2020-01-11, 20:54
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Hej på er food lovers. Har försökt några gånger att göra carbonara som proffsen säger att man ska göra med bara ägg och inte med grädde som många använder i Sverige.

Som jag har förstått det så ska man först koka pastan sen ner med den i stekpannan och därefter hella ner äggen och låta den stå nån minut.

Problemet för mig är att äggen börjar att steka på en gång så hela rätten ser ut som pasta med äggröra. Pannan är inte sådär jätte varm när jag jag sänker äggen så vad gör jag för fel för jag får inte den där krämiga pastan som på krogen.
Som många skrivit innan, för hög temp. Rekommenderar att några minuter innan pastan kommer i vattnet/är färdigkokt så stänger du av/sänker till lägsta värmen på grytan/stekpannan och häller i äggen när pastan är klar, så får du lagom pocherad substans utan "röra" inblandad. Prova dig fram med lägre och lägre värme tills du känner att du hittat en bra balans mellan löshet och hårdhet - grattis till ditt nyfunna intresse.
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Krogen lär högst sannolikt blanda i grädde eller nåt, de har inte tid att göra enstaka klassiska carbonara.
Ifall det inte ligger ett dussin olika rätter som ska bli klara inom 20 minuter så är det ingen konst att göra en bra carbonara på den tid pastan tar att kokas al dente. "Riktig" carbonara fräses löken hel i oljan, alltså är det bara fläsket som ska stekas egentligen.
Senast redigerad av GoUoD 2020-01-11 kl. 21:02.
Citera
2020-01-11, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Vitan ingår inte i klassisk carbonara. Vanligt är att röra ihop gulan med parmesan och sedan ner i pastan.

Jodå.
I i klassisk carbonara används hela ägget.
Parmesan används inte i klassisk carbonara.

Ägg, guanciale, svartpeppar och pecorino romano.
Thats it.
Citera
2020-01-11, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Krogen lär högst sannolikt blanda i grädde eller nåt, de har inte tid att göra enstaka klassiska carbonara.

Jo, det man tid att göra på krogen.
Citera
2020-01-11, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Hej på er food lovers. Har försökt några gånger att göra carbonara som proffsen säger att man ska göra med bara ägg och inte med grädde som många använder i Sverige.

Som jag har förstått det så ska man först koka pastan sen ner med den i stekpannan och därefter hella ner äggen och låta den stå nån minut.

Problemet för mig är att äggen börjar att steka på en gång så hela rätten ser ut som pasta med äggröra. Pannan är inte sådär jätte varm när jag jag sänker äggen så vad gör jag för fel för jag får inte den där krämiga pastan som på krogen.
Det finns ett antal grejer du kan göra faktiskt.

Du kan steka baconet eller vad du använder för något (finns ett gäng acceptabla grejer) en stund i förväg så att stekpannan hinner svalna något och äggen inte koagulerar lika lätt.

Du kan också röra ner mycket av parmesanen samtidigt som äggen så tillsätter man fler kalla grejer.

Du kan ta ut ett par deciliter pastavatten ett par minuter efter att det har börjat koka och ställa det i kylen sedan röra ner delar av det när du skickar i äggen sedan använda så mycket du behöver för att få rätt konsistens på såsen.
Citera
2020-01-12, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kvarkihamnen123
Det finns ett antal grejer du kan göra faktiskt.

Du kan steka baconet eller vad du använder för något (finns ett gäng acceptabla grejer) en stund i förväg så att stekpannan hinner svalna något och äggen inte koagulerar lika lätt.

Du kan också röra ner mycket av parmesanen samtidigt som äggen så tillsätter man fler kalla grejer.

Du kan ta ut ett par deciliter pastavatten ett par minuter efter att det har börjat koka och ställa det i kylen sedan röra ner delar av det när du skickar i äggen sedan använda så mycket du behöver för att få rätt konsistens på såsen.

Används bacon och parmesan så är det inte en carbonara till att börja med.
En smarrig pastarätt, absolut, men inte carbonara.
Citera
2020-01-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Används bacon och parmesan så är det inte en carbonara till att börja med.
En smarrig pastarätt, absolut, men inte carbonara.
Sa bacon för att guanciale i stort sätt är omöjligt att få tag på i Sverige om du inte har extremt mycket tur. Pancetta går ju att ersätta med också, den går att få tag på ibland dock aldrig ute på vishan där jag bor. Eh? Kan inte tänka mig en italienare ens som skulle klaga om man använde parmesan istället för Pecorino.
Citera
2020-01-12, 16:35
Bannlyst
Citat:
Sa bacon för att guanciale i stort sätt är omöjligt att få tag på i Sverige om du inte har extremt mycket tur. Pancetta går ju att ersätta med också, den går att få tag på ibland dock aldrig ute på vishan där jag bor.

Guanciale är väldigt lätt att beställa online om du inte hittar det i butik.
Några knapptryck så har du godbiten hemma inom ett par dagar, så det är inte på något vis omöjligt att få tag på.

Med bacon blir det en annan maträtt.
Citera
2020-01-12, 16:38
Medlem
Citat:
Guanciale är väldigt lätt att beställa online om du inte hittar det i butik.
Några knapptryck så har du godbiten hemma inom ett par dagar, så det är inte på något vis omöjligt att få tag på.

Med bacon blir det en annan maträtt.
Var kan jag beställa det?
Citera
2020-01-12, 16:42
Bannlyst
Citat:

https://www.mercatino.se/
Citera
2020-01-12, 16:43
Medlem
Citat:
https://www.mercatino.se/
Tack
Citera
2020-01-12, 17:49
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:

Bor du i Stockholm kan du alltid köpa guanciale på Carl´s Deli i Hötorgshallen.
Citera
2020-01-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Bor du i Stockholm kan du alltid köpa guanciale på Carl´s Deli i Hötorgshallen.
Nope vischan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in