2020-01-11, 15:07
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Svänger mig inte med ett skit, fick frågan vad jag hade för kunskap.

Det enda vi vet från den här tråden är att vissa inte blir kallade på intervjuer. Har själv personer som söker till mig år ut och år in som jag aldrig kallar på intervju av massor av olika anledningar. Samhälls- och arbetslivet är tufft och vissa blir förlorare, så är det. Men att kompetenta människor blir bortsållade pga 10 år gamla fortkörningar köper jag inte. Det är något som inte framgår här.

Var är alla rekryterare i tråden som kan bekräfta uppgifterna??

Jaha nyss var det svårt att hitta arbetskraft och man var tvungen att vända på varje sten.
Nu är arbetslivet tufft.
Hur ska du ha det?
Citera
2020-01-11, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jaha nyss var det svårt att hitta arbetskraft och man var tvungen att vända på varje sten.
Nu är arbetslivet tufft.
Hur ska du ha det?

Du spelar säkert dum men svarar ändå.

Arbetslivet är tufft såtillvida att företag har inte råd att göra dåliga rekryteringar. De behöver att merparten presterar och drar in pengar, kunder och goda relationer till företaget och håller hög kvalitet. Den som klarar av att attrahera och behålla dessa vinner i konkurrens med andra företag.

Därför både vänder man på varje sten (sållar inte bort fortkörare...) och samtidigt är det därför vissa aldrig får komma till intervju för att deras CV (eller annat) andas dålig rekrytering.
Citera
2020-01-12, 05:43
Medlem
Här är mina 5 öre efter att ha skummat tråden:

OP kan ha rätt och i så fall har h*n blivit orättvist behandlad.

Facket borde vara intresserat men OP borde berätta att h*n är personligen drabbad istället för att komma med ett allmänt resonemang om ett antal 1000 personer. Skicka mailen från HR kvinnan till facket och berätta vem du är.

Att själv anlita en advokat är riskabelt. Advokaten får betalt (av dig!) oavsett om du har rätt eller inte så det finns ingen anledning för advokaten att säga nej till uppdraget även om det är dödfött. Spara de pengarna och gå via facket och deras rättshjälp.

Detta förutsätter att OP är medlem i facket. Om inte så förklarar det deras ointresse. Åtgärd: gå genast med i facket om du vill att de ska bry sig.

Om OP har sökt jobb hos en offentlig arbetsgivare ska det finnas dokumentation av ansökningsprocessen och samtliga sökande samt motiveringen av valet av kandidater. Begär ut det som går att få som allmän handling.

Till sist har det framgått att förutom Lexbase har en annan sak inträffat de senaste åren: OP har gått från 30+ till 40+. Beroende på bransch kan detta vara en förklaring till att jobbsökandet gått trögt.
Citera
2020-01-12, 06:16
Medlem
Kan säga att Lexbase bara är en tjänst i mängden. Det har funnits andra långt innan Lexbase som säljer uppgifter till företag och organisationer, och de finns fortfarande kvar. Det finns mycket annat än domar som är av intresse.
Senast redigerad av 65547063 2020-01-12 kl. 06:22.
Citera
2020-01-12, 07:14
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Obs ni som tycker allt är frid och fröjd att i Lexbase hamnar man också om man har varit i tvistemål (även om man var den vinnande parten som i mitt fall). Inte rimligt nånstans.

+1 Bra att veta att inte slösa tid på ansökningar i varbi, aditro med flera.

Det hör även till ämnet att det oftast i annonserna står något i stil med ”vi rekryterar bara utifrån kompetens. Vi är fria från diskriminering. Våra anställda speglar samhället”
Då ljuger de. De kan inte både använda varbi och uppfylla sitt eget patetiska skitsnack. Ljuga i sin annons
Det är skandal.

Måste säga att HR är alltid påfallande instabila ologiska personer på de jobb jag haft. Typ sämst i klassen och nu ska de hämnas.
Dags att röja upp i HR-träsket!
Citera
2020-01-12, 08:43
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Lögn igen!! I båda fallen syns det.

En ny typ av register för rekryteringar behövs så ingen anställer en sån som du själv, det är uppenbart.
Skulle hellre anställa en rödprick än en som använder dubbla utropstecken, outar osv.
Varför? Jo för rödprickar är ofta ens inga lagöverträdelser och även om det var det så kan pricken säker fungera bra på arbetet.
En sån som du däremot, no way att du passar in. Kan inte skriva ens
Citera
2020-01-12, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Varför reflekterar man inte över sånt här innan man är kriminell?

Jag har nog ett 30tal domar på mig men inte fan skulle jag skylla dom på någon annan...
Normalt räknar man inte en fortkörningsbot eller parkeringsbot som kriminell verksamhet hon annars ostraffade personer..
Visst, i ditt fall är det säkert det då en sådan överträdelse med stor sannolikhet är kopplad till ett betydligt grövre brott som vapenbrott, grov misshandel, mord eller narkotikabrott. DU felparkerar för att unna mörda någon och sedan får du en fortkörningsbot när du lämnar brottsplatsen - och då blir ju även det kriminella handlingar.
Citera
2020-01-12, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Normalt räknar man inte en fortkörningsbot eller parkeringsbot som kriminell verksamhet hon annars ostraffade personer..
Visst, i ditt fall är det säkert det då en sådan överträdelse med stor sannolikhet är kopplad till ett betydligt grövre brott som vapenbrott, grov misshandel, mord eller narkotikabrott. DU felparkerar för att unna mörda någon och sedan får du en fortkörningsbot när du lämnar brottsplatsen - och då blir ju även det kriminella handlingar.

Så det stämmer alltså att till exempel min fortkörning från säg 2005 syns som om jag hade begått ett brott? Parkeringsböter, samma med det?
Hur långt tillbaka går detta system?
Citera
2020-01-12, 12:14
Medlem
Fina Gubbens avatar
Har sidor som lexbase mm. blivit anmälda för brott mot GDPR? Skulle vara intressant om det gick att ta hela vägen till EU-domstolen (om det går?).
Citera
2020-01-12, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Jag talade idag med Magnus på Lexbase och han är deras personuppgiftsansvarig.

Lexbase, eller Verifiera.se som de heter nu, säljer sina data till så gott som alla HR-System i Sverige. De har i praktiken ingen konkurrent.
För att ta ett exempel: TeamTailor HR-system, marknadsledande i Norden.

Dessa data RENSAS INTE. Dvs ett trafikbrott du gjort i 20 årsåldern hindrar dig från att få jobb till pensionering 65 års ålder. Det står inte i HR-systemet om det är folkmord eller narkotika eller köra om vid övergångsställe. TeamTailor visar bara i färger rött grönt. = intervju eller brev "tack vi har gått vidare med andra"

Det kostar 59000 + moms att beställa kopplingen till Verifiera.se men finns många andra billigare sätt att köpa datat också via HRsystemen https://www.teamtailor.com/sv/ m fl
Jag har sökt 700 jobb på 4 år och fick 1 jobb. det var ett ensamföretag, där jag fick fast jobb. Alla bolag som har HR-system ratade mig. Han hade inget HR-system.

Lexbase har i sin reklamfilm på sin sajt att arbetsgivare kan (och ska) kolla i smyg utan att någon behöver få reda på något. Arbetsgivarens best practice är att aldrig informera den arbetssökande om varför det blev avslag. Jag fick i förra veckan en som var sjysst nog att berätta det: DÖMD FÖR BROTT blinkade rött fast det handlade om trafikbrott 2008. Jag brydde mig inte om att överklaga den domen när det begav sig då jag jobbade utomlands. Dessutom var det rätt jag skulle få böter 1400 kr för trafikförseelsen och så visste noteringen försvann efter 5 år. Men icke!

Sen när är trafikbrott sökbara på Lexbase ?
Citera
2020-01-12, 13:19
Medlem
Krickerts avatar
Lexbase gallras ju efter en tid.

Själv är jag dömd till fängelsestraff 3 gånger men jag finns inte på Lexbase.

Det var över 10år sedan jag satt sist.
Citera
2020-01-12, 14:03
Medlem
Duerfs avatar
Det är uppenbart att OP mest hittar på.

Han har alltså misslyckats med att få 720 jobb enbart på grund av att alla dessa har HR avdelningar som använder Lexbase (och dessutom informerar OP om detta). Han har aldrig behövt lämna ett utdrag från belastningsregistret. Det säger sig självt att detta är fria fantasier.

Om han har så svårt att få jobb beror det naturligtvis på helt andra saker, vilka kan skönjas av hans rättshaveristiska påhitt i tråden. Inga vill anställa dårar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in