2020-01-26, 23:50
Medlem
Fyfan är så djävla rädd. Blir ännu mera rädd när jag läser här i tråden. Vet inte vad jag ska ta mig till??!!??!! Är så orolig att det har kommit till Sverige nu, då är det kört för många. Litar inte på informationen som ges i olika tidningar. Känner skräcken komma krypandes ju mer jag läser. Sen hjälper inte munskydd så det är lönlöst att köpa det. Det är kört!!! Det enda man kan göra när det kommer är att gömma sig i hemmet.
Citera
2020-01-26, 23:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Är du skvatt galen? Klart som fan flyg mellan Sverige och Kina ska stoppas OMEDELBART .

Roligt signatur du har btw.

Vad skulle det hjälpa menar du?

En kines går över gränsen till Mongoliet, smittar en person som sedan tar tåget till Moskva, där smittar mongolen en svensk affärsresenär som i sin tur flyger till Kastrup där han idkar sex med en hora som i sin tur tar tåget till Sjöbo.

Arlanda har inga flygningar mellan Kina och Sverige, trots det kom viruset in i landet, och på kuppen har ekonomiska intressen påverkats negativt på grund av en verkningslös åtgärd på grund av ett virus som ännu så länge inte har stämplats "samhällsfarligt".

Just nu är det knappast en god idé att stänga ner flyg någonstans.
Citera
2020-01-26, 23:52
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja men är det relevant om det smittar som en vanlig influensa? Ingen kommer undan att exponeras för den men inte alla blir sjuka. Kan man stoppa en influensa? Det har jag aldrig hört om.
Konstigt inlägg, men nej man kan inte bota ett virus.
Man kan bara mildra vissa symptom.
Citera
2020-01-26, 23:53
Medlem
De andra liknande virusen sars och MERS var väl dödliga 10-30% eller nåt sånt.

Detta är väl ngt likande. Hade kineserna varit säkra på 3 procent hade inte dessa motåtgärder satts in.

Spårar denna infektion har vi nog en ny spanska sjukan
Citera
2020-01-26, 23:54
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Bättre att köpa det som ev. behövs innan det snart tar slut på hyllorna. Kostar ju inte mycket att köpa andningsskydd o extra med basvaror så att man slipper att i onödan vistas bland folk.

Har du kollat priserna på andningsmasker på wish.com?

Du vet vart produkterna kommer ifrån?
Citera
2020-01-26, 23:54
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas2000
Svaret väntas komma i morgon.. Om det nu är så att coronaviruset har spridits till Malmö, är vi körda? Är det läge till att köpa halvmask, Hur skyddar man sig?

Källa: https://www.sydsvenskan.se/2020-01-26/tva-misstankta-fall-av-coronavirus-i-skane

Nej, viruset är inte farligare än en influensa för en frisk normal person
Citera
2020-01-26, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ...Dekadens...
Jag tycker att det är självklart att man ska testa någon för corona om personen kommer in med lungbesvär nu när viruset härjar.
Sen att media väljer att lyfta det skyhögt är en annan femma. Än så länge kan vi väl hålla oss lugna? Tänk på att media vrider och vänder på ord för att väcka reaktioner. Dom gillar att skrämma små stackare!

Dom här två personerna som testas för viruset i Malmö. Har dom varit i Kina? I så fall, vart framgår det?

Ja men det kommer ju förr eller senare i vilket fall som helst. Antalet fall fördubblas var tredje dag och det finns inga reserestriktioner alls mellan Sverige och Kina eller resten av västvärlden för övrigt.
Det verkar helt klart som att makthavarna vill att det skall spridas.
Citera
2020-01-26, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Jag har inte oroat mig särskilt mycket över denna epidemi, men stämmer dessa mobilfilmer kanske man borde ta det på lite mer allvar? Folk faller ju ihop medvetslösa mitt i gatan. Om nu det är aktuella klipp.

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=XSTIE84lN2U

Även denna påstådda sköterska/visselblåsare:

https://m.youtube.com/watch?v=NVHFmVccWns

Jag är dock inte övertygad, finna flera anledningar att fejka sånt här, tex att shorta marknaden, skada regimen, skapa kaos osv, men OM det stämmer.... De har ju satt 64 miljoner i flera städer i karantän hittills, för 2000 fall världen över!?

Kanske 2 000 som KONSTATERATS av den första versionen av viruset. Nu har det muterat till något annat.
Citera
2020-01-26, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Fyfan är så djävla rädd. Blir ännu mera rädd när jag läser här i tråden. Vet inte vad jag ska ta mig till??!!??!! Är så orolig att det har kommit till Sverige nu, då är det kört för många. Litar inte på informationen som ges i olika tidningar. Känner skräcken komma krypandes ju mer jag läser. Sen hjälper inte munskydd så det är lönlöst att köpa det. Det är kört!!! Det enda man kan göra när det kommer är att gömma sig i hemmet.
Jo men se det positiva.

Du kan skydda dig medans de som läser media tror att allt är lugnt.

Skaffa skyddsmask handskar simglasögon som är täta.

Plasthandskar desinfektionsmedel toapapper mat och vatten

Du har mycket större chzns att klara dig med detta.

Säg ej till någon att du har all utrustning hemma. Då kan du utsättas av plundrare när vanligt folk får panik
Citera
2020-01-26, 23:57
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Arlanda har inga flygningar mellan Kina och Sverige.

Air China flyger Peking-Stockholm direkt.
Citera
Avslutad
Det är väl främst andningsproblem som påvisats med det nya viruset. Så dax för er som röker att sluta, fast det skulle ni nog ha gjort för länge sen om det skulle hjälpa. För den som har KOL och blir smittad är det nog tack och ajöss.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Men hur i hela helvetet kan någon bestämma om dödligheten i detta skede?

Det är på tok för tidigt att bestämma dödligheten ännu.

Med en inkubationstid på 2-14 dagar är sjukdomsförloppet troligtvis utdraget och dör du i smittan så gör du det ca 1,5-2,5 v från när du uppvisat första symtom. Det betyder PÅ RIKTIGT att om 5000 människor smittats idag så är dom som går under i detta borta först om ca 2 v. Och eftersom antal smittade skjuter i höjden varje timme så bör det vara uppe i väldigt många tusen nu. och dödssiffran stiger.

Du, jag, who, experter INGEN kan uttala sig om dödligheten än. Det är för tidigt och för få möjligheter till säkra källor för att dra några slutsatser.

Just idag och nu på människors teorier och med den information som funnits senaste dagarna så verkar det som att det inte är värre än influensan ja, nä självklart. Men så är inte verkligheten.

Får jag gissa så skulle jag säga att mortaliteten är 30% för friska och 50% eller mer för riskgrupper

Skriv till mig om några dagar när mer tillförlitlig statistik finns tack 🙏🏼

Vi stänger ner alla våra flygplatser, alla gränsövergångar, och isolerar Sverige, baserat på dina gissningar och överdrivna rädsla?

Låter inte som en bra idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in