2020-01-29, 18:35
Medlem
Det finns en fara ingen har tänkt på. Gruppresor från Kina är förbjudna, men inte individuella resor. Sjukhusen i Kina är dålig med dålig utrusting och dåliga läkare. Är man sjuk kan notan springa iväg rejält. Hade jag varit en smittad Kines hade jag köpt mig en resa med reseförsäkring och tryckt i mig lite febernedsättande när jag väl kliver på planet. Det kommer bli billigare och vården kommer bli bättre. Fundera på detta om ni är oroliga nu
Citera
2020-01-29, 18:35
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Ajazera hade då inga problem att åka in och ut med tåg och bil!
https://www.youtube.com/watch?v=d0rxCM8vmoI
Vad fan.. jag trodde att man i Kina var extremt hårda mot terrorister och deras sympatisörer. Gör de dessutom sådana här idotiska "stunt" så borde de ju låsas in och sen utvisas om en sådär tio år.
Citera
2020-01-29, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Lynchning av flygbolagen kanske är bättre, SAS fortsätter sina flygningar som om inget har hänt, så jävla oansvarigt så man baxnar!

Ur smittskyddssynpunkt borde det väl vara bäst att bränna alla kineser i europa. Då skulle spridningen stoppas väl?
Citera
Medlem
Som vissa redan är inne på så kan man med största sannolikhet misstänka att vi redan har viruset i Sverige. Har ni varit i Sveriges Silicon Valley, Kista, under lunchtid någon gång och sett hur det ser ut? På techbolaget är det en väldigt stor andel människor som frekvent åker till Kina, antingen för att de har sitt ursprung där eller för att besöka kontor där i affärer. Jag vet om en handfull människor som varit där och vänt bara under förra veckan, och det är bara från min blygsamma krets av kollegor. Något vi i Sverige är dåliga på är automatiskt öppnande dörrar, sensorstyrda toalettspolningar och vattenkranar.. Det är redan här, jag är bergsäker på saken! Nu är bara frågan hur hårt det slår här hemma.
Citera
Medlem
Oron för det dödliga viruset växer – svenska apotek har sålt slut på munskydd

https://www.market.se/nyhet/oron-for-det-dodliga-viruset-vaxer-svenska-apotek-har-salt-slut-pa-munskydd
Citera
2020-01-29, 18:37
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja men det var ju fint. Eh var är denna enorma mängd människor nu mån tro? Var hört det antalet?

Jag såg lite beräkningar på det, jag ska kolla imorgon om jag hittar det igen. Det var typ 20" Japan, 8" Taiwan, 10" Korea, 10" Singapore, etc.

Kineser generellt tycker jag inte man ska vara skraj för, men Wuhan-bor däremot, det är en annan femma! Hörde om ett inrikesflyg nyligen till Shanghai, där passagerarna märkte att det skulle finnas folk från Wuhan med. Blev sådan upprorsstämning att de fick sätta in två flighter för de vägrade dela flyg med dem.
Citera
2020-01-29, 18:38
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte osannolikt att vårdsystemet går på knäna i Kina just nu, ytterligare sjukdomsfall förutom normalbilden. Brist på materiel.

Just därför som läget är allvarligt, man kan inte ge vård till alla som behöver.

Just därför som spridningen kan utgöra en fara för patientsäkerheten i Sverige. Här går sjukvårdsanställda redan på knäna, patienter ligger redan i korridorerna på våra sjukhus, och vem minns inte schabblet med Apotekstjänst på tal om materiel.

Inte säkert att vi får en liknande utveckling i Sverige, dock, om vi får det ligger vi väldigt risigt till oavsett vad Tegnell och Folkhälsomyndigheten just nu försöker inbilla befolkningen.

Det som antagligen är största problemet, läste nånstans att 20ish% kräver respirator, och så många såna finns det knappast över någonstans, används ju även i vanliga vården. Några enstaka fall klara nog alla av, men tappar man kontrollen...
Citera
2020-01-29, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Finns väl vacciner för alla möjliga "vanliga djur" mot just olika typer av coronavirus sedan typ 60-talet. Boskap, katter, hunder osv..

tex hund https://www.petmd.com/dog/conditions/digestive/c_dg_canine_coronavirus_infection
vaccin: https://www.lgcstandards-atcc.org/products/all/VR-2068.aspx
”Vanliga” djur är inte bärare utav Corona virus tydligen. Endast fladdermöss, ormar osv kan bära den typen av virus.
Citera
2020-01-29, 18:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Den kostar väl ett par tusentals kronor att köpa in.
Och som sagt man måste sanera den efter varje bruk eftersom viruset sätter sig fast i kolfiltret, så egentligen måste man byta ut kolfilter efter varje bruk.

Du har fel, vi vill inte ha någon trådsanning, citat;

Tillverkaren har uppget till oss att filtret är god för minst 20 år i sin förpackning. Vid användning som partikel (virus/damm) filter är filtret god tills det blir svårt att andas genom den (den blir täppt av partiklar) Vid användning mot giftiga stridsgaser är det rekommenderat att byta filter varje dag i kontaminerad stridsområde men vid användning mot icke ...

Källa: Bodyarmour.com

Dags att begära lite kvalitet på ABF-kurserna, kan inte bara sitta och fika.
Citera
2020-01-29, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
http://arkiv.ncm.gu.se/media/ncm/dok...26_britton.pdf

Det är en fantastiskt bra beskrivning och framför allt denna bild på sid 310:

https://imgur.com/a/VasiMYx

I början, när ingen är immun eller redan sjuk, så smittas i princip alla (i detta fall 3 nya per smittad). Men när det börjar bli en signifikant andel i populationen som redan är smittad eller immun, så avtar takten.
Hela förloppet avtar innan alla ens blivit smittade, eftersom R0-talet (möjligheten för en smittad att träffa på en mottaglig) har sjunkit såpass mycket. Några blir alltså kvar som icke-immuna efter utbrottet.

Notera dock att man måste upp i väldigt stor andel av befolkningen som redan varit sjuka innan det börjar avstanna av sig själv. Även i Wuhan med kanske 1-2% av befolkningen smittad så här långt, så har denna effekt inte någon som helst effekt ännu.
Mycket intressant.

I detta fallet är ingen immun, vilket gör att ett R0 på låt säga 1,4-2 snabbt skulle leda till ett gigantiskt utbrott. Det är ju i praktiken detta vi ser. Frågan är dock vad R0 är, tittar man på Tyskland så kan kvinnan ha smittat fyra där, eller så har den först smittade mannen smittat tre, eller så har de smittat två var.

I och med att vi dessutom eventuellt har en lång inkubationstid där man troligen hinner smitta innan man själv inser att man är sjuk, så är det dessutom svårare att följa upp vem som smittats av vem när smittan väl fått fäste. Detta gör det svårare att stoppa smittan.

Min tolkning av detta är att det troligen är kört redan, det går inte stoppa smittan från att bli världsomfattande. Det viktigaste nu är att dämpa smittspridningen så att sjukvården inte kollapsar.

Sedan har vi frågan om letalitet, denna är väldigt svår att räkna på då vi inte vet hur många som verkligen är smittade just nu och framförallt inte vet hur många som var smittade för en vecka sedan (det verkar ta en vecka i snitt innan de konstaterat smittade avlider). Vi kan nog anta att antalet smittade i Wuhan är långt över de ca 6000 man har konstaterat, vilket gör att letaliteten varken kan utgå från dessa 6000 personer som är konstaterat smittade idag eller utifrån de 132 döda som insjuknade för en vecka sedan eller mer. Dvs, vi har ingen aning om vad letaliteten är...

På sikt kan man i en begränsad population kolla hur många som smittats och jämföra med hur många som dog, men det är omöjligt i nuläget...
Citera
2020-01-29, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Det som antagligen är största problemet, läste nånstans att 20ish% kräver respirator, och så många såna finns det knappast över någonstans, används ju även i vanliga vården. Några enstaka fall klara nog alla av, men tappar man kontrollen...
Ja och eftersom alla akutmottag. är överfulla och vårdköerna väldigt långa kan det dröja länge innan man får tid. Då kan det vara försent och man kan ha hunnit smitta många fler under tiden.
Citera
2020-01-29, 18:46
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
”Vanliga” djur är inte bärare utav Corona virus tydligen. Endast fladdermöss, ormar osv kan bära den typen av virus.

Det kan väl ändras fort? Kameler var det väl i MERS. Det kommer ju lite som med en överraskning när det är dags, om du avser att kan hoppa till människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in