2020-01-29, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja man kan smittas via alla slemhinnor . Munskydd hindrar f.ö. inte från smitta. Det skyddar däremot andra från att bli smittade om du bär på viruset.

Så FFP3 skyddar inte mot patogener?
Citera
2020-01-29, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Så FFP3 skyddar inte mot patogener?
Jo men inte vanliga munskydd.
Citera
2020-01-29, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
svt citat;

Folkhälsomyndigheten ändrar inte rekommendationerna för personer som varit i områden som drabbats av coronaviruset. Detta trots rapporter om att viruset kan spridas redan under inkubationstiden. – De uppgifterna är närmast på ryktesnivå, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Alltså, vad har vi svenskar gjort för ont för att straffas genom att ha en sådan statsepidemiolog?

Jag fruktar inte viruset, däremot reagerar jag på korkade uttalanden ifrån ansvariga myndighetspersoner.

Varför måste Sverige alltid utmärka sig genom att gå mot strömmen hela tiden?

Att kalla det där med smitta under inkubationstiden för ryktesnivå, hur självgod är man inte då?
Ja särskilt då man kollar på de tyska fallen. Eller har man rett ut att Kina damen snörvlade och nös och hostade på konferensen?
Citera
2020-01-29, 06:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Hade du vågat, som svensk turist, att åka till Tokyo en vecka från och med fredag?

Med tanke på vad som sägs i tråden om att även Sverige kommer att drabbas så spelar det väl ingen roll var du riskerar att smittas?

Sjukvården i Japan kan bara vara bättre än här tänker jag.
Citera
2020-01-29, 06:13
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Hade du vågat, som svensk turist, att åka till Tokyo en vecka från och med fredag?

Yes, om du använder ansiktsmask på planet och inte flyger Air China/Southern Chinese Airlines. Tänk att det är mycket Kineser i transit i Helsingfors, så skulle börja använda mask redan då. Undvik stora folksamlingar, gissar på att det kommer gälla Sverige inom kort också.
Har inte brutit ut här än, kanske om ett par veckor.

Stay safe
Citera
2020-01-29, 06:14
Medlem
arbetets avatar
God morgon preppers!

Morgonens skörd:

6 057 smittade
132 döda
110 tillfrisknade

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
2020-01-29, 06:16
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken25
Jag förstår vad du menar. Tror dock att en liten del av västvärldens befolkning hade accepterat det av sin regering, då menar jag dem som blivit placerad i karantän förstås. Sedan är jag ytterst tveksam om det finns någon verkställande plan för det i Sverige. Smittskyddsförordningen får ropa på karantän hur mycket de vill, men det hindrar ingen från att bara skita i det. Sverige är handlingsförlamad i alla viktiga situationer känns det som.

För att inte tala om Sveriges förmåga att väl implementera detta om det skulle bli såpass. Lycka till med att sätta en stad slm Malmö under karantän
Citera
2020-01-29, 06:17
Medlem
Serpenza om Wuhan, (flera video snuttar från kineser själva som Xi gör allt för att censurera) bott i china 14 år, frun läkare. Serpenza har blitt mordhotad många gånger av kinser för att han framställer dem som medeltida enligt dem då förståss den så kallade klassiska Asiatiska "tappa ansiktet mentaliteten/kulturen" som alla andra ska anpassa sig efter.
https://www.youtube.com/watch?v=lk5XkhUKMDM
Citera
2020-01-29, 06:17
Medlem
Citat:
Med tanke på vad som sägs i tråden om att även Sverige kommer att drabbas så spelar det väl ingen roll var du riskerar att smittas?

Sjukvården i Japan kan bara vara bättre än här tänker jag.

Skillnaden är att i Sverige finns det 1) inga bekräftade fall och 2) extremt mycket färre kinesiska turister just nu. I Japan finns det både 7 bekräftade fall och en herrejävlars massa kineser som är där pga deras nyår.

Citat:
Ursprungligen postat av Faceless-Void
Yes, om du använder ansiktsmask på planet och inte flyger Air China/Southern Chinese Airlines. Tänk att det är mycket Kineser i transit i Helsingfors, så skulle börja använda mask redan då. Undvik stora folksamlingar, gissar på att det kommer gälla Sverige inom kort också.
Har inte brutit ut här än, kanske om ett par veckor.

Stay safe

Vi flyger från Australien, men har redan köpt ett par masker för själva resan. Tack för svar!
Citera
2020-01-29, 06:18
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Första evakuerade japanerna hemma i Japan.

omni citat;

Det japanska flygplanet med 200 personer ombord har landat i Tokyo och passagerare med symptom ska föras till en specialinrättning, medan övriga förs till andra sjukhus för undersökning.

Notera vad som sker med de symptomfria, i Sverige hade de fått sitta i en timmes telefonkö för att få beskedet att de ska leva som normalt och sitta i kö en timme till om de får någon typ av symptom, så kanske de kan få en bokad tid samma vecka för undersökning.

Imorgon flyger EU hem folk, spännande.

Läste det också. Japan är bra förbereda.
Men om Japan inte fixar att hålla viruset i schack kommer inget annat land lyckas med det heller, det kan jag garantera. Saknar verkligen inte Sveriges telefonköer. Lär bli totalt kaos, vem kommer springa in och smitta alla i väntrummen tror ni? Ni får en gissning.
Citera
2020-01-29, 06:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
Ja särskilt då man kollar på de tyska fallen. Eller har man rett ut att Kina damen snörvlade och nös och hostade på konferensen?

Jag har inte sett uppgifter som säger något om hur det gick till, väntar spänt på besked.

Det där citatet är från igår, och Folkhälsomyndigheten påstår att man noga följer utvecklingen så Tyskland bör ej ha passerat obemärkt, såvida man inte enbart sitter och väntar på ett mejl från WHO.

Man tycks vara väldigt hårt styrd till att inte ta initiativ om det inte kommer ifrån WHO, präktiga Sverige, allt enligt protokoll, policys och fastställda rutiner.
Citera
2020-01-29, 06:20
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
För att inte tala om Sveriges förmåga att väl implementera detta om det skulle bli såpass. Lycka till med att sätta en stad slm Malmö under karantän
Lösningen stavas militär. Men ja, du har en bra poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in