Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Absolut, det är bara fysik. Dock tror jag inte att planet kan klara sig 15.8 kilometer från en höjd av 2400 meter om det flyger helt okontrollerat. T.ex. om bara ena motorn driver som du skriver så lär resultatet snarare bli en snäv spinn och ner i backen om ingen försöker styra.

Desto mer jag tänker på det, desto mer känns det som ett fall av att piloterna (eller åtminstone en pilot) försökt kämpa med ett dödligt sårat plan och lyckats hålla det i luften i 15.8 km.

Så är det nog, nu vet vi ju inte var den träffade men om den hypotetiskt träffar vänster sida och förstör vingytan+motorn så förändras ju glidtalet direkt. Du kommer nog inte i närheten av det vanliga när du har en trasig vinge och en motor som försöker pusha över den till den trasiga vingen.

Jaja, ni kunniga får diskutera vidare.
Citera
2020-01-10, 18:48
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Om planet är perforerat och har hål i skrovet så blir väl glidtalet inte samma som direkt ur en tabell? Det blir väl lite drag också?

Det påverkar minimalt, men just att det finns hål i skrovet säger en del. Även om en jetmotor "exploderar" så är de utformade så att skovlar ifrån turbin eller kompressor inte ska utgöra en risk för omgivningen.

Så om vi ser splitter i flygplanskroppen så är det ganska osannolikt att det kommer ifrån någon motor.
Citera
2020-01-10, 18:49
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Den här simuleringen visar rätt bra utfallet.
https://mobile.twitter.com/hashshaashin/status/1215020896676720640

Den får en smäll vid explosionen, vilket sätter om balansen så den börjar göra en sväng lätt åt höger, men håller ändå relativt stadig kurs, att bara motorerna är trasiga är inte problemet, nått i styrsystemet verkar off, för när den till sist börjar välta över så finns väldigt lite att korrigera med så den dyker vidare i samma vinkel men neråt.

Ja. Det betyder spin relativt snabbt efter impact. Inte som det ser ut på ett antal videor.
Citera
2020-01-10, 18:49
Medlem
Ytterligare en film, från annan vinkel:

https://www.youtube.com/watch?v=a_uanwqD7K8

Ser ut att ca 20 sekunder från träff till att planet går i backen.
Om det nu kan vara rimligt.
Citera
2020-01-10, 18:50
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Håller med att det kanske är onormalt snabbt. Men tänker mer på regn och andra väderfenomen samt mänsklig påverkan kan sabotera för haverikommissionen. Allt ligger på ett öppet fält, men givetvis borde man kunna låta allt ligga kvar en dag eller två tills utredare kommer till haveriplatsen.

Det enda som jag på rak arm kan komma på är MH17 i Ukraina. Där var det ju en aktiv krigszon.

Man väntar inte utan börjar genast, efter att ha tagit hand om kvarlevor, samla in delar från planet i en hög och passagerarnas tillhörigheter i en hög.
Citera
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Det påverkar minimalt, men just att det finns hål i skrovet säger en del. Även om en jetmotor "exploderar" så är de utformade så att skovlar ifrån turbin eller kompressor inte ska utgöra en risk för omgivningen.

Så om vi ser splitter i flygplanskroppen så är det ganska osannolikt att det kommer ifrån någon motor.

Det ännu mer osannolikt att splitter från motorerna skulle hamna i stjärtfenan som man kan se på en del bilder. Det är några meter fel.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Läste tidigare om Bulldozingen och när man tittade djupare i frågan så var det frågan om hjullastare som bar bort vrakdelar. Just den biten är helt legitim. Det var inte bulldozrar utan lastmaskiner som lyfte in vrakdelar som man inte orkar bära.

Nej nej nej. Det är helt skogstokigt att bära bort vrakdelar. Det är inte så som en undersökning ska gå till.

Så här ska det se ut:

1. Haveri
2. Räddningstjänst - säkra och rädda liv
3. Räddningstjänst ska försiktigt röra sig på haveriplats och ta hand om biologiskt materiel utan att försöka flytta på någonting eller röra om.
4. Teknisk utredning ska börja med en forensisk fotografering där man mappar upp platsen, fotar mängder av bilder som även dokumenteras hur de fotas. Man börjar utifrån, går i cirklar och rör sig innåt för att till slut fotografera detaljer man finner intressant. Detta ska göras INNAN någonting flyttas.
5. Då dokumentation är avslutad kan man börja att transportera objekt av intresse till en bättre arbetsplats där man kan undersöka dem i lite lugnare miljö. Ofta en Hangar eller stor lokal i närområdet.
6. Då alla objekt av intresse är säkrade så är det faktiskt möjligt för markentreprenad att "röjja upp" och återställa plats.

Det är SJUKT OLEGITIMT att hoppa öve steg 4 och 5 vilket jag med 100% säkerhet kan säga skett här.

Iran skiter i att alla vet att de ljuger. Nu är det bara politik. De har valt kommunikationsstrategi och tar vår stora skrattkuk i röven om och om igen utan att blinka. De bryr sig inte.

Om jag ska spå in i min spåkula så kommer det ena av dessa två hända i framtiden:

1. Internationella delegationer som är inbjudna får till slut inte tillträde till det uppslamlade skrotet på grund av något skitskäl som Iran kommer ange. Anledningen till detta är att hur mycket de en försöker städa upp så kommer kvalificerade utredare hitta något litet splitter som kilat in sig i någon vrå, och kan då metallurgist fastställa att det inte är ett materiel som finns naturligt i exempelvis CFM56 motorn. Hur mycket Iranierna än går loss med dammsugare så kommer de inte kunna tvätta bort allt.

2. Om Iranierna ändå ger tillträde kommer man om 6 månader eller 1 år hävda att de internationella utredarna bara är korrupta lakejer till den store satan i väst och att de ljuger om att metall som inte hör till motorn hittats i motorn.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2020-01-10 kl. 19:02.
Citera
2020-01-10, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tyvärr, men den simuleringen visar absolut inte ett plan som håller sig i luften 15.8 kilometer från en katastrof på 2400 meters höjd. Snarare att det går i backen rätt snävt, och inte alls som i detta fall.

Titta på den här, allt ser ut att gå väldigt snabbt, 18-20 sekunder.

https://www.youtube.com/watch?v=a_uanwqD7K8

Möjligen har missilen träffat tidigare och brand uppstår först efter en stund.
Citera
2020-01-10, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Jag nämnde inte västerländska system överhuvudtaget. Halmgubbar undanbedes men ja det skiljer en held del mellan ryska prylar och de flesta västerländska (av naturliga orsaker). Framförallt vad gäller tekniska hjälpmedel för luftläge. Särskilt på kort och medelräckviddiga system som det torde varit frågan om här (tex SA-15 som har bristfälliga möjligheter att själva kunna bedöma luftläget, tex civila flygplan). En TAR operatör till en SA-15 tex kan som mest få hjälp av systemet att identifiera 4 olika måltyper (flygplan, kryssningsrobot, helikopter eller okänt) om man inte gör en optisk observation på ett mål på nära håll då.
Min erfarenhet är att varje varje gång man säger ryskt så raljeras det, varje gång.

Vet inte om du sett ett SA-15 men vad har ett motsvarande system från väst och från samma tid för möjlighet att bedömma mål?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Vad har du för källor på att planet hade övervikt? Det var ju inte ens fullsatt? Eller hur många sittplatser har modellen?

Planet var relativt fullsatt. Boeing 737-800 tar ungefär 162-189 passagerare beroende på konfiguration. Ombord på detta plan var det 167 passagerare, då det kan bara ha varit ströplatser tomma.

Däremot var det nog inte mer än drygt halvtankat. Och till sist, inget plan lyfter med övervikt, sådant är strikt reglerat. Så vi kan utesluta diskussionen om vikten.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Autopiloten är väl inte på under startskedet innan planen kommit upp på stabil flyghöjd. Detta plan har bara flugit ett par minuter och var fortfarande under stigningsfas.

Ligger något i det också, normal flyghöjd för denna typ av flygning handlar väl om runt 30.000 - 40.000 fot. Alltså över 10.000 meters höjd, jag är inte pilot men jag tänker mig att man först når rätt flyghöjd, inrättar rätt flygkurs och därefter aktiverar autopiloten.
Citera
2020-01-10, 18:53
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Och vart står det att man kan stänga av vapendelen?

Det behövs inte skrivas där.
Det förklarar att man har kontakt med roboten efter avfyring.
Du är med på att om man stänger av eldledningsradarn kommer styrningen av roboten att upphöra? Javisst, beroe de på när finns det en risk/chans att den träffar målet ändå, mht proximity sensor(= zonrör) kommer den detonera ändå om den går tillräckligt nära.

Jag har haft förmånen att få skjuta robotar i jobbet. Väst har ”alltid” byggt in en säkerhetsfunktion som gör att roboten autodestruerar om den uppnår vissa kriterier. Det innebär i väst att om man väljer att avbryta ett skott så kommer roboten att explodera där ock då inom vissa tidsramar.

I mitt fall fanns dessutom en knapp att trycka på som innebar autodestruktion om man ville avbryta ett robotskott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in