2020-02-05, 13:34
Medlem
Zwoop77s avatar
Nu är det (ännu en gång) dags att lägga ner alla dessa diskussioner om luftryck, atmosfär, perspektiv och annat skitsnack.

Nu tycker jag det är dags att plattjordarna visar...
1. Fotografier/filmer på kanten, eller på de mäktiga armeérna med miljontals soldater som vaktar kanten.

2. Det är även på tiden att de visar upp en fungerande världskarta med korrekta avstånd.

3. Och att de visar hur solen rör sig över världen, hur vi kan ha olika årstider och olika långa dagar och nätter.

All annan diskussion är bara snömos som inte leder någonstans och bara går runt i cirklar. Meningslöst.

Bevisbördan ligger hos de som påstår/tror att jorden är platt.
Citera
2020-02-05, 17:19
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Atmosfär (tryck) bredvid rymden (vakuum) är just det, tryck bredvid vakuum.

Ditt argument om avtagande tryck så småningom övergår i vakuum finns det inga bevis för, åtminstone inga kända bevis. Så tills du presenterat bevis för detta påstådda fenomen är det ett s.k. ad-hoc resonemang.

Men man kan ju faktiskt mäta lufttrycket på olika höjder och sedan räkna ut ungefär vad lufttrycket är på andra höjder. Du kan själv skaffa en lufttrycksmätare och åka upp i ett litet plan på ett par tusen meters höjd. Eller ta en skidresa till Alperna och njut av snö och snowboard. Där kan du på egen hand mäta både lufttryck och gravitation.
Citera
2020-02-05, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det beror på att det inte finns några bevis. Däremot finns det mängder med evidens.

Många av dem har du fått förklarat för dig. Konsensus är att det är näst intill vakuum i rymden.

Det är du som ska falsifiera den teorin. Börja med något av alla evidens.
Hänvisar till tidigare 'evidensprat'. Se där för min ståndpunkt.
Citera
2020-02-05, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Varför påstår du att högre och lägre tryck inte existerar bredvid varandra samtidigt som du håller med om att högre tryck existerar bredvid lägre tryck i höjdled?

Det är dina påståenden frågan gäller och inte vad du hävdar att jag tror
Varför presenterar inte du bara rätt och slätt bevis för att jordens trycksatta atmosfär kan existera bredvid rymden som är ett vakuum?

Vad är problemet? Samtliga kämpar ni desperat med detta argument om sjunkande lufttryck på höjden som ska bevisa er tes, då är ni ju halvvägs. Återstår nu bara att visa upp experimenten som bevisar påståendet.

Vad är problemet?
Citera
2020-02-05, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det märkliga är ju att du accepterar föreställningen om en ostkupa över jorden helt utan ’bevis’ eller evidens. Den idén kan du bara inte ifrågasätta.
Jag tror att det är en ostkupa, eller nåt, har ingen aning o vad det kan vara. Bara spekulation.

Du däremot menar att ditt tryck utan behållare är bevisad, kan vi få se bevisen för det tack!

Vad är problemet?
Citera
2020-02-05, 21:19
Medlem
Citat:
Varför presenterar inte du bara rätt och slätt bevis för att jordens trycksatta atmosfär kan existera bredvid rymden som är ett vakuum?

Vad är problemet? Samtliga kämpar ni desperat med detta argument om sjunkande lufttryck på höjden som ska bevisa er tes, då är ni ju halvvägs. Återstår nu bara att visa upp experimenten som bevisar påståendet.
Definiera vad du menar med vakuum

Citat:
Vad är problemet?
Du svarade inte på frågan.

Varför påstår du att högre och lägre tryck inte existerar bredvid varandra samtidigt som du håller med om att högre tryck existerar bredvid lägre tryck i höjdled?

Citat:
De högre och lägre trycket existerar inte bredvid varandra. De strävar efter att utjämna, ett exempel på detta är vind. Du kanske har upplevt fenomenet vind nån gång.
Citat:
Trycket sjunker med stigande så vitt jag vet.
Senast redigerad av Prudent 2020-02-05 kl. 21:27.
Citera
2020-02-05, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Men man kan ju faktiskt mäta lufttrycket på olika höjder och sedan räkna ut ungefär vad lufttrycket är på andra höjder. Du kan själv skaffa en lufttrycksmätare och åka upp i ett litet plan på ett par tusen meters höjd. Eller ta en skidresa till Alperna och njut av snö och snowboard. Där kan du på egen hand mäta både lufttryck och gravitation.
Lufttryck höjd.
Lufttryck gravitation.
Lufttryck Alperna.
Lufttryck hiss.
Lufttryck Hallandsåsen.
Lufttryck skaffa en lufttrycksmätare.
Lufttryck ett litet flygplan med lufttrycksmätare jag själv skaffat.

Hur skulle det vara om du visade upp bevis för hur jordens atmosfär som trycksatt kan existera bredvid rymden som är ett vakuum? Detta fenomen har aldrig tidigare skådats, det vore sensation! Du skulle få sitta med på Nobelmiddagen, Åkessons stol lär vara ledig.
Citera
2020-02-05, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Du svarade inte på frågan.

Jaha, läste inte så noga. Jag påstår inte att trycket på höjd inte minskar, du pratade om väder på ytan.

Om tryck minskar i höjdled betyder det inte att det till slut blir vakuum, det kan vara så, men du gör ett antagande att det slutar i vakuum.

Tycker du inte att det vore klädsamt att du faktiskt bevisade påståendet som du säger är bevisat? För att om det är bevisat så finns det väl bevis? Vore inte det rimligt?
Citera
2020-02-05, 21:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Lufttryck höjd.
Lufttryck gravitation.
Lufttryck Alperna.
Lufttryck hiss.
Lufttryck Hallandsåsen.

Hur skulle det vara om du visade upp bevis för hur jordens atmosfär som trycksatt kan existera bredvid rymden som är ett vakuum? Detta fenomen har aldrig tidigare skådats, det vore sensation! Du skulle få sitta med på Nobelmiddagen, Åkessons stol lär vara ledig.
Om du flyttar dig från havsnivån upp till 10 000 meters höjd så kan du själv känna att högt tryck kan existera bredvid lägre tryck. Samma sak om du flyttar dig upp i rymden. Trycket blir mindre och mindre.
Vakuum är inte lika med absolut tomrum så det finns ingen logik att det plötsligt skulle bli omöjligt för ett visst tryck att existera bredvid ett ännu lägre på en viss höjd.
Når du absolut vakuum så lär det bli svårt att få detta att existera bredvid atmosfär men absolut vakuum existerar inte. Inte ens mitt emellan galaxerna är det absolut tomrum.
Citera
2020-02-05, 21:44
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Lufttryck höjd.
Lufttryck gravitation.
Lufttryck Alperna.
Lufttryck hiss.
Lufttryck Hallandsåsen.

Varför vill du inte börja med saker som du faktiskt kan utföra? Eller försöker du påstå att lufttrycket sjunker till en viss nivå men sedan slutar sjunka? Du kommer ju att se att lufttrycket följer en viss kurva som kan skrivas p = f(a). Var skulle denna knäck på kurvan finnas, punkten där min formel inte längre fungerar? Det finns säkert någon som redan skickat upp en ballong med lufttrycksmätare som du kan hämta data från. Du kan verifiera de första hundra meterna eller så själv. Sätt igång, bevisa att du har rätt! Du är väl inte rädd för att inse att du lever i en lögn? Tänk om du nu haft fel hela tiden och alla andra har rätt? Hela din värld rasar så jag tror du kommer att förlora förståndet och hoppa från en bro.
Citera
2020-02-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om du flyttar dig från havsnivån upp till 10 000 meters höjd så kan du själv känna att högt tryck kan existera bredvid lägre tryck. Samma sak om du flyttar dig upp i rymden. Trycket blir mindre och mindre.
Vakuum är inte lika med absolut tomrum så det finns ingen logik att det plötsligt skulle bli omöjligt för ett visst tryck att existera bredvid ett ännu lägre på en viss höjd.
Når du absolut vakuum så lär det bli svårt att få detta att existera bredvid atmosfär men absolut vakuum existerar inte. Inte ens mitt emellan galaxerna är det absolut tomrum.
Lufttryck blir mindre och mindre med höjd.
Lufttryck 10000m höjd.
Lufttryck rymden, ännu mera höjd.
Lufttryck galaxaerna(galax = antagande), ännu mera mera höjd.

Tänker du någonsin visa upp hur jordens trycksatta atmosfär kan existera bredvid rymdens vakuum eller ska bara fortsätta att undvika? Det vore ju liksom sensation om du kunde visa upp bevis för ditt påstående, eftersom det aldrig tidigare har hänt!

Vad är problemet?
Citera
2020-02-05, 21:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Lufttryck blir mindre och mindre med höjd.
Lufttryck 10000m höjd.
Lufttryck rymden, ännu mera höjd.
Lufttryck galaxaerna(galax = antagande), ännu mera mera höjd.

Tänker du någonsin visa upp hur jordens trycksatta atmosfär kan existera bredvid rymdens vakuum eller ska bara fortsätta att undvika? Det vore ju liksom sensation om du kunde visa upp bevis för ditt påstående, eftersom det aldrig tidigare har hänt!

Vad är problemet?
Att olika tryck kan existera bredvid varandra är bevisat. Om du anser att detta förhållande upphör bara för att trycket blir så lågt att det defineras som vakuum vilket inte innebär tomrum så tycker jag att det är du som skall bevisa detta.
Hur fungerar satelliter om rymden inte existerar. Att satelliter finns kan du lätt bevisa genom att triangulera dem från tre eller fler olika punkter. Då går det att se vilken höjd som är på exakt. Satelliter är enligt mig det främsta beviset för att rymden existerar. Skulle inte funka med ballonger även om du tycks tro det.
Problemet finns bara i din hjärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in