2020-01-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag tror det tar längre tid.

Det kommer sannolikt att ta ett tag innan smittan ”sluppit lös” i något Europeiskt land. Sedan tar det ytterligare en månad eller två innan det handlar om hundratals sjuka - kanske längre tid om myndigheter och befolkning agerar klokt.

Min gissning är att det dröjer åtminstone till april innan något europeiskt land har mer än 1.000 fall. Men det kan också ta betydligt längre tid.

Tittar man på historiska epidemier har de tagit 2-3 år på sig för att nå ut över hela Europa. Nu för tiden reser vi å ena sidan mer, men å andra sidan vet vi hur smittan sprids, man vidtar bättre försiktighetsåtgärder och sjukvården är trots allt betydligt mer effektiv än på t ex medeltiden.

Det är 4 dagar sedan karantänen var på plats (och folk flydde precis runt den här tiden). Så vi har bara några få dagar kvar tills preliminära resultat kommer in då vanligaste utbrottet är efter 7 dagar.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Nej, de fick den pga vaccinet. Det är konstaterat då de uteslutit en massa andra faktorer etc. Detta har varit noggrant undersökt. Hursomhelst så finns det alltid en fara med att lansera ett vaccin för tidigt. Att hävda att barnen skulle fått det ändå hjälper ingen. Vi måste lära av historien och ta det på allvar. För gör vi inte det så häller vi vatten på anti-vaccinanters kvarn.

Nej, dödligheten är inte 10%. Snarare runt 2-3%....

Jag fick förövrigt svininfluensan. Den var som som en vanlig influensa. Inga konstigheter. Så länge man är frisk så är det lugnt. Inte orolig!
OFFICIELLA SIFFRAN är 5% därför tror jag det egentligen är 10% - hur många gånger...?
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Är man tjänsteman på sådan avdelning har man ett visst ansvar.

Nja. Ansvar för tjänstemän avskaffades i praktiken redan på 70-talet.

Vidare diskussioner specifikt om den svenska beredskapen kanske passar i den här nya tråden?
(FB) Hur väl klarar Sverige coronaviruset?
Citera
2020-01-27, 16:40
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Tråden har väldigt många inlägg så jag orkar inte gå igenom hela tråden.
Men vad är det för symptom som folk drabbas av när dom får den här sjukdomen?

Som en vanlig förkylning till en början. Ofta flera dagars feber som följd. Senare har många fått lunginflammation/luftvägsinfektion.
Citera
2020-01-27, 16:41
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det är precis det som är min poäng. Om du är en förälder, eller har körkort så får du överväga om det är värt narkolepsin eller inte. Är du den första som ställer upp på att bli chippad också, om regeringen skulle vilja att alla svenskar skaffar ett RFID-chip?
JAG har inga problem med att bli chippad, Staten håller ändå koll på dig som fan med alla ställen som har ditt personnummer. Staten har koll på ALLT, personnummer används ÖVERALLT.

Att säga att man är emot chippning 2020 är som att säga att man år 1970 vore emot personnummer.

Det finns folk som är väldigt sjuka etc som behöver speciell medicinering, och de har chippat sig frivilligt.
DET ÄR INGET FARLIGT. Det är för personens bästa. Skulle jag höra att det är för mitt bästa, så gör jag det.
Citera
2020-01-27, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Nej, det kan ta upp emot 1 år att producera ett vaccin... De isoleras för att inkubationstiden ska passera. Svårare än så är det inte.

Skulle tro att det är många som just nu jobbar för att få fram ett fungerande vaccin. Vi får väl se hur lång tid det tar. Och vem som får nästa Nobelpris i medicin.
Citera
2020-01-27, 16:43
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag tror det tar längre tid.

Det kommer sannolikt att ta ett tag innan smittan ”sluppit lös” i något Europeiskt land. Sedan tar det ytterligare en månad eller två innan det handlar om hundratals sjuka - kanske längre tid om myndigheter och befolkning agerar klokt.

Min gissning är att det dröjer åtminstone till april innan något europeiskt land har mer än 1.000 fall. Men det kan också ta betydligt längre tid.

Tittar man på historiska epidemier har de tagit 2-3 år på sig för att nå ut över hela Europa. Nu för tiden reser vi å ena sidan mer, men å andra sidan vet vi hur smittan sprids, man vidtar bättre försiktighetsåtgärder och sjukvården är trots allt betydligt mer effektiv än på t ex medeltiden.

Problemet är individen.
Tydligen så har det varit gott om inslag på de kinesiska medierna med triumferande personer som ”smitit” ut eller ”lurat” systemet med typ Alvedon. Ett vittnesmål om att många inte tänker längre än sin egen näsa.

Varje av dessa personer kan komma att bli en större massmördare än både Hitler o Stalin igenom sin arrogans.
Citera
2020-01-27, 16:45
Medlem
Madagascars avatar
felpost

(CDC twittrade just nu och skrev "nya" fall. Det var nog snarare en sen upprepning av gammal info. De har väl satt en tonåring på jobbet som tweet monkey.)
Senast redigerad av Madagascar 2020-01-27 kl. 16:51.
Citera
2020-01-27, 16:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Detta är idiotåtgärder som bara skulle utföras i galna diktaturer. Man kan såklart inte stoppa spridning av virus genom att ”isolera” städer.

Svensk Smittskyddslag, citat;

10 § Om en samhällsfarlig sjukdom har eller misstänks ha fått spridning inom ett avgränsat område utan att smittkällan eller smittspridningen är fullständigt klarlagd, får Folkhälsomyndigheten besluta att ett visst område ska vara avspärrat. Ett beslut om avspärrning innebär förbud för den som vistas i området att lämna det och förbud för den som befinner sig utanför området att besöka det.

Coronaviruset är dock inte klassat som samhällsfarlig sjukdom i Sverige, men det skulle i princip kunna ändras, och då kan även du riskera att isoleras där du befinner dig.

Mycket är idiotiskt i Sverige, dock inte en diktatur.
Senast redigerad av OY 2020-01-27 kl. 16:48.
Citera
2020-01-27, 16:46
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
JAG har inga problem med att bli chippad, Staten håller ändå koll på dig som fan med alla ställen som har ditt personnummer. Staten har koll på ALLT, personnummer används ÖVERALLT.

Att säga att man är emot chippning 2020 är som att säga att man år 1970 vore emot personnummer.

Det finns folk som är väldigt sjuka etc som behöver speciell medicinering, och de har chippat sig frivilligt.
DET ÄR INGET FARLIGT. Det är för personens bästa. Skulle jag höra att det är för mitt bästa, så gör jag det.

Jag är inte förvånad. Fast å andra sidan så är det bra att det finns sådana som dig också. Det behövs försöksdjur, så det är uppskattat att du ställer upp först av alla. Speciellt med tanke på det nya vaccinet som kommer inom en snar framtid.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Det är min poäng också, man får överväga riskerna. Du får gärna bidra med en källa på den siffran (0,001%).

Siffran är högt räknad. Vaccinet gavs till miljoner människor och mindre än 100 fick bestående men.

Citat:
Samt hur vet du vilka komplikationer det här nya vaccinet kommer att ge?

Med lite tur ger det inga alls, men Du har ju varnat för att det kan ge problem, och som utgångspunkt för den varningen så hänvisar du till Pandemrix.
Citera
Medlem
Vilken tur att det inte var något i malmö. Då hade det varit kört. Fyfan så rädd jag är, ska inte lämna hemmet förutom när det verkligen är nödvändigt. Eftersom det är luftburet och smittar under inkubationstiden kan man mycket väl bli smittad när man är ute bland folk som inte vet att de är smittade. Håller mig undan alla asiater och i synnerhet asiater från kina, japan, nordkorea osv, dvs vita asiater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in