Citat:
Ursprungligen postat av
OY
svt citat;
Folkhälsomyndigheten ändrar inte rekommendationerna för personer som varit i områden som drabbats av coronaviruset. Detta trots rapporter om att viruset kan spridas redan under inkubationstiden. – De uppgifterna är närmast på ryktesnivå, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
Alltså, vad har vi svenskar gjort för ont för att straffas genom att ha en sådan statsepidemiolog?
Jag fruktar inte viruset, däremot reagerar jag på korkade uttalanden ifrån ansvariga myndighetspersoner.
Varför måste Sverige alltid utmärka sig genom att gå mot strömmen hela tiden?
Att kalla det där med smitta under inkubationstiden för ryktesnivå, hur självgod är man inte då?
Det är väll det hela denna virus historen handlar om en enorm inkompetens och klåpar mentalitet så mycket att man funderar om det är medvetet, men sånt diskuterar vi om i den dedikerade china virus konspirations tråden.
(FB) Har Kina skapat Coronaviruset och släppa löst det av misstag?
Från denna tråden, för många trådar om samma sak.
(FB) Novel Coronavirus, 2019-nCoV
Citat:
En obekräftad översättning hävdar att sköterskan i filmen säger: ”Jag är Jin Wei. Jag befinner mig i Wuhans utbrottsregion, Han Hou området. Jag vill beskriva tillståndet i Hubei provinsen, och utbrotts-situationen i hela Kina. Just nu finns redan 90.000 fall av lunginflammation. […] Hur snabb är spridningen? Om en person smittas, utan att isoleras och behandlas, kommer individen att infektera 14 personer. Det är en signifikant multiplikator. […] Jag hoppas att folk kan stanna hemma, inte samlas, och inte besöka familjer.” Hon påtalar också en stor brist på medicinska förnödenheter, som biodräkter, masker, skyddsglasögon och handskar. ”Gå inte ut! Stanna hemma!” Hennes meddelande avslutas med riktigt dåliga nyheter: ”Coronaviruset har muterat. Det är nu andra generationens virus. Medan det fortfarande var i sin första generation, kunde vi behandla detta… Men efter den senaste mutationen blev det dödligt… Mängden smittade ökar nu exponentiellt.”
Det är alltså 90.000 insjuknade. Notera att sköterskan uppger R₀ = 14, en extrem smittsamhet som kan släcka ett helt samhälle. Spanska sjukans R₀ = 2–3. Enligt Ma Xiaowei på Kinas nationella hälsomyndighet, är inkubationstiden upp till 14 dagar, under vilken viruset smittar. Det finns därför en stor mängd dolda smittbärare. Officiella siffror är gravt nerjusterade. Utbrottets isolering har troligen redan misslyckats. Europa har ett par månaders eftersläpning, varför dagens Kina kan motsvara bilden av Europa i slutet av mars.