Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Smålog lite där. Nya virus dyker säkert upp med jämna mellanrum men hur ofta sätter länder städer med miljontals människor i karantän och sätter stopp för sin ekonomiska tillväxt. Just bara det faktumet verkar inte få dig att lyfta lite på ögonbrynet? Det gjorde det för mig och här är jag i tråden, känner ingen panik men dock en sund oro för mina gamla föräldrar, dom har ju liksom nog med den vanliga influensan.
Självklart är det lugnt på gatorna i Wuhan.
Och tur är väl det?! Med rätt tilltag i rätt tid, vilket kinesiska staten gjort med bravur är naturligtvis helt rätt gjort så vi slipper oroa oss.
Tack för att du påpekar mina argument.
Det får mig att lyfta lite på ögonbrynet, men jag blir inte orolig.
Kineserna borde hållit mer tyst om detta, men i dagens sociala medier sprids allt som en löpeld och får folk att bli panikslagna, vilket kan vara helt förödande. Som när dr Li gick ut med informationen trots att det hela var långt ifrån utrett. När folk utan koll sedan kam börja sprida rykten. Kanske det är just informationsflödet på nötet som bidragit till att detta smittats mer än SARS? Vem vet.
Paniken har från startskedet varit betydligt värre nu än med både SARS och MERS, trots att dödligheten är betydligt lägre. Hade kineserna varit helt transparanta från start hade de riskerat en massflykt vilket hade gjort det betydligt värre.
Men anklaga och smutskasta dem utan bevis går bra tydligen för många här inne.
Då är alltså allt i sin ordning och vi behöver näppeligen oroa oss någonting i Sverige just nu.