Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-06, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Det kan finnas en mängd orsaker till varför Co2 ökat genom åren. Därtill har andelen Co2 varierat kraftigt över tiden. Andelen Co2 har varit såväl högre som lägre tidigare jämfört med i dag. Jag blir tydlig också tvungen att förklara matten lite. Av Co2 i atmosfären står människan för cirka 4%. Det är just därför du inte ska multiplicera med 1,04. Hav och skog står för den helt dominerande delen av Co2, vilket vi inte kan påverka. Om människan står för 4% av Co2, finns möjligen andra förklaringsparametrar till ökningstakten.

Ja, du får nog "förklara matten" här en gång till, givet att förändringen från industrialiseringen till nu inte är +4%, och från idag jämfört med industrialiseringen inte är -4%.

Dessa siffror som jag förklarade är ca+35% och ca-25% beroende på vilket håll man utgår ifrån.

Självklart står andra parametrar än människan för det mesta av co2 i atmosfären, givet att bägge mina siffror är >50% torde faktumet att jag själv delar den uppfattningen vara synnerligen uppenbar, eller hur?

Det är egendomligt att säga att 'co2 har varierat kraftigt över åren' som att detta är relevant. Det handlar ju om perioder som gäller hundratusentals och miljontals år (så länge vi talar om årliga genomsnitt och ignorerar säsongsförändringar). Det finns inga perioder i jordens historia som vi känner till som har varierat så här kraftigt när vi talar i sammanhang om årtionden, så det är helt ovidkommande att större svängningar har skett naturligt sett över miljontals år.

(För övrigt, skog är en faktor vi KAN påverka...)

Citat:
Det är heller inte så att just Co2, som utgör 4/10000 i atmosfären, kan vara den enda förklaringen till temperaturförändringen. Solaktivitet är till exemplen en mer trolig förklaring, osv. Klimatet har alltid ändrats och kommer så alltid att ändras.

Detta är helt irrelevant för min frågeställning. Det enda jag undrar är hur du kom fram till att mänskligheten står för 4% av co2 i atmosfären. Samtidigt som jag hade kunnat ifrågasätta hur du nådde slutsatsen om vilken typ av orsak som är "mer trolig förklaring" till temperaturändringen, så vänligen håll dig till den väldigt, väldigt specifika fråga jag ställde.

Min fråga är inte besvarad, du bara än en gång konstaterade att "av Co2 i atmosfären står människan för cirka 4%", utan att förklara hur du nådde denna slutsats eller var du fick denna informationen ifrån...

Vill du göra ett försök till, gärna utan att besvara helt andra frågor jag inte har ställt?
Citera
2020-02-06, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Det kan finnas en mängd orsaker till varför Co2 ökat genom åren.
Ge exempel, vad tror du det är som gjort att halten ökat så snabbt just när vi börjat släppa ut CO2?
Citat:
Därtill har andelen Co2 varierat kraftigt över tiden. Andelen Co2 har varit såväl högre som lägre tidigare jämfört med i dag.
Om du tittar på perioder av massor med miljoner år. Nu handlar det om en förändring under ett sekel.
Citat:
Jag blir tydlig också tvungen att förklara matten lite. Av Co2 i atmosfären står människan för cirka 4%.
Vi står snarare för 200% av ökningen, dvs vi har släppt ut dubbelt så mycket CO2 som faktiskt stannat i atmosfären, men hälften har tagits upp i hav och på land. Dina 4% är nonsens.
Citat:
Det är heller inte så att just Co2, som utgör 4/10000 i atmosfären, kan vara den enda förklaringen till temperaturförändringen. Solaktivitet är till exemplen en mer trolig förklaring, osv. Klimatet har alltid ändrats och kommer så alltid att ändras.
Nej, solaktiviteten är inte någon trolig förklaring även om den ofta dras upp, vanligen av folk som därefter klämmer i med att det skall bli kallare "när som helst" eftersom solaktiviteten under åtskilliga decennier nu varit på nedgång. Samtidigt fortsätter i verkligheten temperaturen stiga. Om solaktiviteten har inverkan handlar det snarare om att den dolt delar av den uppvärmning vi åstadkommit.
Citera
2020-02-06, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
...
Det är tex rimligt att anta att människan har påverkat jordens klimat. Hur mycket är mänsklig aktivitet och hur mycket är naturlig variation? Det kan naturligtvis ingen levande människa veta. Det finns för många variabler.
...

Fast är det rimligt egentligen? Människor är pyttesmå på jorden. Havet är djupt, jordskorpan är tjock och himlen är hög. Jag tror inte vi kunde påverka klimatet om vi så gick in för det med kapitalistisk iver.

Naturen är magnituder mäktigare än människan i alla avseenden.

Om alla människor på jorden samlades på samma plats och hoppar samtidigt - händer ingenting.

Hela mänskligheten får plats på Gotland. Jämfört med planeten är vi helt obetydliga.

Det är inte rimligt att människan påverkar klimatet. Snarare orimligt.
Citera
2020-02-06, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Förstår inte hur vetenskapen, och du, fortfarande tror på detta.

Dra en rak (ej exponentiellt ökande) kurva på den senaste globala temperaturkurvan så ser vi väldigt klart att vi kommer får 1.5 graders uppvärmning innan 2030.

https://imgur.com/a/jcgtSVH

Det blå och det lila strecket är gjorda av mig, och 2030 ser ut att träffa precis på högersta kanten av grafen.

Så, ca: 0.4 graders uppvärmning på ett årtionde. Att det under de efterkommande 70 åren bara skulle komma ca: 1.5 grader till tycker jag känns skrämmande verklighetsfrånvänt, särskilt med tanke på återkopplingar, som så sent som idag fick en ny artikel om hur "jävla mycket snabbare det händer än vi trodde".

https://www.sciencealert.com/permafrost-collapse-is-speeding-climate-change-according-to-a-new-study?fbclid=IwAR39q00JjZt_Nf_ockZ wRo3NJuWEJ8180bHWrYyXMFmGJf7zq_reCUnwbkA

Eller är det jag som amatör som missar något här? Finns det inte både återkopplingar, tipping points, ett "momentum" bakom uppvärmningarna då CO2 inte "värmer klart" förrän ~20 år efter utsläpp? Känner även till "global dimming", men är osäker på dess trovärdighet. Man borde nog hört mer om det som fenomen om det skulle stämma att jorden direkt skulle värmas ~1C om vi slutar med aerosolutsläpp.
Är det lett i bevis att det är en linjär koppling mellan partialtrycket koldioxid i atmosfären (antar i genomsnitt) och (genomsnittlig) temperatur?
Citera
2020-02-06, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ge exempel, vad tror du det är som gjort att halten ökat så snabbt just när vi börjat släppa ut CO2?

Om du tittar på perioder av massor med miljoner år. Nu handlar det om en förändring under ett sekel.

Troligtvis från havet via en undervattens vulkan. Forskarna har hittat ett ställe som de kallar för Soda Springs.

https://www.livescience.com/hotspot-deep-sea-carbon-dioxide-bubbles.html

Citat:
Soda Springs is a result of an underwater volcano, which vents gas and acidic water through cracks in the ocean floor. The researchers found carbon dioxide concentrations as high as 95,000 parts per million (ppm) near the springs, which is over 200 times the concentration present in the atmosphere, according to the statement.

Citat:
The researchers named the new hotspot Soda Springs and said that it could have been releasing these bubbles for decades or even millennia.
Citera
2020-02-06, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Troligtvis från havet via en undervattens vulkan. Forskarna har hittat ett ställe som de kallar för Soda Springs.
Det har alltid sprutat CO2 ur vulkaner, bara mindre än hundradelen av våra utsläpp. Du tror på allvar att de ökade en faktor 100 just samtidigt som vi började med våra utsläpp? Vart tar i så fall de vägen, vi vet ju hur mycket vi släppt ut?
Citera
2020-02-06, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Måste vi det?
Det är rimligt att tro det.
Citera
2020-02-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
varför? Det är ju omöjligt att visa på att det skulle ge någon form av förändring.
Nej, det är inte omöjligt. CO2-halten ökar och temperaturen likaså, vilket stämmer precis med teorin.
Citera
2020-02-06, 19:20
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Det är rimligt att tro det.

Tänker du på Sverige nu, eller hela världen?
Om Greta säger att det är rimligt att du begår självmord, för att rädda klimatet. Kommer du då att tycka att det låter rimligt?

Eller är du avvaktande och sväljer inte allt med hull och hår?
Citera
2020-02-06, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusphase
Fast är det rimligt egentligen? Människor är pyttesmå på jorden. Havet är djupt, jordskorpan är tjock och himlen är hög. Jag tror inte vi kunde påverka klimatet om vi så gick in för det med kapitalistisk iver.
Det är därför vi uppfann vetenskap. "Jag tror" visade sig alldeles för ofta ge felaktiga svar. Det är bara räkna på hur mycket CO2 vi släppt ut jämfört med hur mycket som finns i atmosfären.

Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Är det lett i bevis att det är en linjär koppling mellan partialtrycket koldioxid i atmosfären (antar i genomsnitt) och (genomsnittlig) temperatur?
Nej, den är tur nog ungefär logaritmisk så att varje dubbling av CO2-halten ger ca 3 graders uppvärmning. Den naturliga växthuseffekten är på drygt 30 grader, så vore effekten linjär skulle vi haft ca 14 graders uppvärmning vid det här laget.
Citera
2020-02-06, 19:25
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Tänker du på Sverige nu, eller hela världen?
Om Greta säger att det är rimligt att du begår självmord, för att rädda klimatet. Kommer du då att tycka att det låter rimligt?

Eller är du avvaktande och sväljer inte allt med hull och hår?
Du framstår lika skvattgalen som jag trodde, tack.

"Durrruhh if AL GORE told you to jump off a fookin' building, you'd do it huuuh?"

Exakt samma "retorik". Frågan om vem som sväljer vad med hull och hår återstår.
Citera
2020-02-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det har alltid sprutat CO2 ur vulkaner, bara mindre än hundradelen av våra utsläpp. Du tror på allvar att de ökade en faktor 100 just samtidigt som vi började med våra utsläpp? Vart tar i så fall de vägen, vi vet ju hur mycket vi släppt ut?

Ett helt samhälle i Afrika utplånades när en sjö plötsligt frigjorde en stor mängd koldioxid. Det kan finnas miljoner andra ställen som pumpar ut gigantiska mängder koldioxid. Människan har utforskat 5 % av havet som täcker 71 % av hela planeten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Nyos_disaster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in