Citat:
Det kan finnas en mängd orsaker till varför Co2 ökat genom åren. Därtill har andelen Co2 varierat kraftigt över tiden. Andelen Co2 har varit såväl högre som lägre tidigare jämfört med i dag. Jag blir tydlig också tvungen att förklara matten lite. Av Co2 i atmosfären står människan för cirka 4%. Det är just därför du inte ska multiplicera med 1,04. Hav och skog står för den helt dominerande delen av Co2, vilket vi inte kan påverka. Om människan står för 4% av Co2, finns möjligen andra förklaringsparametrar till ökningstakten.
Ja, du får nog "förklara matten" här en gång till, givet att förändringen från industrialiseringen till nu inte är +4%, och från idag jämfört med industrialiseringen inte är -4%.
Dessa siffror som jag förklarade är ca+35% och ca-25% beroende på vilket håll man utgår ifrån.
Självklart står andra parametrar än människan för det mesta av co2 i atmosfären, givet att bägge mina siffror är >50% torde faktumet att jag själv delar den uppfattningen vara synnerligen uppenbar, eller hur?
Det är egendomligt att säga att 'co2 har varierat kraftigt över åren' som att detta är relevant. Det handlar ju om perioder som gäller hundratusentals och miljontals år (så länge vi talar om årliga genomsnitt och ignorerar säsongsförändringar). Det finns inga perioder i jordens historia som vi känner till som har varierat så här kraftigt när vi talar i sammanhang om årtionden, så det är helt ovidkommande att större svängningar har skett naturligt sett över miljontals år.
(För övrigt, skog är en faktor vi KAN påverka...)
Citat:
Det är heller inte så att just Co2, som utgör 4/10000 i atmosfären, kan vara den enda förklaringen till temperaturförändringen. Solaktivitet är till exemplen en mer trolig förklaring, osv. Klimatet har alltid ändrats och kommer så alltid att ändras.
Detta är helt irrelevant för min frågeställning. Det enda jag undrar är hur du kom fram till att mänskligheten står för 4% av co2 i atmosfären. Samtidigt som jag hade kunnat ifrågasätta hur du nådde slutsatsen om vilken typ av orsak som är "mer trolig förklaring" till temperaturändringen, så vänligen håll dig till den väldigt, väldigt specifika fråga jag ställde.
Min fråga är inte besvarad, du bara än en gång konstaterade att "av Co2 i atmosfären står människan för cirka 4%", utan att förklara hur du nådde denna slutsats eller var du fick denna informationen ifrån...
Vill du göra ett försök till, gärna utan att besvara helt andra frågor jag inte har ställt?