2020-01-29, 05:16
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ringer av svag klocka, Stockdorf, googla så hittar du säkert. Rätta mig om jag hade fel så att det inte blir en trådsanning.

Webastos huvudkontor ligger i Stockdorf (nära München) så det verkar rimligt.
Citera
2020-01-29, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Som sagt i tyskland 4 smittade av kinesisk kvinna på besök.
Alla 4 jobbar på samma firma.

Var e alla experter som säger att viruset ej smittar lätt?
Precis som viruset bara skulle smitta i kina mellan kineser.
Ďessutom hur många personer har dessa 4 varit i kontakt med? De har varit på restaurant hotel dagis med sina familjer osv osv

Hoppas även passagerarna i de plan kvinnan flugit i blir undersökta. Lätt att få panikkänsla här... Hon och övriga har gått förbi många människor, tryckt på hissknappar, skakat händer, öppnat dörrar... Ruggigt! Må det snarast komma ett vaccin, helst inte tillverkat i Kina (tänker på biverkningar av svininfl. vaccinet)!
Kanske borde folk redan nu i största möjliga mån jobba hemifrån och undvika folksamlingar?
Hjälper vanligt influensavaccin i någon mån?
Citera
2020-01-29, 05:19
Medlem
Faceless-Voids avatar
Så jag bor i Osaka (Japan), har sett en fördubbling av folk med ansiktsmasker här. Använder själv mask nu när jag åker tåg eller är där det är mycket folk.

Kineserna firar sitt nyår här i Japan är många japaner rätt jävla lacka minst sagt. Vad jag hört tvättar inte händerna med tvål ens. Tur att Japan är bra utrustat för en epedemi, folk är renliga och finns många sjukhus. Skulle vara mer orolig i Sverige, då bristande platser för sjukvård ger nog Sverige sämre odds än t.ex Danmark, Norge, Finland.

Om du åker flyg, oavsett var. Använd ansiktsmask på planet. Om du kommer till Japan använd mask vid offentliga platser.
I Sverige bör vi använda mask då folk är allmänt jävligt dåliga att hosta/nysa i ärmen. Var smart och använd mask så kanske ni har en chans. Var inte dum och tänk att I bästa fall har jag fel.
Citera
2020-01-29, 05:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det är väl bra att samhället skyddar sina medborgare?

Ja det tycker jag, tror att det är en majoritetsuppfattning i Sverige, ser därför inte att det skulle vara något större problem att upprätthålla områden i karantän. Förutsatt att myndigheterna sköter det där med sjukvård, livsmedel och allt annat, för brister det på sådana punkter blir det uppror.
Citera
2020-01-29, 05:24
Medlem
Citat:
Ja det tycker jag, tror att det är en majoritetsuppfattning i Sverige, ser därför inte att det skulle vara något större problem att upprätthålla områden i karantän. Förutsatt att myndigheterna sköter det där med sjukvård, livsmedel och allt annat, för brister det på sådana punkter blir det uppror.
Ja. OM nu den här smittan sprids i Sverige vill jag inte ha en massa infekterade personer springa omkring i samhället och blir jag smittad själv håller jag mig hemma. Jag har massor av mat i skåp och frys.
Citera
2020-01-29, 05:24
Medlem
Citat:
Ja, det är ju så det är tänkt att fungera, sköter du inte förtroendet och håller dig inom ramarna riskerar man strängare inskränkning i den personliga friheten, inlåsning.

Med tanke på att den svenska befolkningens inställning i stort tycks vara att vi måste skydda de svaga till varje pris, så lär de flesta underordna sig en karantän frivilligt om Aftonbladet och Tegnell säger att det är nödvändigt.

Så sa Anders för nån dag sen i Svt chat:https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7393209
Borde en 75-åring med lågt immunförsvar pga pågående cancerbehandling avstå från att åka till Louvren i Paris med tanke på eventuellt risk att smittas bland alla turister?
Replies1
Olga

Anders Tegnell
@Olga - finns idag inga tecken på att viruset sprid utanför Kina så är inet farligare än annars

Jan 27 2020 11:04 AM

Hm man undrar ?

Tyckte precis att Indonesien stopparflyg från Kina på amerikansk radio. Nån kan hitta länk ?
Dock United Airlines suspends many China flights as coronavirus crisis worsens https://www.bizjournals.com/chicago/news/2020/01/28/united-airlines-suspends-many-china-flights.html
Senast redigerad av pollarn 2020-01-29 kl. 05:29.
Citera
2020-01-29, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Webastos huvudkontor ligger i Stockdorf (nära München) så det verkar rimligt.

Fy fan! Undra på att de isf (om det är Stockdorf) undvikit nämna orten specifikt. München med 1,5 milj invånare och många som passerar. Men tysk sjukvård är väl i bättre skick än svensk?

Edit Det är Stockdorf!
https://www.google.se/amp/s/www.standard.co.uk/news/world/coronavirus-europe-germany-china-a4346766.html%3famp
Senast redigerad av DEF1 2020-01-29 kl. 05:43.
Citera
2020-01-29, 05:31
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Du vet inte vad du snackar om. För det första vet ingen hur stort mörkertalet är och för det andra visar sig inte symtomen direkt. Är ingen expert men gissar på att det skiljer sig stort mellan individer, vissa kan vanka runt på stan och smitta tusentals för att sedan få symptom 10 dagar senare.

Den långa inkubationstiden är det som gör det här viruset så farligt och osäkert.

Om du inte är en expert så ska du inte uttala dig så förbannat tvärsäkert. Jag förstår att du, likt alla andra domedagsprofeter, hemskt mycket hoppas att det här viruset ska vara farligare än vad det troligtvis är men var lite ödmjuk för fan.
Citera
2020-01-29, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. OM nu den här smittan sprids i Sverige vill jag inte ha en massa infekterade personer springa omkring i samhället och blir jag smittad själv håller jag mig hemma. Jag har massor av mat i skåp och frys.

Dags att hamstra nu då.
Tyvärr finns det alltför många "duktiga" som alltid envisas med att ta sig till jobbet, trots feber, för att visa hur oersättlig de är.

(STANNA HEMMA om ni är sjuka! Tack!)
Citera
2020-01-29, 05:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Så sa Anders för nån dag sen i Svt chat:https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7393209
Borde en 75-åring med lågt immunförsvar pga pågående cancerbehandling avstå från att åka till Louvren i Paris med tanke på eventuellt risk att smittas bland alla turister?
Replies1
Olga

Anders Tegnell
@Olga - finns idag inga tecken på att viruset sprid utanför Kina så är inet farligare än annars

Jan 27 2020 11:04 AM

Hm man undrar ?
Tyckte precis att Indonesien stopparflyg från Kina på amerikansk radio. Nån kan hitta länk ?
Dock United Airlines suspends many China flights as coronavirus crisis worsens https://www.bizjournals.com/chicago/news/2020/01/28/united-airlines-suspends-many-china-flights.html

Exakt

Det är av sådana anledningar jag ofta nämner Mr T, han verkar kunna mer om att lugna folk än det han borde ha kunskap om.

Det finns inga tecken, var får han lära sig sånt, på Regeringskansliet?

Och när viruset är här, vi såg det inte komma .

Hela världen ser utom blindstyrena i huvudstaden, anmärkningsvärt.
Citera
2020-01-29, 05:33
Avslutad
Hur klarar sig barnen så här långt, är de imuna? Bara äldre vuxna bland offer?
Citera
2020-01-29, 05:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Replies1
Olga

Anders Tegnell

Hehe dessa experter som skulle få folk att tro att viruset bara smittar i kina.

Som sagt nu 4 smittade i tyskland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in