Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Om jag förstått det hela rätt så växer havsisen runt Antarktis samtidigt som det sker en avsmältning på själva kontinenten. Det är bl.a. det som gör att volymen havsvatten ökar (havsnivåerna stiger trots viss landhöjning). Detta är något jag bara tror mig veta, så kan inte länka till något.
Lite på kul.
Om isen på Antarktis växer med 1000 000 000 000 miljarder ton så låter det jättemycket, men blir inte så mycket som man kan tro. Det blir bara cirka 4 cm om tillväxten sker på hela ytan av både kontinenten och havet. (14 0000 000 + 9 000 000 km2)
Absolut, 4cm per år är en enorm volym, nämligen
1000 miljarder ton.
Det är det man höjer stationen vid Scott Amundsen per år (fast man gör en höjning om ca 8cm vartannat).
Att Antarctica nu skulle smälta även fast det är -30grader (det blir aldrig plusgrader på Antarktis, bara i gränslandet kring kontinenten) skulle ju vara någon form av ny fysisk företeelse det borde ju även en alarmist inse. Bifogar återigen bilden som visar på Scott Amundsen Station (US) där man fysiskt konstaterar att deras gamla station försvinner ned i is/snödjupet. Om det stämmer som herrarna ovan Xenonen och Herbalife säger kommer ju denna station komma ur sitt snödjup vilket den bevisligen inte gör. Dom nyttjar snöplogar och annan maskinpark (fossil) för att skotta sig ned till entren.
Scott Amundsen Antarctic station (US) Ny på styltor, gammal globformad utan styltor.
https://www.alamy.es/foto-la-estacion-del-polo-sur-amundsen-scott-134989548.html
PS. Arktis update: Barings sund/hav hade
-15-20 grader inatt så där fryser det fortsatt på. Heja!