Citat:
Jag måste bara fråga vad du menar relaterat till det otto skrev. För jag begriper inte hälften av ditt resonemang.
Otto återgav hur smaklös och respektlös Sofie är som skämtar om styckningen.
Brottet bagatelliseras.
För det första så menar du att man inte behöver visa respekt för hennes föräldrar alls:
Vill Sofie umgås med mördaren och skämta om deras dotter, den han torterat ihjäl, så ska hon inte missunna sig själv detta.
För det andra betonar du att man inte känner dem och då är det legalt.
Du avrundar med att de kanske till och med inte ens gillar en?
Sistnämnda som argument begrep jag inte vitsen med alls men skit samma.
Om din dotter torteras till döds med en skruvmejsel i underlivet, får halsen avskuren och sen styckas -'är det helt ok att jag skämtar om detta ihop med mördaren själv -'för att jag känner inte din dotter?
Enligt din logik så är det även ok för att hon kanske inte ens gillade mig.
Jag behöver således inte visa dig nån respekt alls som förälder - -för att det är viktigare att jag inte missunnar mig själv nåt jag suktar efter?
Mitt egos behov är viktigare så då kan jag vara respeklös mot de jag inte känner.
Är det så här respektlöst, rått och känslokallt dina tankar går i relation till medmänniskor - i det här fallet Kims föräldrar?
Otto återgav hur smaklös och respektlös Sofie är som skämtar om styckningen.
Brottet bagatelliseras.
För det första så menar du att man inte behöver visa respekt för hennes föräldrar alls:
Vill Sofie umgås med mördaren och skämta om deras dotter, den han torterat ihjäl, så ska hon inte missunna sig själv detta.
För det andra betonar du att man inte känner dem och då är det legalt.
Du avrundar med att de kanske till och med inte ens gillar en?
Sistnämnda som argument begrep jag inte vitsen med alls men skit samma.
Om din dotter torteras till döds med en skruvmejsel i underlivet, får halsen avskuren och sen styckas -'är det helt ok att jag skämtar om detta ihop med mördaren själv -'för att jag känner inte din dotter?
Enligt din logik så är det även ok för att hon kanske inte ens gillade mig.
Jag behöver således inte visa dig nån respekt alls som förälder - -för att det är viktigare att jag inte missunnar mig själv nåt jag suktar efter?
Mitt egos behov är viktigare så då kan jag vara respeklös mot de jag inte känner.
Är det så här respektlöst, rått och känslokallt dina tankar går i relation till medmänniskor - i det här fallet Kims föräldrar?
Otto skrev:
Du hoppar galant över vad Kim Wall ville. Räknas inte hennes vilja och livsval lika om inte mer än mördargroupis vilja att frottera sig med hennes grymma mördare?
Jag kan mycket väl förstå att Sofie blev utesluten. Det handlar om moral och respekt för de efterlevande. Sofie har ju låtit sig intervjuas av media. Bl.a skämtade hon om att hon och Madsen talat om styckning. Att Sofie undrat om Madsen skulle orka med att stycka Sofie och dumpa hennes kropp? Det skulle han inte. Obs. Ej ordagrant citerat.
Det tyder på att Sofie är ganska så omogen och inte särskilt lämpad som "välgörenhetsdam". Man bagatelliserar väl inte ett så allvarligt brott och skämtar lättsamt om det. Hur tror du det känns för de efterlevande?
Du hoppar galant över vad Kim Wall ville. Räknas inte hennes vilja och livsval lika om inte mer än mördargroupis vilja att frottera sig med hennes grymma mördare?
Jag kan mycket väl förstå att Sofie blev utesluten. Det handlar om moral och respekt för de efterlevande. Sofie har ju låtit sig intervjuas av media. Bl.a skämtade hon om att hon och Madsen talat om styckning. Att Sofie undrat om Madsen skulle orka med att stycka Sofie och dumpa hennes kropp? Det skulle han inte. Obs. Ej ordagrant citerat.
Det tyder på att Sofie är ganska så omogen och inte särskilt lämpad som "välgörenhetsdam". Man bagatelliserar väl inte ett så allvarligt brott och skämtar lättsamt om det. Hur tror du det känns för de efterlevande?
Men det går ju inte att leva så, att man hela tiden måste akta sig så man inte kränker någon där ute, som man inte ens känner. Blir inte mycket kvar man kan göra då. Jag tycker du resonerar konstigt. Om du har så mycket superfina känslor av empati, så tycker jag du kan lägga den på något som gör nytta för någon i verkligheten, det gör inte dina skriverier här. Ställ upp som kontaktfamilj för några barn som har det svårt, eller sticka vantar till brända koalor eller något... Jag misstänker att jag gör mer än du i den vägen.
Dessutom blev det här fallet så stort i hela världen, precis som andra fall som du brukar dra upp (Manson t.ex.). Då blir det på något sätt allmän egendom. Ståuppare över hela världen har skojat om det, skämttecknare och skapare av underhållningsprogram också. Man kan tycka vad man vill om det, men det är nog oundvikligt... precis som att det berättas roliga historier om Estoniakatastrofen, Titanic, Tsunamin, judeutrotningen... Skillnaden för de anhöriga är förmodligen marginell.
Skulle man på riktigt bli väldigt upprörd över sådant, så skulle man ju inte kunna leva. Däremot anser jag att man är skyldig att inte såra människor i sin omgivning. DU använder t.ex. en väldigt otrevlig ton mot mig här i tråden ofta, och anklagar mig för det ena värre än de andra. Du kan inte veta om jag är psykiskt skör och tar åt mig rejält. (Det är inte så, men det kan du inte VETA.)
Och om du nu ska dra in mina barn, så hoppas jag att min son har några goda vänner, som aldrig kommer att svika honom no matter what, när jag är borta... och speciellt inte av rädsla för vad andra ska tycka, om han skulle göra något dumt någon gång.