2020-01-24, 09:01
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terror-Ister-Band
Med alla kineser resandes till och fran Angola, undra hur lange det drojer innnan vi har viruset har i Angola (?), for att sedan spridas vidare i Afrika...

Det skulle vara en akt av gud.

Spanska sjukan nådde alla sju kontinenter tack vare ett ökat industriellt resande. Idag har vi en teoretisk global spridningshastighet på drygt 24 timmar från att smitta når en flygplats.

Med största sannolikhet så har vi redan smittan i ett antal länder i Afrika. Om två veckor så kan vi få en bild av utvecklingen globalt.
Citera
2020-01-24, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
Vilken bokstavskombination är det denna gång?
Detta är inget influensavirus så det blir nog inte någon bokstav - siffra - kombination.
Citera
2020-01-24, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Går du till doktorn när du får influensa eller bäddar du ner dig och väntar med läkarbesök tills det är absolut nödvändigt?

Den som inte uppsöker vården blir inte heller ett konstaterat fall i statistiken.

De allra flesta går inte till doktorn, inte svenskar i alla fall.

Nej jag går aldrig till läkaren. men många gör tydligen det. Det har ju rapporterats om fulla akuter pga att folk söker sig till sjukhusen för saker som de egentligen inte behöver söka vård för.
Citera
2020-01-24, 09:05
Medlem
okok1s avatar
Ta bort.
Citera
2020-01-24, 09:06
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Siffrorna stämmer sannolikt inte. Att lita på Kina i nuläget är ungefär som att lita på Nordkorea gällande svältsiffror. Detta speciellt om det skulle vara så att Kina råkat släppa ut ett Virus från biolabbet i Wuhan https://www.nature.com/news/inside-the-chinese-lab-poised-to-study-world-s-most-dangerous-pathogens-1.21487.

Skulle kineserna sjabblat så kan det vara riktigt illa. Men då borde andra länders myndigheter känna igen viruset. O så har det inte varit.
Citera
2020-01-24, 09:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Tidigt kom uppgifter om en veckas inkubationstid. Normalt är man smittspridare betydligt tidigare under en en virusinfektion (dag ett - fyra, typiskt).

Jag läste någonstans om en inkubationstid på 2-4 dygn, dock obekräftat.

Hur länge är man smittsam?
Citera
2020-01-24, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
*klipp*

Man kan ju ha dem i enskilda bås, med luftslussar emellan, samt båsbundna skyddskläder för personalen - så att de byter varje gång de går in i ett nytt bås. Och naturligtvis spritar händerna.
Var finns dessa faciliteter med flera tusen bås, sammanlagt?

Din abnorma rädsla får dig att söka helt verklighetsfrånvända lösningar.

Jag hoppas för din skull att du trollar. Så jävla fullskitet rädd är ingen vettig människa.
Citera
2020-01-24, 09:09
Medlem
okok1s avatar
Är de insjuknade stabila?
Citera
2020-01-24, 09:10
Medlem
remixutoheavens avatar
Har inte läst hela tråden och följt nyheterna knapert kring coronavirus framtill nyligen. Så ursäktar om frågan har ställts och svaret finns.

Men en sak som slog mig är vet man exakt när utbrottet startades?

För kan tänka mig att det här viruset har funnits längre än vad myndigheterna i Kina säger, i och med att den liknar influensa. Sen är kineser också överlag väldigt känsliga och rädda att tappa ansiktet vilket resulterar fördröjning samt mörkläggning.

Var ju något fall under 80-talet där massa blod som donerades inte kontrollerades noga och massa människor smittades samt dog pga olika smittor/sjukdomar som följde med blodet. Doktorn som larmade om detta blev mer eller mindre tvungen att fly Kina till USA. Och ingen trodde eller tog henne på allvar tills hon larmade högsta hönsen i Beijing.

Det jag menar är att viruset är långt mycket värre än vad man säger, lita inte överhuvudtaget på kinesiska myndigheter uttalanden. Om de säger 400 smittade, så är det antagligen 4000. Man sätter inte 8 städer i karantän och flygbombar desinfektionsmedel över en tio miljoner stad om det är 400 smittade och ca 20 döda.

Liknar filmen Contagion om jag skall vara helt ärlig, ska nog se om den bara för att.
Citera
2020-01-24, 09:11
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ta bort.

De grupper som är i störst riskgrupp är äldre, sedan tidigare sjuka, undernärda o barn.

Så detta kan lösa överbefolkningsproblemet i 3e världen.

Men troligtvis så blir det inte mer än en vanlig influensa.
Citera
2020-01-24, 09:11
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Går du till doktorn när du får influensa eller bäddar du ner dig och väntar med läkarbesök tills det är absolut nödvändigt?

Den som inte uppsöker vården blir inte heller ett konstaterat fall i statistiken.

De allra flesta går inte till doktorn, inte svenskar i alla fall.

Man ska INTE gå till doktorn! Utan man ska ringa först så man får komma in via smittskyddsingången!
Citera
2020-01-24, 09:12
Medlem
Citat:
Jag läste någonstans om en inkubationstid på 2-4 dygn, dock obekräftat.

Hur länge är man smittsam?
Det där varierar nog. Har man en virusinfektion som immunförsvaret rår på avtar smittsamheten mot slutet av infektionen men om vi ska prata om typiska tider ca en till två veckor efter ett utbrott.

Jag har letat litet och försökt hittat hur länge man är smittsam om immunförvaret inte får bukt med infektionen men det är väl i princip bara ebola det finns data för och då är man ju i princip smittsam till man kommer i jord eller blir kremerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in