2020-01-27, 15:51
Medlem
Den exponentiella ökningen av fall i Kina samt den nya vetskapen om att viruset kan vara smittsamt i flera dagar utan att symptom utbryter gör att det verkar högst sannolikt att viruset sprider sig till mer än enstaka individer utanför Kina.

Min frågeställning är, hur väl kan svensk sjukvård hantera ett större antal smittade? Finns det beredskapslager för pandemier? Vem har ansvaret för samordning under en pandemi? Finns det politisk handlingskraft att hantera smittspridningen och kanske ännu viktigare, paniken som följer?
Citera
2020-01-27, 16:14
Medlem
Bum1s avatar
Tyvärr så verkar svenska myndigheter inte bry sig om svenskars hälsa. Läs bara om den där Micke som varit i Wuhan och får åka hem utan minsta koll.
Citera
2020-01-27, 16:15
Medlem
Sooks avatar
Ingen kan svara på dina frågor men sjukvården är kompetenta att sköta en epedemi i Sverige. Dom har bra rutiner på sina infektionsavdelningar. Däremot är ju inte samhället redo. Politiker är säkerligen handlingskraftiga i ett skarpt läge för då skulle de inte behöva diskutera saker, allt skulle bli självklart för alla. Befolkningen skulle såklart få panik. Så hur det skulle gå vet man ju inte. Men sjukvården är ivart fall redo.
Citera
2020-01-27, 16:28
Medlem
Cameleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M4STERM1ND
Den exponentiella ökningen av fall i Kina samt den nya vetskapen om att viruset kan vara smittsamt i flera dagar utan att symptom utbryter gör att det verkar högst sannolikt att viruset sprider sig till mer än enstaka individer utanför Kina.

Min frågeställning är, hur väl kan svensk sjukvård hantera ett större antal smittade? Finns det beredskapslager för pandemier? Vem har ansvaret för samordning under en pandemi? Finns det politisk handlingskraft att hantera smittspridningen och kanske ännu viktigare, paniken som följer?

Kolla podden P3 Dystopias senaste avsnitt om Pandemi. Mycket bra genomgång av virus och allt runt om. Tydligen var SARS ett Coronavirus.
Citera
2020-01-27, 16:48
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ingen kan svara på dina frågor men sjukvården är kompetenta att sköta en epedemi i Sverige. Dom har bra rutiner på sina infektionsavdelningar. Däremot är ju inte samhället redo. Politiker är säkerligen handlingskraftiga i ett skarpt läge för då skulle de inte behöva diskutera saker, allt skulle bli självklart för alla. Befolkningen skulle såklart få panik. Så hur det skulle gå vet man ju inte. Men sjukvården är ivart fall redo.

Det vill jag höra de ansvariga i regeringen säga på en presskonferens.

Jag vill också höra Dan Eliasson berätta att samhällets övriga beredskap är god. Samt att han berättar vad han har vidtagit för åtgärder.
Citera
2020-01-27, 16:53
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameleo
Kolla podden P3 Dystopias senaste avsnitt om Pandemi. Mycket bra genomgång av virus och allt runt om. Tydligen var SARS ett Coronavirus.

”Nästa globala smitta kommer att spridas snabbare än någonsin. Och frågan är inte om, utan när, den dyker upp”

P3 Dystopia
En podd om vad som händer när det värsta inträffar. Saker står på spel. Du borde lyssna.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1446969
Citera
2020-01-27, 16:55
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

Jag vill också höra Dan Eliasson berätta att samhällets övriga beredskap är god. Samt att han berättar vad han har vidtagit för åtgärder.
Det kan de säkert säga oavsett hur verkligheten är.
Citera
2020-01-27, 16:56
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Tror inte Sverige och sjukvården har särskilt stora resurser att klara av en riktig pandemi.
Politikerna är dessutom svaga och klarar inte av att agera i akutsituationer.

Men coronav. verkar inte vara allvarligare än influensor som vanligtvis går då och då (ja riskgrupper kan dö av influensor också).
Citera
2020-01-27, 17:17
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Han delar väl ut armband igen om det blir kris....

tror tyvärr inte Svetsare regeringen skulle klara detta speciellt bra, bara kolla på hur sjukvården fungerar i Stockholm och vilka omfattande klagomål som finns.
Region skåne har stora problem sa dom på SVT , saknas operationssjuksköterskor.

En fördel Sverige har kan tänkas är att förutom dom tre storstads regionerna är det relativt glesbefolkat, vilket kan vara en fördel ut smitto spridningshänseende.
Citera
2020-01-27, 18:30
Medlem
Cameleos avatar
Citat:
”Nästa globala smitta kommer att spridas snabbare än någonsin. Och frågan är inte om, utan när, den dyker upp”

P3 Dystopia
En podd om vad som händer när det värsta inträffar. Saker står på spel. Du borde lyssna.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1446969

Bra att du hittade länken till TS, det är verkligen ett bra avsnitt!!
Citera
2020-01-27, 19:36
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameleo
Bra att du hittade länken till TS, det är verkligen ett bra avsnitt!!

De säger i podden att det ska finnas bromsmedicin mot virussjukdomar i beredskapslager.

Det kunde vara intressant o höra om att det stämmer från berörda myndigheter. Samt till hur många det i såfall räcker för?

Som skattebetalare är jag också nyfiken på hur o vilka patienter som kommer prioriteras (förutom politiker, högre militärer)?
Citera
2020-01-27, 20:28
Medlem
Eftersom de inte kan driva varken vårdcentraler eller akutmotagningar ska man inte ha några större förhoppningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in