2020-01-29, 22:26
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsgjutaren
Fan folk verkar ju mer skitnödiga i denna tråden än i konspirationstråden. Vad vinner kina på att mörka siffror? Varför skulle WHO ljuga? Inga mutationer än och folk verkar tillfriskna nu.

Ett RNA virus muterar typ hela tiden. Till det bättre eller sämre
Citat:
"Since this is an RNA virus, it will continue to mutate as long as it continues to circulate in humans. Additional mutations as the virus adapts to the human host may make the virus less severe or more severe, or less or more efficient in spreading. It’s too early to tell what will happen, which is why ongoing surveillance by sequencing virus genomes is so important."
https://www.ucsf.edu/news/2020/01/416511/mysterious-coronavirus-spreads-infectious-disease-expert-explains-what-you
Senast redigerad av boored 2020-01-29 kl. 22:29.
Citera
2020-01-29, 22:29
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Ett RNA virus muterar typ hela tiden.

https://www.ucsf.edu/news/2020/01/416511/mysterious-coronavirus-spreads-infectious-disease-expert-explains-what-you

Att det skulle bli mindre effetivt gällande spridning är väl inte möjligt? Då kommer ju den tidigare versionen att bara fortsätta sprida sig som hittills. Det virus som överlever och dominierar är ju de som muterar sig till varianter som blir mer effektiva på just det. Så troligt är att viruset kommer att mutera till en än mer lättspridd variant som troligen är mindre dödlig.
Citera
2020-01-29, 22:30
Medlem
Dödlighet 2-3 %, Sars hade 10%. det känns inte så nattsvart.
Citera
2020-01-29, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Fint sammanställt! Det ser illa ut.

Är det inte dessutom så att sjukdomsförloppet är långsammare än för SARS, vilket bör förstärka effekten?

Jag vill också påpeka att även om dödligheten inte verkar syperhög i dagsläget så verkar det vara väldigt många som blir mycket sjuka. Uppåt 20 %, men jag hittar inga fräscha siffror på det.

Jag vet inte vad "kritiskt" sjuk i influensa innebär heller, men man kan ju misstänka att de här personerna behöver andningshjälp, typ syrgas eller respirator. Om det är på det viset kan dödligheten skjuta i höjden om sjukvården blir överbelastad.

Hur sjukdomsförloppet ser ut i jämförelse har jag inga svar på.

Andelen kritiskt sjuka av antalet rapporterade fall för nCoV-2019 ser ut som följer:
0 18,1%
1 16,2
2 16,4
3 20,9
4 18,0
5 16,1
6 16,5
7 21,2
8 20,4
Citera
2020-01-29, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Fint sammanställt! Det ser illa ut.

Är det inte dessutom så att sjukdomsförloppet är långsammare än för SARS, vilket bör förstärka effekten?

Jag vill också påpeka att även om dödligheten inte verkar syperhög i dagsläget så verkar det vara väldigt många som blir mycket sjuka. Uppåt 20 %, men jag hittar inga fräscha siffror på det.

Jag vet inte vad "kritiskt" sjuk i influensa innebär heller, men man kan ju misstänka att de här personerna behöver andningshjälp, typ syrgas eller respirator. Om det är på det viset kan dödligheten skjuta i höjden om sjukvården blir överbelastad.

Kritiskt sjuk, WHOs definition: "Severe illness: According to any of the following criteria: (1) dyspnea; (2) respiratory rate more than 30 bpm; (3) hypoxemia; (4) chest X-ray with multi-lobar infiltrates or pulmonary infiltration progressed more than 50% within 24 - 48 hours."
Citera
2020-01-29, 22:37
Medlem
Marcens avatar
När det gäller spridning av dödliga virus ser jag hellre en överreaktion än något annat. Better safe than sorry, helt enkelt.

Tomtarna på WHO verkar ju inte ha koll på någonting.
Citera
2020-01-29, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Samma fladdermöss som 2002 eller är det nya? Hur länge lever de flygande råttorna?

Jag vet inte men militären sprutar staden nattetid med desinfektionsmedel och insektsmedel eftersom fladdermössen lever på insekter. Hoppas verkligen denna anläggning har stängts för gott och allt smittsamt material har förstörts.
Citera
2020-01-29, 22:41
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi
Kritiskt sjuk, WHOs definition: "Severe illness: According to any of the following criteria: (1) dyspnea; (2) respiratory rate more than 30 bpm; (3) hypoxemia; (4) chest X-ray with multi-lobar infiltrates or pulmonary infiltration progressed more than 50% within 24 - 48 hours."

Serious illness då? Är lunginflammation i sig en "serious illness" ?
Citera
2020-01-29, 22:42
Medlem
Krackhauss avatar
Varför blir alla så bajsnödiga så fort något nytt virus dyker upp på tapeten? Men okej, så man bör kanske ta det lugnt med kinabuffén på lokala kinahaket en tid framöver för att undvika att bli virusad?
Citera
2020-01-29, 22:43
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Att det skulle bli mindre effetivt gällande spridning är väl inte möjligt? Då kommer ju den tidigare versionen att bara fortsätta sprida sig som hittills. Det virus som överlever och dominierar är ju de som muterar sig till varianter som blir mer effektiva på just det. Så troligt är att viruset kommer att mutera till en än mer lättspridd variant som troligen är mindre dödlig.

Tydligen kan dom även utrota sig själva i den takten som dom muterar, upp till miljon gånger snabbare än värden. Är väl lite ett lotteri vartåt det går.
Citat:
However, their mutation rates are almost disastrously high, and a small increase in mutation rate can cause RNA viruses to go locally extinct. Researchers often assume that natural selection has optimized the mutation rate of RNA viruses, but new data shows that, in poliovirus, selection for faster replication is stronger and faster polymerases make more mistakes.
...
Many mutations cause organisms to leave fewer descendants over time, so the action of natural selection on these mutations is to purge them from the population. While a small percentage of mutations are helpful and some are inconsequential (neutral or nearly neutral in effect), a large portion of mutations are harmful

https://journals.plos.org/plosbiology/article?id=10.1371/journal.pbio.3000003
Citera
2020-01-29, 22:44
Medlem
LynxBullpups avatar
Om detta har dödlighet på 3% inse vad det kommer göra med Indien.
Citera
2020-01-29, 22:45
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Dödlighet 2-3 %, Sars hade 10%. det känns inte så nattsvart.
Det som gör 2019-nCoV potentiellt mer allvarligt är att SARS endast spreds från människor där sjukdomen brutit ut medan en del pekar på att 2019-nCoV smittar under inkubationstiden, när människor fortfarande saknar symptom.

Det gjorde SARS lättare att begränsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in