Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
Läste tidigare om Bulldozingen och när man tittade djupare i frågan så var det frågan om hjullastare som bar bort vrakdelar. Just den biten är helt legitim. Det var inte bulldozrar utan lastmaskiner som lyfte in vrakdelar som man inte orkar bära.
Nej nej nej. Det är helt skogstokigt att bära bort vrakdelar. Det är inte så som en undersökning ska gå till.
Så här ska det se ut:
1. Haveri
2. Räddningstjänst - säkra och rädda liv
3. Räddningstjänst ska försiktigt röra sig på haveriplats och ta hand om biologiskt materiel utan att försöka flytta på någonting eller röra om.
4. Teknisk utredning ska börja med en forensisk fotografering där man mappar upp platsen, fotar mängder av bilder som även dokumenteras hur de fotas. Man börjar utifrån, går i cirklar och rör sig innåt för att till slut fotografera detaljer man finner intressant. Detta ska göras INNAN någonting flyttas.
5. Då dokumentation är avslutad kan man börja att transportera objekt av intresse till en bättre arbetsplats där man kan undersöka dem i lite lugnare miljö. Ofta en Hangar eller stor lokal i närområdet.
6. Då alla objekt av intresse är säkrade så är det faktiskt möjligt för markentreprenad att "röjja upp" och återställa plats.
Det är SJUKT OLEGITIMT att hoppa öve steg 4 och 5 vilket jag med 100% säkerhet kan säga skett här.
Iran skiter i att alla vet att de ljuger. Nu är det bara politik. De har valt kommunikationsstrategi och tar vår stora skrattkuk i röven om och om igen utan att blinka. De bryr sig inte.
Om jag ska spå in i min spåkula så kommer det ena av dessa två hända i framtiden:
1. Internationella delegationer som är inbjudna får till slut inte tillträde till det uppslamlade skrotet på grund av något skitskäl som Iran kommer ange. Anledningen till detta är att hur mycket de en försöker städa upp så kommer kvalificerade utredare hitta något litet splitter som kilat in sig i någon vrå, och kan då metallurgist fastställa att det inte är ett materiel som finns naturligt i exempelvis CFM56 motorn. Hur mycket Iranierna än går loss med dammsugare så kommer de inte kunna tvätta bort allt.
2. Om Iranierna ändå ger tillträde kommer man om 6 månader eller 1 år hävda att de internationella utredarna bara är korrupta lakejer till den store satan i väst och att de ljuger om att metall som inte hör till motorn hittats i motorn.