Citat:
Ursprungligen postat av
jbswebeck
Hej på er food lovers. Har försökt några gånger att göra carbonara som proffsen säger att man ska göra med bara ägg och inte med grädde som många använder i Sverige.
Som jag har förstått det så ska man först koka pastan sen ner med den i stekpannan och därefter hella ner äggen och låta den stå nån minut.
Problemet för mig är att äggen börjar att steka på en gång så hela rätten ser ut som pasta med äggröra. Pannan är inte sådär jätte varm när jag jag sänker äggen så vad gör jag för fel för jag får inte den där krämiga pastan som på krogen.
Det finns ett antal grejer du kan göra faktiskt.
Du kan steka baconet eller vad du använder för något (finns ett gäng acceptabla grejer) en stund i förväg så att stekpannan hinner svalna något och äggen inte koagulerar lika lätt.
Du kan också röra ner mycket av parmesanen samtidigt som äggen så tillsätter man fler kalla grejer.
Du kan ta ut ett par deciliter pastavatten ett par minuter efter att det har börjat koka och ställa det i kylen sedan röra ner delar av det när du skickar i äggen sedan använda så mycket du behöver för att få rätt konsistens på såsen.