Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Jag har en fundering till: läste nyligen att Iranska myndigheten/haveri-kommisionen whatever hade "säkrat" alla delar och bulldosers höll på att återställa marken där planet gick ner. Min fråga är: är det normalt, att snabbstäda en haveriplats, vilken typ av dokumentation av städningen är bruklig om så sker, och jag blir iaf. liiiite misstänksam mot en mörkläggningsaktion...?
Läste tidigare om Bulldozingen och när man tittade djupare i frågan så var det frågan om hjullastare som bar bort vrakdelar. Just den biten är helt legitim. Det var inte bulldozrar utan lastmaskiner som lyfte in vrakdelar som man inte orkar bära.
Värre var det med obehöriga på platsen.
De har inte spärrat av utan mycket folk var där och rotade efter tillhörigheter ytterst sannolikt för egen vinning. Det är med andra ord som det brukar vara i Afrika och Sydamerika. Extremt dåligt för utredningen, och ännu värre med hänsyn till respekt(avsaknaden av) mot de omkomna.
Normala länder spärrar av området tills haveriutredarna är nöjda. Det brukar inte ske inom ett dygn som i detta fall.
När utredningen inte löngre har behov av området ska det givetvis återställas så att naturen eller miljön inte lider skada. Då är städning och bulldozning naturligt.
Jag har en svag känsla av att Iran inte är riktigt lika dpliga som det här inormalfallet.
Denna gång har man dock egenvinning av att det sker lite oordnad verksamhet runt haveriplatsen.