2020-01-19, 12:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
I bilden från Ponchatrain som reser vattnet upp till en horisont för att sedan efter densamma bilda kurva.
Med andra ord, först perspektiv för att sedan övergå i kurva. Varför inte bara direkt kurva, det är ju ändå kurva hela vägen enligt dig?
Det är en kurva hela tiden. enligt globmodellen.
Att det först är perspektiv och sedan en kurva är en halmgubbe som du själv hittat på.
Citera
2020-01-19, 12:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag förstår att du är allvarlig. Gratulerar!
Gratulerar till vad? Nu har du tappat mig helt, vad yrar du om?
Att jorden ser platt ut när man för tillfället inte ser någon kurva är det ju ingen som argumenterat emot.
Citera
2020-01-19, 12:26
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragkejda
Då ni tre har blivit ertappade att svart på vitt säga emot ersjälva, men ändå vägrar erkänna det bevisar att ni är för oärliga att diskutera med. Hejdå.
Vad har jag sagt emot mig själv?
Citera
2020-01-19, 12:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag gissar på minskande vinkel. .
Dålig gissning. Minskande vinkel gör att man ser objektet från en annan vinkel.
Det har inget med storleken eller hur att plana ytor kan skymma andra objekt.
Citera
2020-01-19, 12:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ni har ingenting kvar, allt är slut. Nu återstår det bara religiös övertygelse, din kamrat Conny bekände alldeles nyss. Gratulerar!
Vad yrar du om nu? Vad har jag bekänt?
Sluta att använda det du inbillat dig om mig i argumentation till andra i tråden.
Citera
2020-01-19, 12:41
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Hmmm... GPS använder sig av den sfäriska referensmodellen WGS84 - det du påstår är "500 miles" är ett avstånd som är framräknat mha av WGS84.

Om jorden är platt så är WGS84 en felaktig modell och följaktligen så är dina "500 miles" ett felaktigt avstånd. Och tvärtom: Om GPS stämmer med verkligheten så är jorden en sfär.

GPS funkar hyfsat inom de areas som har täckning (finns många blindspots). Detta har inget med jordens form att göra så glöm din dröm.

Han kunde lika gärna använt manuella kartor men då skulle alla klaga på att han missbedömer osv

Ps försök inte ducka / snacka runt faktumet att han ser "fysiskt omöjliga" avstånd om vi bor på en stor boll
Senast redigerad av studenten777 2020-01-19 kl. 12:44.
Citera
2020-01-19, 12:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Varför måste jag ha en förklaring? Varför är en förklaring viktig för dig?
För att du ska verka vara trovärdig. Nu verkar du vara ett troll.
Om du till exempel menar att det inte är jordens kurvatur som gör att båtar skyms av horisonten, då behöver du ha en förklaring till hur en plan yta kan åstadkomma samma effekt. I annat fall har du ingen rationell anledning att tro att ytan är plan.
Citera
2020-01-19, 12:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
GPS funkar hyfsat inom de areas som har täckning (finns många blindspots). Detta har inget med jordens form att göra så glöm din dröm.

Han kunde lika gärna använt manuella kartor men då skulle alla klaga på att han missbedömer osv

Ps försök inte ducka / snacka runt faktumet att han ser "fysiskt omöjliga" avstånd om vi bor på en stor boll

Bevisa att det finns blind spots, lögnare.
Citera
2020-01-19, 12:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Läst väg och vatten, kan säga dig att man INTE kalkylerar på någon krökning vid tunnelgrävningar. Bara det är bevis i sig.
Nej, att vägar planeras efter terrängen är inget bevis för jordens form.
Tunnlar under sjöar byggs givetvis efter formen på sjöns botten, inte jordens form.
Citera
2020-01-19, 12:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Verkligen inte. Alla exempel som påstås visa på en sfärisk jord utgår ifrån ett antagande om att jorden är sfär.
Hur gör en kamera, som tar bilder på bron över Pontchartrain (exempelvis) detta antagande?
Kameror har vad jag vet inga åsikter eller gör några antaganden om motivens form.
Citera
2020-01-19, 13:03
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Precis, ett naturligt fenomen som bevisats existera och betets sig på ett konsekvent sätt så att vi kan förutspå hur den fungerar. Jämför till exempel med blixtnedslag, det var ju bevisat redan för människorna på stenåldern att fenomenet existerar, även om man inte kunde förklara orsaken.

Eftersom ingen här kan förklara plattjorden existerar den inte. (Plattskallelogik)
Citera
2020-01-19, 13:12
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Och då lutar de skyskrapor man ser bort ifrån betraktaren alltså?
Ja, men lutningen är väldigt liten (1 grad per 11 mil) så den är svår att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in