Citat:
Ursprungligen postat av
kuluser
Ojdå, jag börjar bli gammal menar du, men det verkar isåfall vara på väg tillbaka och militören kör det såklart.
Flight approach måste väl ändå ha råradar?
Sedan ska man skilja på rådar och klassiska PPI dom är borta helt men nu synteserar man på en vanlig skärm.
http://www.lfv.se/nyheter/nyheter-2017/lfv-bygger-primarradar-i-sodra-sverige
Nja, jag är också snart äldre.
Kommer ( nästan) ihåg att man på Bromma hade ett intrång i luftrummet (CTR) av en privatflygare ab något slag på nittitalet, skulle jag säga, och utredningen sa att eftersom man släppt råradar så såg man inte maskinennsom flög utan transponder(i vart fall ej på).
Jag är inte hundra påläst i alla bananrepubliker men generellt är det rätt länge sen flygtrafikledning släppte råradar.
Kravet på transponder för flygning i kontrollerat luftrum kom ehh, 93-95-ish(minnet...?) och efter det fanns det inget normalt behov för flygledningar att ha råradarbild( alla som de bryr sig om syns ändå på sekundärradar).
Gissningsvis har de flesta utrangerat råradar senast när grejerna blev gamla och började krångliga och det saknades reservdelar att köpa.
Man kan gott använda sig av MH370 som exempel. Det är också tredje världen men inte riktigt lika utvecklade rutiner som i väst. Flygledningen hade noll koll efter att transponder och ACARS stängts ned. Luftbevakningen satt och sov eller hade undermålig utrustning från 80-talet(bara en gossning) vilket gjorde att de knappt hade kunnat se nåt även om de försökte.
Radarbilderna som finns i utredningen om MH 370 är förövrigt ungefär den kvaliten som vi kan förvänta oss att radaroperatören på den i detta fall skjutande enheten hade att jobba med. Det är samtida tekniknivå.