Citat:
Ursprungligen postat av
CoolaCarl
I mitt fall köpte amerikanskt bolag upp oss och jag blev av med jobbet. Jag började då söka nytt och fick då reda på allt detta.
Men om du är immun mot att företag läggs ner och aldrig kan få något trafikärende , kanske inte ens har bil ja då kanske du kan tycka så. Lite egoistiskt mot oss inte immuna men ok.
Jag känner till många fall av uppköp och personalbantning. Inget nytt precis.
Men i en del yrkeskategorier, vilken jag skulle säga att din hör till. Så sker en viss utgallring med tiden. Jfr Bear Stearns där den som presterade sämst i en grupp kickades varje år och en ny togs in.
Och i en del fall är det inte så enkelt att komma in i branschen igen. Svårare med stigande ålder.
Om jag säger så här att för en duktig förvaltare så är inte en trafikförseelse ett hinder. Där är det snarare så att man går med på ganska mycket udda beteende.
Nästa problem du har är att glida i bransch. Och då har du handikappet att sakna vettiga erfarenheter för din ålder. Och varför skall man anställa dig då?
Vilka erfarenheter/utbildningar/examina har du skaffat dig under dessa år du inte arbetat?
Det du borde förbanna är i stället arbetsmarknadslagarna och facket. Utan deras obstruktion hade du haft ett jobb närmast omgående. Och sluppit vara långtidsarbetslös.
Det är dessa som är orsaken till att företagen är hypernervösa inför att anställa folk.
Hade man utan problem kunna fota dig om du visade dig vara olämplig, då är det inget större bekymmer att anställa dig.