2020-01-11, 19:28
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Ja och pastan tar typ 8 minuter så ska vi säga tio minuter? Inte direkt en rätt som tar lång tid att göra som vissa säger.
vi kan säga 10 minuter. Går så snabbt!
Citera
2020-01-11, 19:35
Medlem
EnSvenskStriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Skojar du? Hahaha. Näe så gör man inte en god Carbonara. Grädden ska du ha men den ska vara reducerad.

Edit: och en liten skvätt av kycklingfond.

Fast att kalla det för Carbonara när man haft grädde i är lite som att kalla en ostmacka pizza. Det är gott men det är inte Carbonara.
Citera
2020-01-11, 19:36
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Koka pasta, stek samtidigt bacon/rökt sidfläsk. När pastan är klar slå av vattnet, häll ner det stekta fläsket, inklusive stekflottet i pastan. Knäck därefter ner ägg/äggula och rör om. Toppa med nymalen svartpeppar och riven parmesan. Så gör jag min carbonara.
Det måste skära sig?
Citera
2020-01-11, 19:38
Medlem
Citat:
Koka pasta, stek samtidigt bacon/rökt sidfläsk. När pastan är klar slå av vattnet, häll ner det stekta fläsket, inklusive stekflottet i pastan. Knäck därefter ner ägg/äggula och rör om. Toppa med nymalen svartpeppar och riven parmesan. Så gör jag min carbonara.

Sådär gör jag också.
Citera
2020-01-11, 19:58
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Hej på er food lovers. Har försökt några gånger att göra carbonara som proffsen säger att man ska göra med bara ägg och inte med grädde som många använder i Sverige.

Som jag har förstått det så ska man först koka pastan sen ner med den i stekpannan och därefter hella ner äggen och låta den stå nån minut.

Problemet för mig är att äggen börjar att steka på en gång så hela rätten ser ut som pasta med äggröra. Pannan är inte sådär jätte varm när jag jag sänker äggen så vad gör jag för fel för jag får inte den där krämiga pastan som på krogen.

Följ något av dessa recept så går det bra, det gör jag.

https://www.youtube.com/watch?v=XjHkybaxqKY

https://www.youtube.com/watch?v=R5oi67rjvz8
Citera
2020-01-11, 20:04
Medlem
c.showalters avatar
Här har du en italiensk göbbe som gör en "riktig" carbonara.

https://www.youtube.com/watch?v=3AAdKl1UYZs

Men som sagt du har för het panna. Prova rör ihop i en skål istället och släng i lite pastavatten för krämighet.
Senast redigerad av c.showalter 2020-01-11 kl. 20:07.
Citera
2020-01-11, 20:11
Medlem
Tegelsten3Ns avatar
Som någon annan länkade till tidigare tycker jag att Jamie Olivers sätt att göra på funkar allra bäst! Att ha med en klyfta vitlök med sidfläsket som han gör tycker jag ger det där lilla extra. https://www.youtube.com/watch?v=D_2DBLAt57c

Vänta tills det slutar låta från stekpannan innan äggblandningen går ner och rör om ordentligt så slipper du spaghetti med äggröra. För att ta carbonaran till nästa nivå så prova att köra 50/50 parmigiano och pecorino
Citera
2020-01-11, 20:14
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Använd någon halvdeciliter till någon deciliter utav pastavattnet istället för grädde.
Citera
2020-01-11, 20:34
Medlem
Tzatzikins avatar
God pasta gör skillnaden tycker jag! Alltså inte typ fullkornsspagetti från kungsörnen utan en färsk eller vanlig “torkad” av bättre kvalitet/dyrare. Och så riktig parmesan så klart!
Citera
2020-01-11, 20:36
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Det måste skära sig?
Vilka ingredienser skulle skära sig menar du?
Citera
2020-01-11, 20:37
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
God pasta gör skillnaden tycker jag! Alltså inte typ fullkornsspagetti från kungsörnen utan en färsk eller vanlig “torkad” av bättre kvalitet/dyrare. Och så riktig parmesan så klart!
Eller som det ska vara.... Peccorino.😉 Aldrig parmesan i påse eller så!
Senast redigerad av vichy6 2020-01-11 kl. 20:47.
Citera
2020-01-11, 20:40
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Vilka ingredienser skulle skära sig menar du?

Helt fel av mig. Grädde och stekflott, men du nämnde inte grädde. Överlåter tråden till andra nu.

Min carbonara är iaf väldigt god 😉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in