2020-01-26, 17:07
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Jag fror nog iallafall att nordbor inte behöver bli skrämda av detta, det är sällan sådant ens förs över till våra länder. Svenskar är ju i allmänhet rätt så isolerande ändå. Här i England är det dock en annan historia...
Du har säkert rätt. Pesten spreds till falbygdens bönder för 5000 år sedan. Men det var då det.
Citera
2020-01-26, 17:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Orkar dock inte ens kontakta vården, sist jag åkte på svinis och var hemma efter provtagning och blev Ännu sjukare dag 5-6 sa vårdcentralen att jag kunde vända mig till akuten om jag dog annars skulle jag ta Alvedon, dricka vatten o vila 😂
Det var nog vanliga flunsan du hade, det var ett gott råd, sjukvården kan nämligen inte behandla virus. Bara vänta på att bli bättre.
Citera
2020-01-26, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det var nog vanliga flunsan du hade, det var ett gott råd, sjukvården kan nämligen inte behandla virus. Bara vänta på att bli bättre.

Jo dom sa det, men prov visade svinis, det här var innan ens vaccinet börjat fördelas ut. Satan så sjuk jag var, minns att jag hade svårt att bara andas utan att hosta sönder lungorna. Är väl typ påväg åt det hållet nu, bara inne på dag 3 än men legat i sängen sen fredag natt.
Citera
2020-01-26, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
Väldigt få som räknas som återställda. Verkar som smittade ligger inne länge på sjukhusen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_ outbreak

Att de ligger inne länge kan ju vara pga att man gör så i Kina, inte för att de är jättesjuka.
Efter en förlossning till exempel, i Sverige åker man hem efter 6-24 timmar, medan många länder har som praxis att mamman stannar 2-3 nätter på sjukhus. Det är ju mer beroende på tradition än på hälsotillstånd.
Citera
2020-01-26, 17:13
Medlem
2016 i början på mars månad, kvinna i ca 50-års åldern. Gick till sjukan och blev hemskickad med att det bara är influensa... Dog 2 dagar senare. Veckan senare så dog nästa kvinna i samma ålder. Efteråt så tycker man det är konstigt att man inte går ut med varningar.
De visste vilka som skulle drabbas hårdast av det viruset.
Citera
2020-01-26, 17:14
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om du inte har rört vid något så behöver du inte vara orolig. Det smittar ju antingen genom beröring av kroppen eller något som personen har rört vid. eller när någon hostar eller nyser.

Nej, det smittar ju luftburet, så om man har åkt hiss med smittade personer så är sannolikheten ganska stor att man smittas själv.
Citera
2020-01-26, 17:14
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Sluta trolla. Kinapaket smittar inte.

Virus överlever inte allt för länge utanför en biologisk värd.

https://www.nhs.uk/common-health-questions/infections/how-long-do-bacteria-and-viruses-live-outside-the-body/
Senast redigerad av shakta 2020-01-26 kl. 17:28.
Citera
2020-01-26, 17:15
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Tror inte jag heller, då vore ju var o varannan svensk smittad tackvare Wish redan 😉
Exakt. Att man skulle bli smittad av Alibabagrejer sägs emot av ren logik. Det värsta med kinaförsändelser är att det tar så lång tid att få hem grejerna. Detta i kombination med vad vi vet om livslängden för virus på döda ytor ger att det borde vara extremt säkert att öppna sitt paket även om kinesen som packade det redan hostat ihjäl sig. ”Fyra små rätter” torde vara mer farligt då man blir exponerad för en kines som man inte vet var denne var förra veckan.
Citera
2020-01-26, 17:16
Medlem
blobben!!!s avatar
SVT kommer med tramsig krönika av någon kärring som inte verkar vara insatt för fem öre. Det bästa är hur hon avslutar det hela.

Citat:
Kina är minst lika uppkopplat och aktivt på sociala medier som andra länder – med samma ofta förvirrande och vilseledande kommunikation som följd.

Slutgiltiga svar på de frågor som omger coronaviruset måste anstå. Förhoppningsvis visar det sig att det kraftfulla åtgärderna innebar att smittan hanterades med rejäl säkerhetsmarginal.

https://www.svt.se/nyheter/coronaviruset-vem-ska-man-tro-pa
Citera
2020-01-26, 17:17
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Virus överlever inte allt för länge utanför en biologiskt värd.

https://www.nhs.uk/common-health-questions/infections/how-long-do-bacteria-and-viruses-live-outside-the-body/
Precis! Tål att påpekas hur många gånger som helst.
Citera
2020-01-26, 17:18
Medlem
En vän sa på weibo att folk som försöker fly de städer som är i lockdown skjuts på plats av soldater i full nbc utrustning!
Citera
2020-01-26, 17:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HONEYCOCAiNE
När tror ni att det nå Sverige?

Det är väl klart att det gör, det är antagligen redan här! Alla som blir sjuka blir ju inte jättesjuka, och då tror de att det bara är säsongsflunsan eller en förkylning, och söker inte vård. Utan tar sig ut till affären etc. och smittar några fler...

Löfven har ju fortfarande inte stängt flygplatserna för plan från Asien, eller ordnat någon form av screening eller karantän. Det är fritt fram att traska in i Sverige med vilket dödligt virus som helst...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in