2020-01-26, 22:18
Medlem
Jag åker kollektivtrafik varje dag och tvingas trängas med folk på framförallt pendeltåget. Har dessutom hypokondri Hur fasen ska detta gå? Hur ska man göra för att förebygga så att man inte blir smittad? Om det nu skulle vara så att det bekräftas vara Coronaviruset.
Citera
2020-01-26, 22:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thegodlight
Film från wuhan ser ju jättefarligt ut. https://youtu.be/luztqxUBvZo
Tack för intressant klipp.

Positivt att se att det var välfyllda hyllor i mataffären. Inga vakter heller - eller han filmade i alla fall inga. Ser mycket lugnt och civiliserat ut.
Citera
Bannlyst
Ni hao då är vi körda
Citera
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRBqWe/tva-misstankta-fall-av-coronavirus-i-malmo

Tack. Är det en ny variant av pesten?
Citera
2020-01-26, 22:20
Medlem
Även om procentuellt fler smittade dör än av vanlig influensa så är det ändå inte i närheten av några domedagssiffror.
Citera
2020-01-26, 22:22
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thtthor
Jag åker kollektivtrafik varje dag och tvingas trängas med folk på framförallt pendeltåget. Har dessutom hypokondri Hur fasen ska detta gå? Hur ska man göra för att förebygga så att man inte blir smittad? Om det nu skulle vara så att det bekräftas vara Coronaviruset.
Sjukskriv dig och sen nekar FK
Citera
2020-01-26, 22:22
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Detta utbrott kommer att skada världsekonomin med råge, kolla börserna redan imorgon..... oavsett om själva viruset kommer att ta död på 1000 eller miljoner, det är den psykologiska effekten som blir dödsstöten för vissa samhällen 🤐
I motsats till vad alla obildade s.k. journalister skriver, så drivs börsen inte alls av någon psykologi. De som handlar med stora belopp är tvärtom extremt rationella och hanterar investeringarna helt opersonligt enligt väl utarbetade planer. På varje småsparare som säljer i panik, tjänar de pengar genom att kunna köpa lite billigare, vilket håller uppe kurserna på det självstabiliserande sättet som råder på oreglerade marknader. Ekonomin drabbas lokalt i städer satta i karantän, så klart, men omvärldens ekonomi påverkas inte av resestopp för en del kineser.
Citera
2020-01-26, 22:23
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Du har förstås inte hört talats om digerdöden och spanska sjukan. Liknande epidemier kan inte inträffa igen? Människor....
Tidigare pandemier har tagit världen med överraskning, informationsflödet har varit så gott som ickeexisterande. T o m AIDS blev en chock, vilket detta Corononavirus knappast kommer att kunna återupprepa. Du och jag är ju redan mer insatta än forna tiders kungar och vetenskapsmän och vi har inte ens sett smittan på vykort.

Ska något liknande forna pester inträffa måste farsoten vara något överjävligt extrem för att kunna utrota oss trots vår kapacitet att sätta in motåtgärder. Alla sitter ju bara och väntar på skiten, enbart det lär vara en sak som gör att viruset möter sin överman hur många som än dör i initalskedet. Vi är ju fortfarande här trots att pesten piskat oss genom tusentals år. Även om det finns fog för oro behöver man inte dra på sig en stroke i onödan. Fortsätt tvätta händerna och njut av detta Resident Evil-lajvande medan det pågår. Det kommer en trist vardag igen, kanske tidigare än man önskar.
Citera
2020-01-26, 22:25
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Sverige har alltså ingen form av karantän alls för de som reser hit från Wuhan? Enligt Vårdupplysningen ska de leva här som vanligt utan någon kontakt med sjukvården eller någon annan åtgärd överhuvudtaget. Fast de i Kina uppmanas inte träffa någon person under 14 dagar.

De är väl bara nojiga i Kina där de sätter flera miljonstäder i karantän och ställer in nyårsfirandet. Trots att landet redan innan är inne i en allvarlig ekonomisk stagnation.
https://samnytt.se/svenske-mickael-kan-bara-pa-corona-viruset-smittskyddet-sager-att-det-ar-fritt-fram-att-komma-hem/

Precis som jag varnade för i en annan tråd så kommer galna svenska klimatpaniker, som det här exemplaret, att avsiktligen anstränga sig för att själva bli smittade, för att sen försöka smitta så många andra som möjligt, med målet att utrota hela mänskligheten. Säkert över en miljon (i särklass flest i hela världen) "människor" i Sverige anser att det är deras plikt, enligt värdegrunden. Dessa obildade tanklösa psykotiska idioter har ju låtit sig luras av den kända bedragerskan klimatministran att allt liv på Jorden är utrotat om 8½ år när enligt henne "hela jordklotet kokar bort".

Svenska klimatdomedagspaniker utgör ett extremt allvarligt terrorhot mot hela mänskligheten, omvärlden borde spärra av Sverige hermetiskt i akut självförsvar. Här råder en dödlig masspsykos, som dock turligt nog inte smittar icke-svenskar eftersom de har förmåga att tänka, inte bara blint lyda vilken vansinnig självutnämnd auktoritet som helst.

Jag blir uppriktigt förbannad även svenska smittskyddet meddelar personer att det är bara att åka hem och leva som vanligt. Frankrike inför karantän för de som varit i Wuhan men Sverige gör som vanligt tittar bort och försöker hitta något nytt att smutskasta SD för. Vi andra ute i landet får slåss mot både det en och det andra efter regeringens naivitet. Nu skall vi även behöva skydda oss mot virus om vi inte ens kan se.
Citera
2020-01-26, 22:25
Medlem
Kontokurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Så säger du tills någon du känner, en familjemedlem, kompis etc drabbas.

Är du klimatförnekare?
Annars så bör du glädjas över de som offrar sitt liv för att rädda planeten.

Jag förstår vad du menar och ja det är klart att jag håller mina nära och kära närmast.
Men klimatdebatten är nog det i särklass största ämnet vi har i nutid och där ingår att det finns ca 2 miljarder människor för mycket på jorden.
Citera
2020-01-26, 22:28
Medlem
X-fronts avatar
Äntligen här. Malmö är redan en dömd stad.
Citera
2020-01-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontokurt
Är du klimatförnekare?
Annars så bör du glädjas över de som offrar sitt liv för att rädda planeten.

Jag förstår vad du menar och ja det är klart att jag håller mina nära och kära närmast.
Men klimatdebatten är nog det i särklass största ämnet vi har i nutid och där ingår att det finns ca 2 miljarder människor för mycket på jorden.

Ja, detta är bra. Speciellt eftersom det drabbar världens folkrikaste land hårdast. Moder Jord som återställer balansen lite bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in