2020-02-10, 21:07
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du kan börja med att förklara sista stycket, vad vill du ha sagt?

Det finns ett äldre par som återkommande har livestreamat från fartyget, det värsta vi har fått höra är att maten inte är vad de förväntar sig, laxen var otroligt torr, gubben äter den på nåder.

Inga tecken på rädsla eller panik, ingenting som talar för att 2019-nCoV slår till med den fasansfulla styrka som "visselblåsarna" i Wuhan ger sken av.

Vi har inte ett enda vittnesmål ifrån fartyget som indikerar att 2019-nCoV skulle vara värre än en influensa.

Jag har inte sett ett enda vittnesmål därifrån. Dock, enligt WHO och övrig media, så skall folk hållas i 24/7 karantän i sina hytter utan undantag. Min fråga är då: hur ska folk veta vad som sker utanför sina hytter? Eller i övrigt på det enorma skeppet?

Antar att du utgick ifrån att alla de tusentals ombord umgås, dansar och äter tillsammans.
Citera
2020-02-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men det har vi ju redan avhandlat, visst, lite för mycket begärt att folk ska läsa igenom hela tråden, men sannolikt gör kineserna vad de kan för att minska antalet smittade för att skydda sjukvårdssystemet.

Inget land kan hantera en situation där antalet vårdbehövande överstiger antalet vårdplatser, en sådan situation kan leda till panik och i förlängningen anarki, ett hot mot rikets(regimens) säkerhet.

Belastas sjukvården av onormalt många akut vårdbehövande kollapsar övrig nödvändig vård, planerade operationer med mera, det är inte enbart coronasmittade som kan behöva sjukhusvård.

Vad menar du med att det redan avhandlats?
Vi (vårt företag) jobbar med Kina och samtliga fabriker vi jobbar med som ligger hundratals mil från Wuhan är fortfarande stängda.
Idag skulle de börjat jobba igen men det har skjutits upp till 1 mars. Om du vill veta vilka provinser det gäller så kan jag ge info om det, men de är utspridda både norr och söder om Wuhan.
Kan du uppdatera om vad som "redan avhandlats" så jag slipper försöker plöja mig genom sidor efter sidor? Tack.

Om du syftar på det du skriver gällande sjukvårdssystemet så är det ren och skär BS. Kina vill tjäna Pengar och det har alltid varit deras trademark. Att stänga ner hela landet för den goda viljan skull rimmar helt enkelt illa med landets track record.
Senast redigerad av eyecreate 2020-02-10 kl. 21:15.
Citera
2020-02-10, 21:11
Medlem
Vad händer om man blir placerad i tvångskarantän i exempelvis Storbritannien som icke medborgare?

Får man gratis husrum och mat, eller står man för det själv?

Vad händer om man missar sitt flyg hem, står UK för kostnaden?
Citera
2020-02-10, 21:11
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vad menar du? Vi diskuterar varför Kina har valt att göra som de har gjort. Insinuerar du att de inte arresterar folk som sprider information om viruset eller kinas åtgärder?

Nej det är fan inte samma sak att visa exempel på personer som har råkat illa ut för att de larmat om sjukdomar som att visa en bild på ett utsläpp och påstå att man vet vad det är för något.

Jag frågar efter bevis som visar att Kina tvångsomhändertar eller fängslar folk utefter vad de har sagt eller gjort. Gärna med en redogörelse vad de har misstänkts för.

Jag har läst och sett flertalet inlägg och videos som har visat sig vara fejk, alternativt och i bästa fall en rejäl bananböjning av sanningen. Halva Twitter består av en mängd crowdfakta som sakta visar sig vara allt från videos från 2012 till helt andra situationer.

Om du eller andra är stensäkra på era källor, så dra upp dem, förklara dem och så kan vi alla gå igenom dem. Precis som vi skulle göra i en tråd om brottsfall eller annat.
Citera
2020-02-10, 21:12
Medlem
Citat:
Är det därför de fortfarande straffar personer som släpper information om viruset med 7 års fängelse? Är det därför visselblåsaren som larmade om SARS fortfarande sitter i husarrest?

Det är så här vi måste resonera

Kina mörkar, men vad?

viruset är klurigt, infektioner tar sig olika uttryck, inkubationstid är mellan 0-23 dagar

Wuhan är ett transport nav, som nu är evakuerat

Militära förband mobiliseras, men ofta okänt för oss, de kan ha lojaliteter som är starkare än den till kommunistpartiet, i så fall har soldaterna lojalitet till sin befälhavare; detta lyftes fram av en kinaexpert 1989, men i god svensk sed ignorerades han då detta tankemönster inte passade bilden av en enda enorm mångmiljon armé lojal mot regimen. Ser man till historien så är Kina byggt av regionala Krigsherrar, som har en rödknappnål, men i själva verket är en slags feodalherre

Kommunistpartiet har sin ideologi enbart för indoktrinera massorna, ge dem politiskt opium

Världsbanken uppskattade 2012 att tillväxten i vissa regioner överdrevs med 40%, man bygger städer som sedan står tomma, det skall finnas ” hundratals”(!)

Ja, det är så att ALLT som en morbid militär diktatur som Kina skall först ses som en lögn, information måste verifieras, innan den kan ses som äkta, sanningsenlig.

Framförallt är det konkurrerande element inom partiet som är nedtryckta och i denna kris ser en chans att själva, om inte komma till makten, så få bort Xi Jinping...
Citera
2020-02-10, 21:13
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jag menade att de som insjuknat i Singapore eller Tyskland inte har samma sargade lungor som en sedvanlig kines och om lungtesen stämmer så bör dessa ha haft ett bättre skydd?

Jag skjöt därför fram tesen om att det verkar handla mer om hur potent smittbäraren är än hur fragil mottagaren är. Sen är det med största sannolikhet en mix av båda faktorer.
Jag var faktiskt tvungen att kolla upp det där med SO₂-nivåerna som diskuterats i tråden, bara för att se om det stämmer eller om det är rent ljug.
Det visade sig att nivåerna i Wuhan är groteskt höga, så det kan jag bekräfta.
Bara ett enda ställe med högre nivåer lyckades jag hitta, nämligen Norilsk i norra Sibirien.

Frågan är om ämnet används i något försök att förstöra virus, att man sprutar ut det med flit helt enkelt?

Vill man kolla upp det jag påstår kan man gå in på Windy och se efter själv, men man är tvungen att ställa upp skalan rejält eftersom standardinställningen maxar ut redan vid 100 gånger lägre halter, och då syns inte extremvärdena.
Även i Chongqing är det onormalt höga halter.

Bilden jag fick fram när jag lekte lite med skalan, värdena är från igår kväll: https://i.ibb.co/C8yhg56/20200209-174316.jpg
Citera
2020-02-10, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaia.Revenge.2049
Det är så här vi måste resonera

Kina mörkar, men vad?

viruset är klurigt, infektioner tar sig olika uttryck, inkubationstid är mellan 0-23 dagar

Wuhan är ett transport nav, som nu är evakuerat

Militära förband mobiliseras, men ofta okänt för oss, de kan ha lojaliteter som är starkare än den till kommunistpartiet, i så fall har soldaterna lojalitet till sin befälhavare; detta lyftes fram av en kinaexpert 1989, men i god svensk sed ignorerades han då detta tankemönster inte passade bilden av en enda enorm mångmiljon armé lojal mot regimen. Ser man till historien så är Kina byggt av regionala Krigsherrar, som har en rödknappnål, men i själva verket är en slags feodalherre

Kommunistpartiet har sin ideologi enbart för indoktrinera massorna, ge dem politiskt opium

Världsbanken uppskattade 2012 att tillväxten i vissa regioner överdrevs med 40%, man bygger städer som sedan står tomma, det skall finnas ” hundratals”(!)

Ja, det är så att ALLT som en morbid militär diktatur som Kina skall först ses som en lögn, information måste verifieras, innan den kan ses som äkta, sanningsenlig.

Framförallt är det konkurrerande element inom partiet som är nedtryckta och i denna kris ser en chans att själva, om inte komma till makten, så få bort Xi Jinping...

Vetenskaplig rapport rörande inkubationstid på 23 dagar finns det?
Citera
2020-02-10, 21:14
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag har inte sett ett enda vittnesmål därifrån. Dock, enligt WHO och övrig media, så skall folk hållas i 24/7 karantän i sina hytter utan undantag. Min fråga är då: hur ska folk veta vad som sker utanför sina hytter? Eller i övrigt på det enorma skeppet?

Antar att du utgick ifrån att alla de tusentals ombord umgås, dansar och äter tillsammans.

Finns artikel på AB, kommer inte länka AB.

Passagerarna får vistas ute på däck och verkar ha underhållning i form av TV/Bio och origamkurser? Munskydd ska användas.
Citera
2020-02-10, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie

😊 nog ingen som har lust med det..fast det finns nog några som kan få klaustrofobi.
Oss. En positiv sak med vår -i år- varma vinter! (Den enda) Viruset sprids inte snabbt om det når hit😊
Citera
2020-02-10, 21:16
Medlem
Har man råd med semester och flyg
Så finns det pengar till läkarundersökningen.
Det finns ju fattigare folk
Som bor tätt och sköter om Influensan själv i hemmet.
Utan myndigheter och läkare.
Citera
2020-02-10, 21:18
Avslutad
Citat:
Kan inte du och alla andra nötter titta på den här en jävla sekund (den är inte aktuell längre men iaf):

https://twitter.com/tuurdemeester/status/1222708160869388289

Redan dag 19 var nCov dödligare än SARS. Det totala antalet dödsfall för SARS är idag MINDRE än nCov och SARS är utdött ur den mänskliga populationen. Vad är det du inte fattar?

Men snälla lilla vän. Grafen du refererar till är baserad på väldigt svag data, det hoppas jag du förstår?! Siffrorna hur många som egentligen är smittade är nämligen väldigt oklara. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med data och det går överhuvudtaget inte att dra sånna slutsater ännu. Allt pekar upp i början innan sin peak, men sen planar det ut och sjunker. Det är inte så att kurvan fortsätter stiga i all oändlighet tills mänskligheten dör ut.

Det folk gör är att de tar kurvan och fortsätter rita dit den i samma lutning och säga, titta fortsätter det såhär så slutar det i katastrof osv. Det är för tidigt att påstå något sådant. Jämför med tidigare virus:

https://twitter.com/bp1990/status/1223221148948844544?s=20

Sånna påståenden gick att göras med alla andra virus och det gjordes också, men nu är sociala medier alldeles för utbrett för att folk ska kunna sortera faktan och utskilja alarmister från experter. Det är så in i helvete med desinformation och du tycks inte ha några som helst filter. Karljäveln du refererar till är särdeles ingen expert.

Begriper du ingenting?! Det är hönshjärnor som du som tror det värsta och försöker sprida dynga.

Det går Än mindre att jämföra med SARS eller svininfluensan, där man haft flera år på att konkludera och behandla datan.

Det finns ingen anledning att vara orolig. Vad är det du inte fattar?!
Senast redigerad av barfotalasse 2020-02-10 kl. 21:23.
Citera
2020-02-10, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jag tror att den faktorn kan vara lokalt intressant för andelen smittade, men inte mer än en bidragande faktor. För smittningsrisken är den nog helt ointressant. Potensen verkar leva efter helt andra spelregler.

Enligt google är genomsnittslivslängden i Kina 76 år jämfört med 87 i Hongkong. Om det är skillnad i förorening så kanske man kan leda i bevis att immunförsvaret försvagas. 11 år är ganska stor skillnad. Samtidigt är 76 ändå en respektabel ålder sett till omständigheterna, och känns för hög om de vandrar runt på en skör tråd på grund av föroreningar. Om deras immunförsvar skulle vara kraftigt försvagat av föroreningar till den graden att ett coronavirus utplånar dem som flugor så borde livslängden ligga runt 50 eller 60.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in