Citat:
Ursprungligen postat av
barkie
Jag är 110% säker på att viruset inte kommer ifrån någon jävla fladdermus eller råtta. Det är utsläppt med vilje eller av misstag.
Jag har sett 40+ videos från vad jag antar är olika delar av provinserna så råder det kaos, nästintill anarki på flera ställen.
Sen får man ställa sig frågan:
Om bara 1400 smittats och 40 dött - varför stänger man skolorna till 17 februari, barrikaderar varenda väg med berg av grus och beväpnade vakter samt att affärerna är helt tomma. Man borde väl ändå fylla på med förnödenheter?
Den ekonomiska smällen pga av detta borde och är nog astronomisk. Inte bara hur synen på Kina var innan utan hur den blir nu. Allt detta för ett "milt virus" som bara smittat 1400?
Jag har sett siffror från 100.000 - 3 miljoner och 150.000 döda.
Jag tror sanningen ligger någonstans i mitten. Typ 200 000 smittade och runt 20 000.döda.
Det verkar högst troligt att viruset började spridas på djurmarknaden, där kan nog alla som följt rapporteringen om detta virus från början instämma. Så hur du kan vara ”110% säker” handlar nog mer om att du har svårt att skilja på fakta och hittepå.
Själv har jag sett mycket trovärdiga videos från Wuhan och närområden. Det råder inte anarki och är långt ifrån vad du målar upp.. Visst är staden satt i karantän och det är väldigt tomt ute på gatorna- skolor stängda - alla butiker stängda osv - och visst är detta skrämmande i sig.
Men du målar upp en mycket överdriven bild, du verkar ha svårt att bedöma trovärdigheten i olika ”källor” som finns. Videos kan vem som helst lägga upp och du verkar tyvärr ha fallit pladask för internet-påhitten.
Ett tips i all välmening är att försöka verifiera det du ser/hör. Journalister från västvärlden med videos i Kina och närområdet, eller andra personer som med mycket stor sannolikhet befinner sig i området. Innan du faller för påhitten försök bedöma källan som det kommer ifrån menar jag.