanitära Stormakten så kommer Regeringen Löfvén att lova plats för alla nudelflyktingar förutom alla klimatflyktingarna.

Ovanstående text är förstås ren BullShitt, BS

Det är ju inte så konstigt med en så pass udda smittväg som eventuellt fladdermöss och/eller myrkottar. Det vore ungefär som att svenskar skulle tycka att tex ekorrar vara en delikatess (vilket de lär vara) och konsumerade ekorrar i massor och smittades av ett udda virus ifrån dessa.
Jag tycker dock att även om det verkar hårt med karantän och reseförbud och isolering så tar ju Kina sitt ansvar på det sättet de kan, eftersom det är en så pass tättbefolkad region som det nu är. Att ta till drakoniska åtgärder är nog det för stunden bästa, sen får man se hur det utvecklas. Om man genom dessa åtgärder håller nere infektionsgraden tillräckligt länge så finns det ju möjligheter att begränsa skadan.

Litauen:
https://www.willys.se/produkt/Snabbnudlar-Kyckling-101252164_ST

Sydkorea:
https://www.willys.se/produkt/Snabbnudlar-Kyckling-101209784_ST
Citera
2020-02-09, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Intressant, dessa britter verkar vara globetrotters , när träffades de, jag menar den ena familjen var i alperna medans denna familj är på mallis ,eller har båda familjerna vart i alperna var den ena sedan slängde sig på flyget till mallis, får inte ihop detta riktigt.

Mitt råd undvik flygplatser!!!

Nytt begrepp för detta är "kinesisk roulette", så länge du inte får panik så är rådet att resa och besöka flygplatser, det ska inte spela någon roll.

Problemet som jag ser det är bristen på vetskapen om att man bär på viruset, för de personer som vet att de är smittade så har jag svårt att se att dessa åker iväg på nöjesresor, men eftersom man råder folk till att fortsätta resa som vanligt, och att man samtidigt sagt att det endast smittar efter inkubationstiden så ger man viruset alla möjligheter till att sprida sig effektivt då en del kanske insjuknar på långtidsflygningen från kina till europa eller USA till exempel.
Citera
2020-02-09, 15:26
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Kan någon förklara alla dom där videoklippen man ser av kineser som bli omhändertagna av polisen där dom gör våldsamt motstånd? Är dom smittade eller är det politiska dissidenter dom dras iväg för avrättning och så används corona som en undanflykt?

Kolla här t.ex.
Om jag vore envåldshärskare i ett land skulle en rasande epidemi vara ett utmärkt tillfälle att tömma skorna på småstenar. Om de som förs iväg vore smittade skulle en lång käpp med en snara vara ett mer tänkbart sätt att hantera de sjuka än att utmana dem på en gatufajt. Jag tror på det senare i din frågeställning, att jobbiga människor belönas med ”tvångssnuva” och en pinne i statistiken.
Citera
2020-02-09, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
De 20 som Frankrike testade var fria från viruset. De övriga 16 tog de inget ansvar för utan överlät det till respektive land.
helt rätt, tycker jag
Citera
2020-02-09, 15:28
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Kolla här t.ex.

Polisen har inte direkt skyddskläder på sig, så om det rör sig om corona så lär de alla vara smittade. Föga troligt.
Citera
2020-02-09, 15:29
Medlem
Har tittat lite på fallen i några ytterligare länder, inte så mycket av intresse, ett par undantag:
-två nya fall i Kanada. Kineser från Hubei som blivit smittade av en annan kines i Kanada. Huvudfokuset I myndigheternas rapportering är att man inte skall vara rasistisk utan att samhället måste arbeta tillsammans.
- I Australien är alla smittade från Wuhan, utom en person som smittats utomlands av en person från Wuhan.

I övrigt är det mest kineser från Wuhan runtom i världen, förutom smitthärdarna inom Kina, I Hongkong, Singapore och Alperna. Sedan finns det några smittade utan smittkälla i övrigt också. Plus att vi har färjan i Tokyo också...
Citera
2020-02-09, 15:31
Medlem
The 60-year-old American died at a local hospital Thursday, according to the US Embassy in Beijing. The embassy declined to disclose more details out of respect for the family's privacy.

In a statement to CNN, the Chinese Foreign Ministry extended its condolences and described the patient as a "Chinese-American." The Chinese government had kept in contact with the patient's family in China, the statement said, and was working to assist the US and the family in "dealing with the aftermath."

https://edition.cnn.com/2020/02/08/us/coronavirus-saturday/index.html
Citera
2020-02-09, 15:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag tror inte att du skall över tolkadetta, information om samma fall i press på engelska säger attde är smittade.

Kineserna kallar sjukan för NCP, Novel Corona Pneumonia, eller kort bara Pneumonia. Detta blir inte så korrekt när det översätts till Engelska.

Jag kan dock ha fel, men maskinöversatt text från kinesiska är ju inte läsbar.

Tack,, du har rätt. Efter en koll på samtliga 29 diagnostiserade fall framgår att alla benämns som lunginflammation, vilket givetvis inte stämmer.

Jag har plockat bort mitt ursprungsinlägg och ser gärna att du gör det samma med kommentaren ..
Citera
2020-02-09, 15:35
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Polisen har inte direkt skyddskläder på sig, så om det rör sig om corona så lär de alla vara smittade. Föga troligt.
Inte där nä, men jag har sett där dom har det och dom som omhändertas gör våldsamt motstånd som vilken frisk man som helst.
Citera
2020-02-09, 15:39
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Inte där nä, men jag har sett där dom har det och dom som omhändertas gör våldsamt motstånd som vilken frisk man som helst.
Tror inte dom är smittade men det är den officiella orsaken, snarare har dom varit för pratglada och gjort government obekväma.
Citera
2020-02-09, 15:40
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tack,, du har rätt. Efter en koll på samtliga 29 diagnostiserade fall framgår att alla benämns som lunginflammation, vilket givetvis inte stämmer.

Jag har plockat bort mitt ursprungsinlägg och ser gärna att du gör det samma med kommentaren ..

En fråga vet man att lunginflamationen som del av sjukdomsförloppet orsakas direkt av viruset eller försvagas kroppen så satt bakterierna som normalt skapar lunginflamationen får fäste?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in