Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Jag försöker förstå dig, men det är svårt eftersom du undviker att förklara dig.
Vänligen definiera vad du menar med vakuum.
Min fråga var väldigt enkel och kunde ha besvarats med endast ja eller nej...
Jag kollade dina tidigare svar på samma fråga och ser att du gett ett tydligt svar på exakt det jag undrar över:
Du skrev både frågan och svaret själv, så inget missförstånd om att frågan kan ha gällt väder där.
Det råder alltså ingen tvekan om att du håller med om att lufttrycket faktiskt sjunker med stigande höjd och att ditt svar på min fråga alltså är ja. Ok?
Därmed kvarstår fortfarande min ursprungsfråga:
Varför påstår du att högre och lägre tryck inte existerar bredvid varandra när du samtidigt säger att lufttrycket sjunker med stigande höjd?
Kan du svara på det eller tar du tillbaka påståendet att högre tryck inte existerar bredvid lägre tryck?
Ps. Påståendet att högre tryck inte existerar bredvid lägre tryck var också ditt eget och inte ett missförstått svar om väder på någon av mina frågor.
Ok. Tryck bredvid lägre tryck med stigande höjd. Ja.
Du vill avkräva mig en definition av vakuum för att skapa tryck i rymden.
För om jag säger vakuum är ingenting, avsaknad av materia. Då kontrar du med att säga det finns inget sådant bara teoretiskt vakuum, för ingen har kunnat skapa ett fullständigt vakuum. Du lutar dig alltså på bevis. Men när jag säger att tryck bredvid vakuum aldrig har skådats och jag lutar mig på bevis, ja då säger du tryck bredvid lägre tryck.
Och eftersom fullständigt vakuum inte finns, bevisligen, uppstår det tryck i rymden och du har ditt högre och lägre tryck bredvid varandra. Och voila! Rymden existerar igen och du kan pusta ut! Imperiet slår tillbaka!
Men, nu händer något som jag inte tror du vill ska hända. Det uppstår nämligen friktion mellan den nu trycksatta rymden och jorden, och då slutar ju bollen att snurra! Och atmosfären som på något sätt följer jorden rotation samtidigt som atmosfären blåser åt olika håll slits nu av i friktionen, hjälp vi kan inte andas. Hjälp oss Elon! Så vilket håll du än vänder dig i denna fråga är globen död. Men var inte rädda för räddning är på väg!
Jag förutspår att det faktum att tryck inte kan existera utan en behållare kommer att bli ett mycket besvärande moment för globjordförespråkarna, och därför hittar desamma på en barriär mellan jordens atmosfär och rymdens vakuum. Självklart blir det en barriär som bara Elon Musk kan kontrollera att den finns och ta sig igenom med sina raketer, som ska ta er alla till Mars (nuvarande Canada) men lufttrycket kommer barriären hålla på plats.
Jag föreslår att ni kallar den för The X Barrier, ex på latin = ur. Sedan efter att sanningsministeriet processat The X Barrier och publicerat algebra och ekvationer som visar allt stämmer matematiskt kommer ni inte ens att minnas det förra konceptet med tryck bredvid vakuum. Ni kommer i vanlig ordning att håna och skratta åt alla som för nåt så dumt på tal. -Du har ingen utbildning haha! -Ekvationerna stämmer, grundskolenivå haha!
Det blir i vanlig ordning 1984 över hela grejen och för de som kan se det stor humor.
Kom ihåg vart du läste det först - The X Barrier!