2020-01-27, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderfluid
Om risken att dö bara var 2-3% och det här är en ofarlig snuva.
Tror du verkligen amerikanerna skulle behandla sjuka patienter med robotar då?

https://www.businessinsider.com/china-wuhan-coronavirus-washington-patient-small-room-robot-doctor-2020-1?r=US&IR=T
2-3% på en hel befolkning är mycket. Så man gör givetvis allt för att förminska smittorisken
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är man 1-60 år och frisk är det nog snarare 0.5%... För sjuka människor är det väldigt högt...
Ett annat perspektiv bara.

Jag tror inte det är 0.5% för en frisk 60-åring.. Och jag skulle tro att det är lägre än 0.5% för en frisk ung vuxen person. Förmodligen ungefär samma sannolikhet som att få en spontan hjärtattack.

Dock kan man ju fortfarande insjukna i skiten och den sannolikheten kan vara betydligt högre.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Jo men för att utrota spridningen i landet så är minst 14 dagars karantän lämpligt. Och det är fan inget att få panik över.

Nej, verkligen inte. 14 dagars isolerande lär ta död på det mesta av viruset. Sen är det nog mest en tidsfråga innan det dyker upp igen. Tydligen tror kunniga att det kommer från fladdermöss, precis som SARS.
Citera
2020-01-27, 16:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är en typisk åtgärd för en diktator att visa handlingskraft och vagga in folk i falsk trygghet. Isolera städer fungerade inte under pesten och det fungerar inte nu.

Det handlar om att vinna tid för att få fram ett vaccin.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Har inte sett så omfattande isoleringsförsök tidigare. Och anar att kineserna inte skulle reagerat så kraftfullt om de inte har fog för det. Bilden lär väl bli tydligare de närmaste dagarna.

Kinas regim har fog för det, överfulla sjukhus och bygget av temporärt sjukhus talar starkt för det. Och säger ingenting om virusets potentiella farlighet.

Uppenbarligen kan man få lunginflammation av coronaviruset, för vissa kategorier av människor, underliggande hälsoproblem, äldre och svaga kan behöva sjukhusvård. Begränsat antal vårdplatser är skäl nog för att försöka begränsa spridningen, till exempel genom att uppmana folk att hålla sig hemma, samt isolera städer så att inte massiva utbrott sker i fler städer.

Säger inte heller något om virusets potentiella farlighet. Det farliga är att risken finns att alla som behöver sjukhusvård inte får det på grund av platsbrist.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Datan är främst baserad på Kina. Det blir lättare att dra sådana slutsatser om en vecka eller två när vi vet hur Europa mottog det.
Jag tror det tar längre tid.

Det kommer sannolikt att ta ett tag innan smittan ”sluppit lös” i något Europeiskt land. Sedan tar det ytterligare en månad eller två innan det handlar om hundratals sjuka - kanske längre tid om myndigheter och befolkning agerar klokt.

Min gissning är att det dröjer åtminstone till april innan något europeiskt land har mer än 1.000 fall. Men det kan också ta betydligt längre tid.

Tittar man på historiska epidemier har de tagit 2-3 år på sig för att nå ut över hela Europa. Nu för tiden reser vi å ena sidan mer, men å andra sidan vet vi hur smittan sprids, man vidtar bättre försiktighetsåtgärder och sjukvården är trots allt betydligt mer effektiv än på t ex medeltiden.
Citera
2020-01-27, 16:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Marknaden reagerar:

” Spridningen av viruset har skakat om finansmarknaderna och i USA har terminen för S&P 500-index under natten fallit med runt 1 procent.

Japanska Nikkei 225-index föll samtidigt med 2 procent under måndagens handel. I Kina är börserna stängda på grund av det kinesiska nyåret. Regeringen har dessutom beslutat att förlänga den nationella ledigheten med tre dagar. Kina kommer därmed hålla stängt till och med måndag nästa vecka”.

Oljepriset har fallit med 2% pga av att man förväntar sig minskad konsumtion.

Stockholmsbörsen ser allt annat än
positiv ut. Fortum (energi) o Munters (ventilationssystem) är dock mot en annars fallande trend.

Själv är jag drygt 2% fattigare än i fredags.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Och just därför är det värdelöst. Om viruset visar sig vara ett undergångs-virus räcker det om en enda smittad människa tar sig genom barrikaden. Det går inte att kontrollera miljontals människor.

Det är ingen som påstår att det handlar om ett undergångsvirus utan ett virus med relativt hög dödlighet och smittsamhet. Man vill vinna tid för att få fram ett vaccin helt enkelt.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jo men för att utrota spridningen i landet så är minst 14 dagars karantän lämpligt. Och det är fan inget att få panik över.

Jag håller med dig 14 dagar är ingenting om man jämför med vad det skulle kunna resultera i utan denna korta karantän
Citera
2020-01-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det handlar om att vinna tid för att få fram ett vaccin.

Nej, det kan ta upp emot 1 år att producera ett vaccin... De isoleras för att inkubationstiden ska passera. Svårare än så är det inte.
Citera
2020-01-27, 16:37
Medlem
Musik.mannens avatar
Tråden har väldigt många inlägg så jag orkar inte gå igenom hela tråden.
Men vad är det för symptom som folk drabbas av när dom får den här sjukdomen?
Citera
2020-01-27, 16:37
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harsettdetmesta
Bah, lite förkylning ska väl en riktigt karl klara av! Jag tror inte att det här är värre så. Nog brukar det stryka med en hel del gamla och allmänt klena människor även i Sverige när vi får den vanligt återkommande vinterinfluensan.

Man kan vaccinera sig mot vinterinfluensan, där har man ett val
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in