2020-01-08, 21:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Du vet inte vad du snackar om . Jag har haft high level tjänster i både Stockholm och Köpenhamn. 4-5 år på vardera ställe. Haft hand om 25 miljarder i placeringar på ena stället och en produktportfölj på 60 milj i årlig intäkt på det andra. Sen blev erkände jag trafikförseelsen och har inte kunnat få nytt jobb nu . är inne på år 5
Vad kom det sig att du slutade?

Skulle ju kunna finnas något annat skäl än just trafikförseelsen.

Citat:
har du kollat din IQ på sistone?
Svarar du så vid anställnings-intervjuer så är det ju stopp.

Detta stärker tanken att det finns något annat som gör att man inte vill anställa dig.
Citera
2020-01-08, 21:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Skilj på orsak och verkan. Jag har aldrig dömts för något men hade något företag förstört resten av min framtid för någon irrelevant bagatell så hade jag starkt övervägt att joina gretasgodeman.
Vad du visar här är bara att inte alla tungt våldsbenägna kaosmänniskor fastnat i lexbase.

Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Vet inte om du är ny på internet men det är ganska välkänt att folk brukar skriva ganska galna saker utan att mena det.
Hur vet du att de tvärtom inte ger uttryck för sina emotionellt baserade tankar. Jag skulle nog säga att de här kaosmänniskorna verkar uttrycka sig autentiskt.

Folk som inte är tungt våldsbenägna kaosmänniskor skulle inte ens komma på tanken. Än mindre att skriva som de här kaosmänniskorna gör.

EDIT:
Ny vet jag inte. Jag var faktiskt med innan aol.
Citera
2020-01-08, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
trafikförseelse för länge sedan...är en bra varningssignal.

ALRIGHTY good for you. Du är inte insatt i ämnet. Det är jag efter 4 långa år.

Jag och många 1000 andra med mig som har träffat på nån polis som hade en dålig dag och ville få någon i domstol eller som rent av gud förbjude, parkerat vid övergångsställe och blivit fälld i domstol och erkänt. narkotika, andra bagateller med 20 dagsböter etc. får ju problem vi inte var beredda på.

Jag tycker allt sådant ska gallras och inte nå ut i offentligheten efter 5 år. Om majoriteten av svenskar tycker motsatsen så får jag anpassa mig men då ska de vara medvetna om hur lite det är som ska till för att livet ska bli delvis förstört. Polisen har stora problem med kod 291 och brottstatistik och gör nästan vadsomhelst för att påverka statistiken och styra vem som blir fälld. Det räcker att du bråkar med en flickvän och vips börjar en polis sukta efter ett sex ofredande brott . Det finns fullt av situationer som man inte kan känna sig säker över och immun. Dessutom ska man ha klart för sig att Lexbase på nätet tar inte bort mål där man är frikänd ens. Vissa mindre arbetsgivare använder Lexbase på nätet som privatperson och slår in personnr och så blir man bortgallrad helt oskyldig

I mitt fall köpte amerikanskt bolag upp oss och jag blev av med jobbet. Jag började då söka nytt och fick då reda på allt detta.

Men om du är immun mot att företag läggs ner och aldrig kan få något trafikärende , kanske inte ens har bil ja då kanske du kan tycka så. Lite egoistiskt mot oss inte immuna men ok.
Citera
2020-01-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Uppfattade inte riktigt om du menade att alla företags HR-system fungerar på detta sätt eller om det gällde just ditt specifika exempel? Jag har en vän som åkte dit för narkotikainnehav (kokain för eget bruk utanför nattklubb) för ca 4-5 år sedan, han fick nyligen jobb på ett stort företag inom finansbranschen där man normalt sett är ganska hårda med sådant. Har svårt att se att detta företag inte gör någon slagning i register. Låter konstigt.

jag skrev det förut. De som har HR system kan , efter att de blivit varse problemet, bygga om systemet så det filtrerar bort småsaker 5 år gamla.
Vet inte hur många som gör det. Om han fått jobb i finans där de har HR-system så de spyr så har han säkert sökt på en bank som har ändrat systemet.
Tex kanske en chefs barn skulle anställas och fick stopp. Då bygger man om systemet så det funkar ändå och då har man inte det problemet där som tråden handlar om. Fast chefer tillåter nog inte så mycket sökningar på sina barn utan de anställs bara. Så omfattnigen är svårt att veta
Citera
2020-01-08, 21:13
Medlem
https://varbi.com/recruitingsystem
har legat nere nu sen kl 19.
tydligen läser också de Flashback.

Google pekar dit när man söker på "varbi rekryteringsverktyg"
Imorgon har nog google uppdaterat så sidan glöms bort men nu är den nerplockad och det står

404
Sidan kunde inte hittas
Det verkar inte som något kunde hittas på denna plats. Försök med att besöka Startsida direkt.
Senast redigerad av CoolaCarl 2020-01-08 kl. 21:14. Anledning: Stavfel
Citera
2020-01-08, 21:15
Medlem
Varför reflekterar man inte över sånt här innan man är kriminell?

Jag har nog ett 30tal domar på mig men inte fan skulle jag skylla dom på någon annan...
Citera
2020-01-08, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Jobbar bla som konsult hos åt et oljebolag och här finns det flera personer som är dömda i lexbase.

Knappast så att alla bryr sig om dessa markeringar, utan det kan mer vara en grund för en djupare research om personen som ska anställas.

Använder själv lexbase i tjänsten men då oftast fristående och inte kopplat till vårt HR system. Mest för att läsa om det finns någon relevant dom.
och ordet relevant bör för de flesta vara vägledande här, för små trafikbrott, hmf inlägg eller liknande bryr man sig inte om ifall kompetensen är rätt och det personliga passar.

Om man har 50-150 sökande på varje jobb så tar man bort de med releveanta och irrelavanta anmärkningar. Allt som blinkar rött dvs typ 5-6 st. Man lägger inte mer tid än så. HR-systemen funkar så.
Om man har 3-4 st sökande som passar för jobbet är det en helt annan sak. då kanske de plockar ut domen i bästa fall. ser att det var nonsens och anställer !
Citera
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Allt är offentliga uppgifter så finns inget att gnälla om.
Ja i en viss tid, sen har man efter förtjänat straff och ha skött sig i en viss tid förtjänat att rentvås. Sen kan man diskutera det från fall till fall. Men har du bestridit en bot i tingsrätten som lexbase plockar upp så förtjänar du inte att ha den rödmarkerade sökningen i resten av ditt liv, vilket en pedofil kanske gör.
Fattar du? Eller har hjärnan havererat helt på dig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det här visar ju att HR och rekryteringsföretag gör rätt som sorterar bort sådana som har tidigare domar. Ovan visar att det är relevant även om de är 20 år gamla.

Tungt kriminella kaosmänniskor som gretasgodeman vill ju ingen ha bland personalen.
Jag har aldrig brutit mot lagen och det enda som skulle kunna få mig att göra det är att bli orättvist behandlad. Då jävlar blir det krig.
Citera
2020-01-08, 21:20
Medlem
Jag har ett flertal trafikförseelser, som dyker upp i belastningsregistret när man begär utdrag. Men jag hittar inte mig själv när jag söker på lexbase. Tar de verkligen upp trafikbrott som fortkörningar etc...
Citera
2020-01-08, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Varför reflekterar man inte över sånt här innan man är kriminell?

Jag har nog ett 30tal domar på mig men inte fan skulle jag skylla dom på någon annan...

Skyller inga domar på någon annan. Jag ifrågasätter bara rimligheten att fullständigt stängas ut från arbetsmarknaden för att ha korsat heldragen linje. Samhället har inte råd att ingen ågonsin kan rehabiliteras i samhället utan är rökta för minsta grej.
Citera
2020-01-08, 21:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
I mitt fall köpte amerikanskt bolag upp oss och jag blev av med jobbet. Jag började då söka nytt och fick då reda på allt detta.

Men om du är immun mot att företag läggs ner och aldrig kan få något trafikärende , kanske inte ens har bil ja då kanske du kan tycka så. Lite egoistiskt mot oss inte immuna men ok.
Jag känner till många fall av uppköp och personalbantning. Inget nytt precis.

Men i en del yrkeskategorier, vilken jag skulle säga att din hör till. Så sker en viss utgallring med tiden. Jfr Bear Stearns där den som presterade sämst i en grupp kickades varje år och en ny togs in.
Och i en del fall är det inte så enkelt att komma in i branschen igen. Svårare med stigande ålder.

Om jag säger så här att för en duktig förvaltare så är inte en trafikförseelse ett hinder. Där är det snarare så att man går med på ganska mycket udda beteende.

Nästa problem du har är att glida i bransch. Och då har du handikappet att sakna vettiga erfarenheter för din ålder. Och varför skall man anställa dig då?
Vilka erfarenheter/utbildningar/examina har du skaffat dig under dessa år du inte arbetat?

Det du borde förbanna är i stället arbetsmarknadslagarna och facket. Utan deras obstruktion hade du haft ett jobb närmast omgående. Och sluppit vara långtidsarbetslös.
Det är dessa som är orsaken till att företagen är hypernervösa inför att anställa folk.
Hade man utan problem kunna fota dig om du visade dig vara olämplig, då är det inget större bekymmer att anställa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in