2020-01-25, 05:53
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Svininfluensan H1N1 2009 drabbade yngre istället för äldre, så man ska nog inte vara alltför trygg när man hela tiden hör "drabbar sjuka och äldre"

Precis! Inte denna dock.
Citera
2020-01-25, 05:56
Medlem
ojdå tänkte inte ens alla potentiella kineser på kinaresturanger i Sverige som rest till Kina lagom in och under nyåret... om inkubationstiden är 2 veckor så kan detta betyda EXTREM kris. Tänk er storstadsstockholm med offantligt många kinaresturanger. Tänk då om någon av dessa anställda är smittbärare utan att veta och därigenom smittar alla i dess närhet>kollektivtrafik>resterande samhälle.

Detta kan bli riktigt allvarligt. Snabbt
Citera
2020-01-25, 05:57
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Svininfluensan H1N1 2009 drabbade yngre istället för äldre, så man ska nog inte vara alltför trygg när man hela tiden hör "drabbar sjuka och äldre"

Nu vet inte jag vad dessa personer menar med äldre... men det finns även yngre med kroniska sjukdomar typ astma eller andra sjukdomar som medför nedsatt immunförsvar
Citera
2020-01-25, 05:59
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
ojdå tänkte inte ens alla potentiella kineser på kinaresturanger i Sverige som rest till Kina lagom in och under nyåret... om inkubationstiden är 2 veckor så kan detta betyda EXTREM kris. Tänk er storstadsstockholm med offantligt många kinaresturanger. Tänk då om någon av dessa anställda är smittbärare utan att veta och därigenom smittar alla i dess närhet>kollektivtrafik>resterande samhälle.

Hur är det med maten de tillagar??
Citera
2020-01-25, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Hur är det med maten de tillagar??
rip
Citera
2020-01-25, 06:03
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
It added that the death toll from the virus has risen to 41, while 38 patients have been cured.

https://www.cgtn.com/special/Battling-the-novel-coronavirus-What-we-know-so-far-.html
Jag ställer mig frågande till detta. Hur blev de botade, det finns ju inget botemedel?
Citera
2020-01-25, 06:06
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag ställer mig frågande till detta. Hur blev de botade, det finns ju inget botemedel?

De har fått lämna sjukhuset förmodligen för viruset har blivit eliminerad av de vita blodkropparna. Konstig översättning bara.
Citera
2020-01-25, 06:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Nu är jag inte med på vad du menar. De kan ju ha tillfrisknat av egen kraft, det var samma med t ex kolera och pest alla som insjuknade dog inte
Citera
2020-01-25, 06:09
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
De har fått lämna sjukhuset förmodligen för viruset har blivit eliminerad av de vita blodkropparna. Konstig översättning bara.
Ok, ”botemedlet” är alltså att det dör ut av sig själv? När t o m läkare dör av denna farsot har vi bara religion kvar att förlita oss på. Känns stabilt.
Citera
2020-01-25, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95

och alla kineser som brukar besöka företag i sverige, sen är ju många lokalvårdare just från thailand, som städar på det flesta företagen i sverige..inte omöjligt det kommer sprida sig som en löpeld snart.
Citera
2020-01-25, 06:15
Medlem
Citat:
Jag tänker så här: Aids dödar inte, men Aids medför att döden får fritt spelrum genom att slakta immunförsvaret så att minsta lilla skitinfektion kan innebära slutet.

På samma sätt ser jag samhällsapparaten som vårt stora immunförsvar, om något påfrestar detta immunförsvar och förbrukar alla resurser så har vi inte längre något skydd mot skit som vi nyligen kunde hantera med en klackspark. Alla tecken tyder på att sjukvården i Wuhan har kollapsat, det är vad som oroar - inte hur många som har feber just nu.

För oss som inte befinner oss i Wuhan: Det moderna kapitalisttänket innebär att det är korkat att ha lager, ”just in time” där saker tillverkas ”on demand” är ekonomiskt gynnsamt men kan visa sig vara vårt största misstag ever. Man ska inte börja bygga arken när flodvågen kommer, den behöver vara färdig då.
Bra sagt!
Citera
2020-01-25, 06:15
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nu är jag inte med på vad du menar. De kan ju ha tillfrisknat av egen kraft, det var samma med t ex kolera och pest alla som insjuknade dog inte

När någon blir tillfrisknad brukar man inte säga att någon har blivit botad. Därav missförståndet. Kanske är det en knasig översättning från kinesiska. Eller så har det en annan betydelse för dem.
Senast redigerad av okok1 2020-01-25 kl. 06:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in