2020-01-09, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Och där kom personpåhoppet.
Vad pratar du om? Jag ser inget påhopp.
Citera
2020-01-09, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Ok, så personen får inte arbete. Sedan då? Kommer personen sluta stjäla för det? Är det bättre för samhället om personen lever på bidrag? Jag försöker få dig att tänka lite djupare och se om du lyckas. Detta är vad jag talar om när jag talar om samhällsnytta. Det är på det stora hela viktigare att folk kan komma in i arbetslivet än att företag kan se om man har någon dom eller trafikförseelse i bagaget.
Kommer han att sluta stjäla för att han får ett arbete? Som arbetsgivare skulle jag inte utgå från det. Du betalar inte några skattepengar till arbetsgivare för att de ska ta hand om dömda. Du betalar skatt till staten för bl.a. detta.
Citera
2020-01-09, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Väl kategoriskt. Det är olika intressen som står mot varandra. Brottslingar vill dölja sitt förflutna och arbetsgivare vill veta vilka de anställer. Varför skulle brottslingarna intresse väga tyngre? Du tycker det för att du har begått brott. Men om någon varit skötsam i 15-20 år får han garanterat jobb hos en vettig arbetsgivare.

Jo du har rätt. Det är ju därför lagarna om typer av utdrag till exempel för förskola finns. Som utvecklingen har sett ut så kan någon straffad för ett skitbrott helt sållas bort ur en urvalsprocess, och det kan vi nog enas om att det är inte det belastningsregistret är till för.
Citera
2020-01-09, 13:18
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Väl kategoriskt. Det är olika intressen som står mot varandra. Brottslingar vill dölja sitt förflutna och arbetsgivare vill veta vilka de anställer. Varför skulle brottslingarna intresse väga tyngre? Du tycker det för att du har begått brott. Men om någon varit skötsam i 15-20 år får han garanterat jobb hos en vettig arbetsgivare.

Återigen, vad klassas som en brottsling för dig? Du verkar tycka att folk med enkla trafikförseelser är brottslingar. Vet du att det finns folk registrerade hos Lexbase som aldrig gjort brott, är dessa personer också brottslingar enligt din måttstock? Snälla du, sluta gå off topic.

Ja, jag menar att majoritetens intresse väger tyngre. Det är extremt många som är registrerade i Lexbase databas. Företag har klarat sig bra med att begära att personen tar med utdrag från Polisen när det behövs. Nu rör vi oss mot ett system likt det som startas upp i Kina och det verkar du digga rejält.
Senast redigerad av Diskuterarn 2020-01-09 kl. 13:20.
Citera
2020-01-09, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Ordningsbot = syns ej på www.verifiera.se och således inte hos någon arbetsgivare

ordningsbot som går via domstol där man erkänner istället = syns på www.verifiera.se för evigt
Lögn igen!! I båda fallen syns det.
Citera
2020-01-09, 13:20
Medlem
Citat:
Återigen, vad klassas som en brottsling för dig.? Du verkar tycka att folk med trafikförseelser är brottslingar. Vet du att det finns folk registrerade hos Lexbase som aldrig gjort brott, är dessa personer också brottslingar enligt din måttstock? Snälla du, sluta gå off topic.

Ja, jag menar att majoritetens intresse väger tyngre. Företag har klarat sig bra med att begära att personen tar med utdrag från Polisen när det behövs. Nu rör vi oss mot ett system likt det som startas upp i Kina och det verkar du digga rejält.
Vilken majoritet? Majoriteten i Riksdagen har valt att inte förbjuda Lexbase.
Citera
2020-01-09, 13:21
Medlem
Citat:
Lögn! Du får svaret att domen är arkiverad. Den går sedan att hämta ur arkivet.

Intressant, jag ringde domstolen nu efter vad du skrev och de säger att de kan ändå lämna ut domen men för att kunna hitta en dom i arkivet behöver de målnummer och datum

Det visar ju det jag sa stämmer att Tingsrätterna har ändrat sin metod. Gamla mål "hittar" de inte längre när man kommer dit och frågar eller mailar att få ut. Det verkar som de börjar gallra först efter 10 år, inte 5 år som i belastningsregistret.
Citera
2020-01-09, 13:21
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Lögn igen!! I båda fallen syns det.

Hur vet du detta?
Citera
2020-01-09, 13:23
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Vad pratar du om? Jag ser inget påhopp.

Du insinuerar att det är jag som drar alla över en kam.

Du måste försöka förstå vad som är grundproblemet här:

Du kan riskera att bli bortprioriterad ur en rekryteringsprocess för en skitsak som inte ska ligga kvar i registret.
Där är problemet.
Senast redigerad av Sinnersten 2020-01-09 kl. 13:32.
Citera
2020-01-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stonehard
Jo du har rätt. Det är ju därför lagarna om typer av utdrag till exempel för förskola finns. Som utvecklingen har sett ut så kan någon straffad för ett skitbrott helt sållas bort ur en urvalsprocess, och det kan vi nog enas om att det är inte det belastningsregistret är till för.
Belastningsregistret är ett ganska dåligt instrument. Dels för att det går att köpa förfalskningar på nätet. Dels för att det är inaktuellt i samma ögonbllick som det utfärdas. Men framförallt finns det en mängd skyddsvärda intressen hos olika arbetsgivare som inte har rätt att få del av utdrag ur registret.

Och som arbetsgivare gör man alltid en bedömning i det enskilda fallet oavsett om det finns en dom eller inte. På mitt bolag finns det flera som anställts trots diverse brott som varit kända.
Citera
2020-01-09, 13:26
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Vilken majoritet? Majoriteten i Riksdagen har valt att inte förbjuda Lexbase.

Du är intressant du, men du anstränger dig verkligen. I vilken omröstning då? Med majoritet talar jag om privatpersoner mot företag. Det är viktiga att grundprincipen om brottsförsoning uppehålls mot privatpersoner än att företagen kan skanna ditt liv och sålla ut dig baserat på vad du gjort för länge sedan a la Orwells 1984.
Citera
2020-01-09, 13:27
Medlem
Citat:
Hur vet du detta?
Det vet alla som använder Verifiera. Hur så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in