2020-02-06, 01:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Hänvisar till tidigare 'evidensprat'. Se där för min ståndpunkt.
Nu handlar det inte om din ståndpunkt om något, utan fakta.

Tror det är där det inte går ihop för dig. Du har en åsikt om jordens form, och då kan du inte ta till dig de evidens som finns för att den är en sfär.
Citera
2020-02-06, 01:40
Medlem
Citat:
Du försöker inte att förstå mig, du försöker att avfärda mig så att du kan fortsätta tro på globen.
Jag försöker förstå dig, men det är svårt eftersom du undviker att förklara dig.

Citat:
De uppenbara fakta jag tillför diskussionen om jordens atmosfär versus rymdens vakuum är så förödande för din världsuppfattning att du måste till varje pris avleda diskussionen.
Vänligen definiera vad du menar med vakuum.

Citat:
Jag hänvisar till de mängder av tidigare svar jag givit på samma fråga från andra användare.
Min fråga var väldigt enkel och kunde ha besvarats med endast ja eller nej...
Jag kollade dina tidigare svar på samma fråga och ser att du gett ett tydligt svar på exakt det jag undrar över:
Citat:
Sjunker lufttrycket vid stigande höjd? Svar: ja.
Du skrev både frågan och svaret själv, så inget missförstånd om att frågan kan ha gällt väder där.
Det råder alltså ingen tvekan om att du håller med om att lufttrycket faktiskt sjunker med stigande höjd och att ditt svar på min fråga alltså är ja. Ok?

Därmed kvarstår fortfarande min ursprungsfråga:
Varför påstår du att högre och lägre tryck inte existerar bredvid varandra när du samtidigt säger att lufttrycket sjunker med stigande höjd?
Kan du svara på det eller tar du tillbaka påståendet att högre tryck inte existerar bredvid lägre tryck?

Ps. Påståendet att högre tryck inte existerar bredvid lägre tryck var också ditt eget och inte ett missförstått svar om väder på någon av mina frågor.
Senast redigerad av Prudent 2020-02-06 kl. 01:53.
Citera
2020-02-06, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nu handlar det inte om din ståndpunkt om något, utan fakta.

Tror det är där det inte går ihop för dig. Du har en åsikt om jordens form, och då kan du inte ta till dig de evidens som finns för att den är en sfär.
Du visar aldrig upp evidens, du bara pratar om just begreppet evidens. Diskussionen om diskussionen.

Vill du diskuterat begreppet evidens föreslår jag att du tilltalar annan användare.
Citera
2020-02-06, 07:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Varför presenterar inte du bara rätt och slätt bevis för att jordens trycksatta atmosfär kan existera bredvid rymden som är ett vakuum?
Atmosfären är inte trycksatt längst ut.
Rymden är inte vakuum.
Atmosfärens tryck avtar med avståndet till jorden tills det har samma låga tryck som i rymden.
Du kan ta ner denna halmgubbe nu.
Citera
2020-02-06, 07:40
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...Tänker du någonsin visa upp hur jordens trycksatta atmosfär kan existera bredvid rymdens vakuum eller ska bara fortsätta att undvika? ...

Vad är problemet?
Problemet är att det är du som hittat på att atmosfären är trycksatt bredvid rymden.

Tänker du presentera mekanismen som gör att atmosfären plötsligt slutar att få lägre tryck på högre höjd? (Retorisk fråga, eftersom du bara går efter antaganden som stöder din på förhand bestämda tro.)
Citera
2020-02-06, 07:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Du visar aldrig upp evidens, du bara pratar om just begreppet evidens. Diskussionen om diskussionen.
Du har fått mängder med evidens i tråden. Om du inte kan acceptera dem och konsensus i frågan så står det dig fritt att försöka falsifiera. Men att bara ifrågasätta för ifrågasättandets skull är bara otroligt dumt.

Men visst, ett evidens är att atmosfären blir tunnare och tunnare ju högre upp du kommer. Vilket väldigt många berättat för dig.

Ifrågasätter du det? Eller tror du uttunningen helt bara slutar? I så fall är du mer än välkommen med ett BEVIS för att det är så, eller med en förklaring till varför den helt plötsligt bara skulle sluta.
Citat:
Vill du diskuterat begreppet evidens föreslår jag att du tilltalar annan användare.
Men snälla du, det handlar om att du inte kan få ett bevis. Däremot kan du få mängder med evidens. Varför ska du fråga om något du inte kan få på grund av att du använder fel begrepp?

Du kan inte få ett bevis för att du existerar heller. Men antagligen har du mängder med evidens för att du finns. Förstår du?
Citera
2020-02-06, 07:51
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag påstår inte att jordens trycksatta atmosfär existerar bredvid rymdens vakuum, det är således inte min uppgift att verifiera påstående som är dina.
Det är bara du och andra plattjordingar som påstår att globmodellen skulle ha trycksatt atmosfär bredvid rymdens vakuum.
Så är det inte.

1. Rymden är inte vakuum, rymden är lågt tryck.
2. Atmosfärens tryck längst ut är också lågt.

Alltså ingen trycksatt atmosfär bredvid vakuum.

Allt detta skulle falla om du kunde visa upp var/när/hur atmosfärens tryck upphör att sjunka med stigande höjd. Jag väntar med spänning.
Citera
2020-02-06, 07:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Påstår du att trycket avtar för att sedan övergå i vakuum?
Nej, trycket avtar till samma låga tryck som det är i rymden.
Citera
2020-02-06, 07:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är du som hävdar att jag förbehållslöst köper idén om en platt jord, om och om och om igen. Skäms du inte över att ljuga för dig själv?
Vilka förbehåll har du om idén med en platt jord?
Citera
2020-02-06, 08:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det fetade: standardsvar från globjordare. Ingen kan kontrollera påståenden.
Att du inte kan kontrollera ett påstående betyder inte att andra inte kan kontrollera det. Går det att kontrollera påståendet att jorden är platt?
Citera
2020-02-06, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag försöker förstå dig, men det är svårt eftersom du undviker att förklara dig.

Vänligen definiera vad du menar med vakuum.

Min fråga var väldigt enkel och kunde ha besvarats med endast ja eller nej...
Jag kollade dina tidigare svar på samma fråga och ser att du gett ett tydligt svar på exakt det jag undrar över:

Du skrev både frågan och svaret själv, så inget missförstånd om att frågan kan ha gällt väder där.
Det råder alltså ingen tvekan om att du håller med om att lufttrycket faktiskt sjunker med stigande höjd och att ditt svar på min fråga alltså är ja. Ok?

Därmed kvarstår fortfarande min ursprungsfråga:
Varför påstår du att högre och lägre tryck inte existerar bredvid varandra när du samtidigt säger att lufttrycket sjunker med stigande höjd?
Kan du svara på det eller tar du tillbaka påståendet att högre tryck inte existerar bredvid lägre tryck?

Ps. Påståendet att högre tryck inte existerar bredvid lägre tryck var också ditt eget och inte ett missförstått svar om väder på någon av mina frågor.
Ok. Tryck bredvid lägre tryck med stigande höjd. Ja.

Du vill avkräva mig en definition av vakuum för att skapa tryck i rymden.

För om jag säger vakuum är ingenting, avsaknad av materia. Då kontrar du med att säga det finns inget sådant bara teoretiskt vakuum, för ingen har kunnat skapa ett fullständigt vakuum. Du lutar dig alltså på bevis. Men när jag säger att tryck bredvid vakuum aldrig har skådats och jag lutar mig på bevis, ja då säger du tryck bredvid lägre tryck.

Och eftersom fullständigt vakuum inte finns, bevisligen, uppstår det tryck i rymden och du har ditt högre och lägre tryck bredvid varandra. Och voila! Rymden existerar igen och du kan pusta ut! Imperiet slår tillbaka!

Men, nu händer något som jag inte tror du vill ska hända. Det uppstår nämligen friktion mellan den nu trycksatta rymden och jorden, och då slutar ju bollen att snurra! Och atmosfären som på något sätt följer jorden rotation samtidigt som atmosfären blåser åt olika håll slits nu av i friktionen, hjälp vi kan inte andas. Hjälp oss Elon! Så vilket håll du än vänder dig i denna fråga är globen död. Men var inte rädda för räddning är på väg!

Jag förutspår att det faktum att tryck inte kan existera utan en behållare kommer att bli ett mycket besvärande moment för globjordförespråkarna, och därför hittar desamma på en barriär mellan jordens atmosfär och rymdens vakuum. Självklart blir det en barriär som bara Elon Musk kan kontrollera att den finns och ta sig igenom med sina raketer, som ska ta er alla till Mars (nuvarande Canada) men lufttrycket kommer barriären hålla på plats.

Jag föreslår att ni kallar den för The X Barrier, ex på latin = ur. Sedan efter att sanningsministeriet processat The X Barrier och publicerat algebra och ekvationer som visar allt stämmer matematiskt kommer ni inte ens att minnas det förra konceptet med tryck bredvid vakuum. Ni kommer i vanlig ordning att håna och skratta åt alla som för nåt så dumt på tal. -Du har ingen utbildning haha! -Ekvationerna stämmer, grundskolenivå haha!

Det blir i vanlig ordning 1984 över hela grejen och för de som kan se det stor humor.
Kom ihåg vart du läste det först - The X Barrier!
Citera
2020-02-06, 09:56
Medlem
Citat:
Ok. Tryck bredvid lägre tryck med stigande höjd. Ja.
Tack. Det tog ett tag, men till slut ett rakt svar....
I vissa inlägg påstod du att högre tryck inte existerar bredvid lägre tryck, men det kan vi alltså stryka nu.

Citat:
Du vill avkräva mig en definition av vakuum för att skapa tryck i rymden.
Jag försöker inte skapa något, men eftersom du ofta hänvisar till rymdens vakuum måste jag ju veta hur du definierar vakuum för att kunna diskutera just det med dig.

Citat:
För om jag säger vakuum är ingenting, avsaknad av materia. Då kontrar du med att säga det finns inget sådant bara teoretiskt vakuum, för ingen har kunnat skapa ett fullständigt vakuum. Du lutar dig alltså på bevis. Men när jag säger att tryck bredvid vakuum aldrig har skådats och jag lutar mig på bevis, ja då säger du tryck bredvid lägre tryck.

Och eftersom fullständigt vakuum inte finns, bevisligen, uppstår det tryck i rymden och du har ditt högre och lägre tryck bredvid varandra. Och voila! Rymden existerar igen och du kan pusta ut! Imperiet slår tillbaka!
Istället för att föregå diskussionen och lägga ord i min mun så får du gärna berätta vad du menar med vakuum och nu har du gott om tid att fundera. Så länge du inte förklarar vad du menar med vakuum framstår du mest som ett oärligt troll.
Välkommen åter om en månad med svar på hur du definierar vakuum så tar vi diskussionen vidare utifrån det.

Resten av ditt trams och dina förutsägelser lägger jag bakom spoiler eftersom det bara är försök att prata bort när du inte vågar svara på enkla frågor.
Senast redigerad av Prudent 2020-02-06 kl. 10:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in