2020-02-04, 13:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det närmar sig en häxjakt...

Där har du faktiskt en idé! Elden lär döda viruset, om inget annat gör det... Hmm... (Nej jag skojar förstås bara. Men folk hade inte behövt sitta med sådana här tankar, om man hade vetat att alla de evakuerade satt inlåsta som i andra länder.)

Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Är det ngn som vet om de hemvändande svenskarna har blivit testade med corona-testet? Eller är det sa att man väntar tills dom ev far feber och testar da?

Eftersom det här är Sverige, kommer ingen att märka något förrän de är döda. Om ens då...
Citera
2020-02-04, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Visst borde väl " den osynlige mannen " Löfven göra något uttalande, som på ett förnuftigt sätt lugnar de som känner oro, fast då hade det väl bara blivit, "vi såg inte det komma". Är nog sossarnas strategi att låta honom synas så lite som möjligt.
senast han yttrade sig var väl den hemska flygplanskraschen, men nu är det jjuu mindre noga
Citera
2020-02-04, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanibalurban
ja du skulle in karantän omedelbart minst 1 månad!

På vilka grunder skulle jag in i karantän?
Jag hade gladeligen lämnat prover när jag anlände Sverige. Men som sagt så var det ingen personal att ens fråga hur jag skulle gå tillväga när jag väl anlände.

Jag är själv inte oroad över min egen sjukdomsrisk, ville belysa hur pass jävla dålig koll Sverige verkar ha.

Det gäller för övrigt Stockholm ARN...
Så inte någon glesbygdsflygplats.
Citera
2020-02-04, 14:01
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Tvi vale och bli kråkföda.

https://www.ibtimes.sg/wuhan-virus-shocking-video-shows-crows-eating-dead-bodies-lying-street-china-38756

Var är kråkan i videon? Det är hans arm/hand som syns i början av klippet...
Citera
2020-02-04, 14:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Corona är INTE ENS EN BAKTERIE!!!

Nej, men det handlar om att när alveolerna är uppluddade av viruset (varje gång en ny generation virus "föds", så spricker en cell), så kan det lätt komma dit bakterier också. Se det som att marken är plöjd, så att nya frön kan få fäste och gro... (och orsaka död för värdorganismen).
Citera
2020-02-04, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Det tyder ju på att det ligger döda människor alternativt djur ute, som kråkorna kan komma åt..?

Kanske katter och hundar som folk slängt från hustaken.
Citera
2020-02-04, 14:05
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Var är kråkan i videon? Det är hans arm/hand som syns i början av klippet...

Det är en kråka, inte hans hand, han är död.
Citera
2020-02-04, 14:06
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Jo, de gör det för att de känner för det! De som inte är källkritiska och inte ifrågasätter kanske inte känner för att tänka. Det är svårt för många människor.

Ungefär så, vi har sett säg 160 fall utanför europa. Visaa här tror redan vi i sverige kommer dö innan vi nått mars för de har en känsla att regeringen inte gör något, och har en känsla att det är ett stort mörkerantal döende utanför kina som man missat.. Jag har hostat lite idag, såg några asiater inne i centrum. Jag köpte bananer när de stod vid tomaterna. Är jag smittad nu?
Citera
Medlem
Om följande redan blivit postat så ber jag om ursäkt, det är mycket aktivitet i tråden. Men i figur 1 i den länkade artikeln så kan man se en detaljerad tidsplan över fallet i Tyskland. Det är så vitt jag kan förstå de behandlande läkarna i München som skrivit rapporten.

Man kan se när de olika personerna haft kontakt med varandra, och det verkar som att de har varit smittsamma tidigt i förloppet (innan de fått symtom). Det verkar även som att de flesta blivit testade ganska sent i sjukdomsförloppet.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001468?fbclid=IwAR3FwEBtjk2qus6jI3v1HvDWIQ3-ygg0N1rO4cfjALbpiFP12B4MH7GlOLk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Åk hem till Tegnell eller Corona Malin och ge en kram!
Verkligen pinsamt att se hur Sverige sköter det här. Lite extra kontroller och koll på saker skulle inte skada tycker man.

Exakt min tanke också.

Nåväl, postar inte ofta själv inlägg - så lär återgå till att enbart förkovra mig med läsning nu.
Men ville delge mina erfarenheter av Sveriges aggressiva passivitet i förhållande till modus operandi i andra länder för att stävja smittan.
Citera
2020-02-04, 14:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Svenskarna som kom från Wuhan sitter i karantän. De är däremot inte isolerad. Det kan de bara bli om smitta är konstaterad.

Här ett exempel på en person som sitter i karantän på ett hotell: https://www.dn.se/nyheter/sverige/tolv-svenskar-kom-med-planet-fran-wuhan/

Det gick bra i Tyskland. Där fick alla var sitt rum på en militär flygbas direkt, och de får inte ha kontakt med några andra än personalen som kommer in och ser till dem. Personal som är klädda i full skyddsutrustning. Men tyskarna har ju alltid varit kända för grundlighet och effektivitet, så...
Citera
2020-02-04, 14:08
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Där har du faktiskt en idé! Elden lär döda viruset, om inget annat gör det... Hmm... (Nej jag skojar förstås bara. Men folk hade inte behövt sitta med sådana här tankar, om man hade vetat att alla de evakuerade satt inlåsta som i andra länder.)

Eftersom det här är Sverige, kommer ingen att märka något förrän de är döda. Om ens då...

OK, men varför stirrar du blint på dessa få resanden från Wuhan? Trots mångas ihärdig försök att brännmärk dem och svenska myndigheter, har de ju genomgått vissa kontroller.

Sätt det i relation till dessa otaliga resenärer från Kina som nu och den senaste tiden reser/ har rest runt i Europa t.ex., där också mängder med svenskar har rört sig. I alla storstäder, med alla dess sevärdheter och andra otaliga allmänna platser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in