Citat:
Ursprungligen postat av
Absolutinte800
Det verkar högst troligt att viruset började spridas på djurmarknaden, där kan nog alla som följt rapporteringen om detta virus från början instämma. Så hur du kan vara ”110% säker” handlar nog mer om att du har svårt att skilja på fakta och hittepå.
Själv har jag sett mycket trovärdiga videos från Wuhan och närområden. Det råder inte anarki och är långt ifrån vad du målar upp.. Visst är staden satt i karantän och det är väldigt tomt ute på gatorna- skolor stängda - alla butiker stängda osv - och visst är detta skrämmande i sig.
Men du målar upp en mycket överdriven bild, du verkar ha svårt att bedöma trovärdigheten i olika ”källor” som finns. Videos kan vem som helst lägga upp och du verkar tyvärr ha fallit pladask för internet-påhitten.
Ett tips i all välmening är att försöka verifiera det du ser/hör. Journalister från västvärlden med videos i Kina och närområdet, eller andra personer som med mycket stor sannolikhet befinner sig i området. Innan du faller för påhitten försök bedöma källan som det kommer ifrån menar jag.
Misstänkts har kommit från en marknad ja, inte alls bekräftat men det är "trovärdigt" för det passar in i din världsbild - inte min. Har inget med källkritik att göra. Du spekulerar minst lika mycket men försöker framstå som mer nykter. Lite lustigt.
Antar att folk hyr hasmat-dräkter, ambulanser och militärfordon i massor för att lägga upp fakevideos. Vilken värld vi lever i, va?