2020-01-28, 14:37
Medlem
Xehkes avatar
73 som sammanlagt blivit friska nu.
Citera
2020-01-28, 14:39
Medlem
Hawxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
73 som sammanlagt blivit friska nu.

Detta är ganska intressant. Jag tar för givet att dessa 73 har blivit vårdade på sjukhus och blivit friskförklarade därigenom. Finns det någon information om de som inte blivit vårdade på sjukhus och blivit friskförklarade på egen hand med hjälp av immunsystemet?
Citera
2020-01-28, 14:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ser inget som tyder på det i dagsläget. Det är alldeles för få döda för att börja prata om spanska sjukan. Om de nästkommande veckan dör 10 000 personer så kan vi börja prata.

Nej, många dog av spanska sjukan p.g.a icke adekvat sjukvård. Influensan slog till direkt vid första världskrigets slut när det inte fanns sjukvård att ge och det var väldigt många som dog av just bakterieinfektioner efter att viruset gjort sitt.

Vad som gör saken värre idag är dessutom att vi har en bakterieresistens som vi inte hade 1919.
Citera
2020-01-28, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Det kommer att bli ett mörkt kapitel i vår historia oavsett då initiala okunskapen ledde till en misär i Kina. Jag tror att dödstalet i Kina blir katastrofalt högt. De verkar inte ha i närheten av vår sanitär standard, det är trångbott, orsaken kommer från flera håll..
Knappast! Runt 1000-2000 pers tippar jag MAX
Citera
2020-01-28, 14:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Nej det är det inte. Influensavirus är redan kända virus i omlopp och som muteras. Därefter justerar man de årliga influensavacciner.
Get your facts right BITCH

Jag har pluggat biologi och det här var med på ett prov som jag mycket väl kommer ihåg.

https://www.nature.com/scitable/topicpage/genetics-of-the-influenza-virus-716/

Citat:
Every two or three years, more virulent strains circulate, increasing death tolls by approximately 10,000 to 15,000 individuals. These seasonal epidemics are the result of antigenic drift, a phenomenon caused by mutations in two key viral genes due to an error-prone RNA polymerase.

Less frequently, however, new and particularly virulent strains of influenza arise, which cause worldwide pandemics that are accompanied by greatly increased death tolls. These strains occur because of the phenomenon known as antigenic shift, in which humans are infected with avian influenza viruses or viruses that contain a combination of genes from human and avian sources.

Varje influensa är därför ny i den mån att du inte kan vaccinera dig mot den nya varianten. Det kan spela roll om du vaccinerar dig mot en sort som muterat men det är stor sannolikhet att det inte kommer att fungera, det är därför jag aldrig orkar vaccinera mig mot den vanliga influensan.
Citera
2020-01-28, 14:44
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, många dog av spanska sjukan p.g.a icke adekvat sjukvård. Influensan slog till direkt vid första världskrigets slut när det inte fanns sjukvård att ge och det var väldigt många som dog av just bakterieinfektioner efter att viruset gjort sitt.

Vad som gör saken värre idag är dessutom att vi har en bakterieresistens som vi inte hade 1919.

Men så länge inte dödstalen börjar öka rejält så kan man inte på något sätt jämföra det här utbrottet med spanska sjukan. SJ var ett influensavirus typ A av subtypen H1N1.
Citera
2020-01-28, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Kolla in dessa twitterkonton för bilder inifrån Wuhan.

https://twitter.com/ChuBailiang
https://twitter.com/hancocktom

Såg du gammelmormor som fortsatte handla när premiärministern skulle hålla tal inne i butiken?
Citera
2020-01-28, 14:46
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Det kommer att bli ett mörkt kapitel i vår historia oavsett då initiala okunskapen ledde till en misär i Kina. Jag tror att dödstalet i Kina blir katastrofalt högt. De verkar inte ha i närheten av vår sanitär standard, det är trångbott, orsaken kommer från flera håll..

Jag tror det blir i paritet med SARS 2003. Det var inget roligt för kineserna, men ingen direkt ond bråd massdöd.
Citera
2020-01-28, 14:47
Medlem
Citat:
Jag har pluggat biologi och det här var med på ett prov som jag mycket väl kommer ihåg.

https://www.nature.com/scitable/topicpage/genetics-of-the-influenza-virus-716/

Varje influensa är därför ny i den mån att du inte kan vaccinera dig mot den nya varianten. Det kan spela roll om du vaccinerar dig mot en sort som muterat men det är stor sannolikhet att det inte kommer att fungera, det är därför jag aldrig orkar vaccinera mig mot den vanliga influensan.
Då kommer du ihåg fel. Det finns några få olika typer av influensavirus. Men de muterar sig från år till år vilket gör att man behöver nytt vaccin varje år om man tillhör riskgruppen. De som gör vaccin tittar på vilken typ av influensa som är i omlopp och så tar de fram ett vaccin utefter det.
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-01-28 kl. 14:49.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Men så länge inte dödstalen börjar öka rejält så kan man inte på något sätt jämföra det här utbrottet med spanska sjukan. SJ var ett influensavirus typ A av subtypen H1N1.

Som jag skrev har det inte nödvändigtvis med dödligheten att göra eftersom vi idag har bättre sjukvård och förberedelser (som införandet av karantän ex). Skulle spanska influesan komma idag skulle vi kanske inte se någon högre dödlighet från den än vad vi ser med Wuhan ex. Om du tittar på viruset i sig och på dess egenskaper ÄR det fullt jämförbart med spanska influesan.
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ja men eftersom vi vet att det smittar under inkubnationstiden och vi vet att hälften av Wuhans befolkning lämnade stan innan karantän sattes in och att det rör sig om 5 miljoner människor som lämnade stan så spelar det ingen roll i sammanhanget att vi inte sett några konstaterade fall i Afrika eller Sydamerika när vi vet att det befinner sig personer på väg till dessa platser från Wuhan just nu eller hur?

Och därför säger jag som en vis man fortfarande sa till mig en gång för längesedan:
"Ropa inte hej förräns du är över bäckjäveln"

5 miljoner människor, och alla dem 5 miljoner människorna kommer resa ut till Afrika och Sydamerika?
Och alla dem 5 miljoner människorna var smittade?

Nu jävlar händer det grejer!

Eller vänta.. innebär inte detta att det var INVÅNARE som BOR i Wuhan där 4500 personer är smittade?
Är inte oddsen då förbannat jävla liten att över 100 personer av dessa 5 miljoner ska vara smittade?
Blir inte oddsen då ännu lägre att någon av dessa personer helt plötsligt bestämmer sig för att åka till Afrika & Sydamerika?
Men vänta lite till, även om 1000 personer skulle vara smittade av dessa 5 miljoner som stack från Wuhan, är inte oddsen helt sjukt otroligt liten att ens en enda utav dessa 1000 personer som blev smittade helt plötsligt bestämmer sig för att åka till Afrika & Sydamerika?

Tänker jag fel?
Citera
2020-01-28, 14:49
Medlem
Kul hur tidningar som Daily Mail, som annars är så antirasistiska så gärna stödjer tesen att viruset kan bero på att asiater äter hundar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in