2020-01-30, 19:06
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Jag frågade Siam om en thai rapport han sett idag då jag inte sett någon och siffran 14 har hängt med i flera dagar. Det senaste jag läste från regeringen är att de är tysta sedan 3 dagar i Thailand. Vi som bor här litar inte på något som kommer från thai regeringen vad gäller siffror och annat.

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
De lämnade ut en rapport i dag, som gällde kl 12.00 i dag. Du kan själv läsa vad regeringen säger

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1846999/sixth-patient-discharged-8-remain-at-hospital

Dagliga rapporter från hälsoministeriet hittar ni på https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/eng/situation.php
Citera
2020-01-30, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Var påstår jag att de fysiska lagarna är annorlunda för olika typer av virus, till massa och form?

Jag förväntar mig ett svar här i tråden, du tar heder och ära av mig med ett falskt påstående. Mycket tål jag, men sånt skitsnack gör mig riktigt förbannad.

Nå, erkänn att du lögnar och be om ursäkt.

Fysik är inte sin starka sida, den blottan har vi sett alldeles övertydligt. När du i tråden försöker förklara sakernas tillstånd med felaktiga påståenden får du helt enkelt vara beredd på att någon griper in och stoppar galenskapen. Och helst också vara svälja att du var ute på hal istället för att inta en försvarsställning.

En partikel, virus eller annat kan färdas i atmosfären, hur långt och högt bestäms av luftströmmar och termik.

Till och med en bil kan färdas i atmosfären, i en tromb till exempel, så försök inte inbilla läsarna att ett virus inte kan färdas längre sträckor i atmosfären.

Jag måste vara övertydlig för att du ska förstå.
OK, så du menar fortfarande att fysiken för detta virus är het olika den för andra, liknande virus?
Citera
2020-01-30, 19:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK, så du menar fortfarande att fysiken för detta virus är het olika den för andra, liknande virus?

Alltså, är du på riktigt?

Jag har inte någonstans påstått eller menat att fysiken påverkar det ena eller andra viruset på olika sätt, visa oss i så fall var.

Jag påstår att virus kan färdas i atmosfären, och att det är omöjligt att veta exakt hur långt en enskild given viruspartikel kan färdas, det är alldeles för komplext att räkna ut för den enskilda viruspatikeln.

Låt det gå mer än 30 sekunder innan du svarar så hinner du kanske förstå vad du svarar på.
Citera
2020-01-30, 19:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Inte ett dugg förvånad.
Det finns ett annat rykte som säger att barn 7-12 klarar sig väldigt undan symptom men kan bära på viruset. Varför skulle just de vara motståndskraftiga? Finns det någon tanke här?

Har också ryktats att viruset skulle användas på protesterande i Hong Kong.

Den här tråden spårar helt åt båda hållen. Man har fullt sjå att kämpa emot båda håll.

Å ena sidan detta, att folk kremeras till stora askhöga synliga från rymden, viruset är skapat av USA/Kina välj själv..., eller att Hong Kong skulle använda viruset MOT demonstranter

Å andra sidan knasbollar som Mr Skarsgård som verkar tro att situationen inte är värre än en höstförkylning på det lokala dagiset.

Låt oss hålla en högre och mer faktabaserad nivå.
Citera
2020-01-30, 19:16
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du menar den text som en av trollen hade skrivit själv och lagt upp som en bild på imgur

Jo bilden som trollet hade lagt upp hittade man allt, men någon källa till text fanns det ju inte eftersom ingen hänvisar till den på något sätt, och ingen har länkat till den, ingen diskuterar den. Hade den funnits på riktigt så hade det varit rätt signifikant, eftersom trollet skrev i bilden att "Läget blir bara bättre och bättre, färre dör" osv. Men den storyn fanns ju tyvärr inte alls på riktigt...

Men om du vill undvika att kalla dig själv för hjärnskadad apa (eftersom ingen kan hitta den) så kan du väl klippa ur texten och posta här eller PM'a mig. Eller är det världens första text på Internet som varken går att länka till eller kopiera (imponerande....)

Jag följde hans instruktioner igår och hittade texten. Den går inte att kopiera men är hur lätt som helst att hitta. Du tramsar bara.
Citera
2020-01-30, 19:16
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
I denna video från Makedonien säger en makedon till ett gäng kinesiska turister att åka hem för de är smittade av corona:

https://tocka.com.mk/vesti/331499/pcuenje-i-pogrdni-rasisticki-zborovi-brutalno-navreduval-aziski-turisti-vo-centarot-na-skopje

Nice.

Intressant video ur ett psykologiskt perspektiv.
När paniken uppstår så kommer folk försöka skydda sig själv från möjliga smittbärare.
I dag är det en Kines, imorgon så räcker det kanske med att vara utsocknes.
Citera
2020-01-30, 19:17
Medlem
Imorgon skall jag hem till en äldre bekant som troligtvis har influensan, nej, hen har knappast coronaviruset, men jag kommer bära min mask, jag har förvarnat att jag har mask på när jag kommer, masken tar jag på först när jag är i trappuppgången, men kanske behåller den på när jag går tillbaka till bilen bara för att se hur folk kommer reagera.
Citera
2020-01-30, 19:19
Medlem
Citat:
Alltså, är du på riktigt?

Jag har inte någonstans påstått eller menat att fysiken påverkar det ena eller andra viruset på olika sätt, visa oss i så fall var.

Jag påstår att virus kan färdas i atmosfären, och att det är omöjligt att veta exakt hur långt en enskild given viruspartikel kan färdas, det är alldeles för komplext att räkna ut för den enskilda viruspatikeln.

Låt det gå mer än 30 sekunder innan du svarar så hinner du kanske förstå vad du svarar på.
Jo man kan vet något om hur pass långt aerosolsmitta ("droppsmitta") färdas i luften.

Ad hominem imponerar f.ö. inte . . .
Citera
2020-01-30, 19:19
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Den här tråden spårar helt åt båda hållen. Man har fullt sjå att kämpa emot båda håll.

Å ena sidan detta, att folk kremeras till stora askhöga synliga från rymden, viruset är skapat av USA/Kina välj själv..., eller att Hong Kong skulle använda viruset MOT demonstranter

Å andra sidan knasbollar som Mr Skarsgård som verkar tro att situationen inte är värre än en höstförkylning på det lokala dagiset.

Låt oss hålla en högre och mer faktabaserad nivå.

1: Du får läsa mitt användarnamn igen.

2: Jag har aldrig jämfört det här viruset med en vanlig höstförkylning. Med det sagt så tror jag att du är fel ute när du påstår att vi kommer att drabbas av spanska sjukan 2.0.
Citera
2020-01-30, 19:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
"The patient is the spouse of a Chicago woman diagnosed with the virus after returning from Wuhan"

Då har vi fortfarande inte en bekräftelse på att viruset har överförts till tredje part i något land utanför Kina?

Med tredje part menar jag person som inte har haft kontakt med någon som har varit i Kina.

Hur ser det ut i Japan?
Citera
2020-01-30, 19:21
Medlem
Jag har svårt att se hur det går att hålla allmänheten uppdaterad med varje fall. Det är ju omöjligt.
Citera
2020-01-30, 19:24
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Då har vi fortfarande inte en bekräftelse på att viruset har överförts till tredje part i något land utanför Kina?

Med tredje part menar jag person som inte har haft kontakt med någon som har varit i Kina.

Hur ser det ut i Japan?

Inga sådana fall än. Där är Tyskland intressant då den första mannen var hemma sjuk hela helgen med sin familj. Blir dom sjuka eller inte så får vi en fingervisning i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in