2020-01-17, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men det går ju inte att leva så, att man hela tiden måste akta sig så man inte kränker någon där ute, som man inte ens känner. Blir inte mycket kvar man kan göra då. Jag tycker du resonerar konstigt. Om du har så mycket superfina känslor av empati, så tycker jag du kan lägga den på något som gör nytta för någon i verkligheten, det gör inte dina skriverier här. Ställ upp som kontaktfamilj för några barn som har det svårt, eller sticka vantar till brända koalor eller något... Jag misstänker att jag gör mer än du i den vägen.

Dessutom blev det här fallet så stort i hela världen, precis som andra fall som du brukar dra upp (Manson t.ex.). Då blir det på något sätt allmän egendom. Ståuppare över hela världen har skojat om det, skämttecknare och skapare av underhållningsprogram också. Man kan tycka vad man vill om det, men det är nog oundvikligt... precis som att det berättas roliga historier om Estoniakatastrofen, Titanic, Tsunamin, judeutrotningen... Skillnaden för de anhöriga är förmodligen marginell.

Skulle man på riktigt bli väldigt upprörd över sådant, så skulle man ju inte kunna leva. Däremot anser jag att man är skyldig att inte såra människor i sin omgivning. DU använder t.ex. en väldigt otrevlig ton mot mig här i tråden ofta, och anklagar mig för det ena värre än de andra. Du kan inte veta om jag är psykiskt skör och tar åt mig rejält. (Det är inte så, men det kan du inte VETA.)

Och om du nu ska dra in mina barn, så hoppas jag att min son har några goda vänner, som aldrig kommer att svika honom no matter what, när jag är borta... och speciellt inte av rädsla för vad andra ska tycka, om han skulle göra något dumt någon gång.

Det håller jag helt med om. Därför ska man vårda sitt språk Merwinna. Att vara lite PK är egentligen att vara väluppfostrad.
Du vet ju inte vem du talar med här. Det kan både vara en svart svensk, en romsk svensk, en judisk svensk eller en svensk med rötterna i Mellanöstern. Hur tror du de känner sig av ditt språkbruk titt som tätt? Tror du att det sårar dem?

För egen del har jag aldrig hört några "roliga" historier om Estoniakatastrofen, Titanic, Tsunamin.
Med tanke på att både Estonia och Tsunamin främst men också Titanic berörde så många svenskar tycker jag att det låter konstigt. Vi är ett så litet land så alla känner någon som känner någon..... som blev offer i de katastroferna. Tom jag känner någon som känner någon som växte upp med Kim Wall.
Och en kvinna som dog men vars lilla barn ensam överlevde i Tsunamin. Sådant skämtar man inte om.

Visst har även jag skämtat på Mördarens bekostnad. Och det skäms jag lite för. Svart humor för att orka med skyller jag på. Men att skämta på offers bekostnad det tror jag inte ens ståuppare gör. Det skulle nog bli ett ramaskri.

Så det har du nog fått om bakfoten.

Men visst har man hört någon väldigt osmaklig judehistoria eller Biaffrahistoria (svälkatastrofen i Biaffra) från dumma skolungar när man gick i grundskolan. Men barn har inte så utvecklade hjärnor.

Att försöka ändra på dumma uppfattningar och fördomar om man kan är väl också viktigt. Men jag tycker inte man har rätt att medvetet vara otrevlig mot någon.
Senast redigerad av ottoplommon 2020-01-17 kl. 00:39.
Citera
2020-01-17, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja Möller är en baklängesvariant. Bra reflektion.
Det märkliga med den här gruppen är att den inte är homogen, enbart vid första anblicken. Både Mariann och Bettina franstår som sansade nu efteråt och begriper retroaktivt vad som hänt. Andra är totalt out of order.
Jag tror som sagt att empatin är central som problem (snedvriden omsorg. Tycka synd om. Med min kärlek blir det bra. Naivitet, granne till dumhet). Nåt egentligen bra som arbetar fel. Som förvirrade celler som börjar reagera baklänges i kroppen, autoimmunt.
Psykopater äter empati till frukost.
De som inte har en störning kan tanka hem sig efteråt, men det krävdes ett hårt uppvaknande.
Sen finns då de som är störda. På riktigt.

Det finns nog alla varianter och olika motiv. Man ska ju inte generalisera.
En del är nog "överempatiska". Vill hjälpa, ta hand om, Ge den kärlek och trygghet de aldrig haft.
Och tror att deras kärlek och omsorger ska förändra dem. För sådana kvinnor finns det nog hopp.
När de väl kommer till insikt.

Men mest är det nog trasiga själar som dras till de här fångarna. Jag tror att de har stora identitetsproblem själv.
Väldigt svag jagkänsla. Och psykopaten låter ju självsäker vad de än talar om.
Psykopaten har alla svaren naturligtvis. Så det är väl inte konstigt om de känner sig trygga med de här typerna. När de inte inser hur opålitliga deras ord är. Hur vårdslöst och ansvarslöst de lovar guld och gröna skogar. Hur manipulativa och patologiskt ljugande de är. Det är ju främst de här kvinnorna som tar skada. För att inte tänka sig hur utnyttjad en man skulle bli av Johanna Möller med exakt samma charm, knep och självsäkerhet. Torsk på falsk "kärlek".
Citera
2020-01-17, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.bbc.com/news/world-europe-51105196

Enligt den här BBC-artikeln (och dom brukar kolla sina fakta ordentligt), bor Jenny fortfarande ihop med fadern till sina barn:

"Ms Curpen lives in the Finnish town of Salo with a fellow Russian political exile, Alexei Devyatkin, and they have two infant sons."

Alltså, dessa människor är så röriga så det finns inte!

Curpen, som ursprungligen var journalist, beskriver sig nu som en konstnär. Hon berättade för BBC Russian att hennes äktenskap med Madsen var äkta, inte bara en del av ett "konstprojekt" som hon tillkännagav tidigare, vilket kallas: "Detta är inte den Peter vi kände".

Hon sa att frasen hade upprepats av uppfinnarens tidigare vänner och symboliserade hur samhället hade demoniserat honom sedan brottet.

Ja du. Ska man skratta eller gråta.
Som kvinnlig journalist och "feminist" så är det motsägelsefullt att hon föll för Madsen.
Såvida hon inte utnyttjar Madsen i ett konstnärligt idé performance.

Med tanke på att hennes sambo ser ut som en fet Madsen så är PM nog hennes typ.

Ja, det är väl inte konstigt att Madsen demoniserats? Är hon helt omedveten om hans brott och hans RPU? Det finns många stjärnor på skyn som fallit ner i dyn. OJ Simpson, Baretta och Phil Spector.
Det man minns dem för nu är ju deras mord. Vi människor lever ju i nuet.

Ditt social konfortism. Jag är själv inte mycket för "dussinmänniskor".
Men man får akta sig lite grann. För det där excentriska och originella kan snudda väldigt nära nonkonformt beteende som betecknar ett avvikande beteende och i vissa fall antisocialt beteende.

Så det som vi uppfattar som originellt och självständigt tänk, kan i själva verket vara gravt dysfunktionellt.
Senast redigerad av ottoplommon 2020-01-17 kl. 02:12.
Citera
2020-01-17, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
En del är nog "överempatiska". Vill hjälpa, ta hand om, Ge den kärlek och trygghet de aldrig haft.
Och tror att deras kärlek och omsorger ska förändra dem. För sådana kvinnor finns det nog hopp.

Men mest är det nog trasiga själar som dras till de här fångarna. Jag tror att de har stora identitetsproblem själv.
Psykopaten har alla svaren naturligtvis. Så det är väl inte konstigt om de känner sig trygga med de här typerna. När de inte inser hur opålitliga deras ord är. Hur vårdslöst och ansvarslöst de lovar guld och gröna skogar. Hur manipulativa och patologiskt ljugande de är. Det är ju främst de här kvinnorna som tar skada. För att inte tänka sig hur utnyttjad en man skulle bli av Johanna Möller med exakt samma charm, knep och självsäkerhet. Torsk på falsk "kärlek".
Livstidsdömda är en drömpartner eftersom de har en oändlig tid att författa hela kärleksromaner till den utanför murarna och verkligen hitta det som slår an dessutom är det ingen risk att den livstidsdömde en dag står utanför dörren och ringar på eller kräver ständig uppmärksamhet.
Ett fantasiförhållande på avstånd lite som när unga är " kära" i en musiker eller skådespelare
Citera
2020-01-17, 14:14
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Livstidsdömda är en drömpartner eftersom de har en oändlig tid att författa hela kärleksromaner till den utanför murarna och verkligen hitta det som slår an dessutom är det ingen risk att den livstidsdömde en dag står utanför dörren och ringar på eller kräver ständig uppmärksamhet.
Ett fantasiförhållande på avstånd lite som när unga är " kära" i en musiker eller skådespelare

Ja, man vet onekligen alltid var karlsloken är någonstans..! Fast det viktigaste vet man inte: om han får besök av andra kvinnor eller ej. Fängelsepersonalen har ingen skyldighet (kanske inte ens rättighet?) att svara på sådana frågor från frun (eller från någon annan kvinna, för den delen).
Citera
2020-01-17, 16:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon

Utanför fängelseväggarna är det vem som helst som kan bli grundlurad, men när det kommer till till de dömda, kriminella "våldspsykopaterna" så börjar det röra sig om mer skeva ting.
Där finns ju svart på vitt att de är psykopater och vidrigt störda förövare.
Kontakten inleds ofta via banal nyfikenhet (som även Bettina nämnde). Porten är öppnad för psykopaten via etablerad kontakt.
Folk verkar inte förstå hur förtärande manipulativ en psykopat är.
Psykopaten agerar väl på ungefär samma sätt oavsett intern eller inte:
Falsk charmör, manipulerar, notorisk lögnare och fullständigt opålitlig. Hjärntvätt borde lyftas in som kriterie....
För det är väldigt likt sekterism som sagt, om man skalar bort grupp, utopiska visioner och religiösa aspekter.
Citera
2020-01-17, 17:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Aktuellt förhållande är match Made in hell. Det märks att Madsen ägnat sig åt vad som kallas trolling. Alltså rekat efter efter en idealisk partner (läs offer) att missbruka.
Lokföraren var bra att ha för att bli länken utåt via fb. Dess innan satsade han nog på DK men hon var tveksam att besöka honom (trots stormförtjust av slängpussar och utlägg i rätten om att hon hade kunnat bli en bra hustru....).
Den här damen är oreserverat lojal och fånigt beundrande. Hon är från Ryssland så det faller nog kaptajn Vladimir på läppen. Hon kan ju agera översättare.
Fortsättningsvis är hon språkbegåvad och textmässigt verbal även om det är ett enda virrvarr av åsikter. Hon håller inte ihop och man kan väl inte förvänta sig mer av en hjärntvättad killer-groupie...
Hon verkar även dela hans förvirrade syn på symbolspråk då hon gör en skev koppling till religiös mystik.
Hon är revolutionär, han babblar om anarkism och gränslöshet, dyka ner i ubåten och dess laglösa domäner. Typiskt psykopati som inte vill inordna sig och han är likadan som pervers.
Hon ägnar sig även åt konstig konst vilket väl också faller i god jord med tanke på half machine, kollektiv och annan flummig livstil som PM gillar.
I all sin grandiositet jämför han med stora arkitekter på sin blogg.
Syvende och sist anser han henne som ett brukbart medium då hon har publicerat texter, det nämns journalistik.
Skulle inte förvåna mig om han ska skriva nån bok.
Senast redigerad av develi 2020-01-17 kl. 17:36.
Citera
2020-01-18, 11:36
Medlem
Trollet3s avatar
Hoj, länge sen av olika skäl. Ska försöka lägga ut den kompletta domen nu, om inte någon redan gjort det. Men jag behöver hjälp, har nu glömt hur man bifogar filer med minfil - eller finns det något annat sätt som är smidigare? Jag vill verkligen helst undvika minfil.
Senast redigerad av Trollet3 2020-01-18 kl. 12:06. Anledning: Glömde något
Citera
2020-01-18, 22:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Hoj, länge sen av olika skäl. Ska försöka lägga ut den kompletta domen nu, om inte någon redan gjort det. Men jag behöver hjälp, har nu glömt hur man bifogar filer med minfil - eller finns det något annat sätt som är smidigare? Jag vill verkligen helst undvika minfil.
Hej igen trollet,
Det vore ju intressant. Jag är i annat fall nyfiken på om kommentaren till reportern Emma finns återgiven. Dansk media återger tyvärr två versioner av hans analogi ("sin nabos hustru" eller "sin hustrus nabo").
Nåt du kan kolla på?

En del verkar ha bytt från minifil till doctdroid om det nu kan vara nåt? Du får kolla.
Minifil är väl ok, det tråkiga är väl spam som öppnar nya sidor nuförtiden men de är bara att undvika och stänga ner.
Citera
2020-01-18, 23:24
Medlem
Citat:
Hej!
Har du fått tag på domen? Tjusigt. Själv klarar jag bara av minfil.com. Högerklickar man när man laddar ner så slipper man spammet (tjutandet). Hoppas nån annan hittar ett sätt utan att använda minfil.com. Ser fram emot.
Citera
2020-01-19, 00:06
Medlem
Trollet3s avatar
Om detta lyckas så har vi Peter Madsens fullständiga dom här nu. Tack Develi för doctdroid-tipset.
https://docdro.id/WORWlXr
Senast redigerad av Trollet3 2020-01-19 kl. 00:07. Anledning: Felstavning
Citera
2020-01-19, 00:09
Medlem
Citat:
Om detta lyckas så har vi Peter Madsens fullständiga dom här nu. Tack Develi för doctdroid-tipset.
https://docdro.id/WORWlXr
Funkade utmärkt! Tack Trollet... och Develi!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in