Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valrosten
Vilka då?

Alla storlekar skulle jag tro.
Citera
2020-01-10, 17:16
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Tack, besvarade en av mina frågor, komplementet till uppgifterna från militärt håll, ja, från ren sannolikhetspunkt är det väl nästan klart, även om vi kommer att få vänta på utredningen.

Jag har en fundering till: läste nyligen att Iranska myndigheten/haveri-kommisionen whatever hade "säkrat" alla delar och bulldosers höll på att återställa marken där planet gick ner. Min fråga är: är det normalt, att snabbstäda en haveriplats, vilken typ av dokumentation av städningen är bruklig om så sker, och jag blir iaf. liiiite misstänksam mot en mörkläggningsaktion...?

Skulle inte påstå att det är onormalt snabbt. Man brukar städa upp olycksplatsen samt samla alla delar i någon stor hangar för att sedan bygga upp planet igen. Man vill ju inte att allt ska ligga ute och kunna förstöras eller att människor skall sno saker. Men håller med känns lite suspekt framförallt med bulldozers och grejer.
Citera
2020-01-10, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Experterna hade gärna åkt om det inte vore för risken att deras flygplan blir nedskjutet :P
Svenska haverikommissionen har fått en inbjudan att deltaga i haveriutredningen enligt ryktet. Förövrigt brukar länder som haft medborgare på planet få den inbjudan.
Kan vara knepigt, åker de och Iran fifflar med bevis som FDR/CVR så gar de ju legimitet till utredningens trovärdighet. Åker ingen så har man mindre koll. Tror dock oavsett att anledningen till haveriet kommer klargöras då mycket går att göra utan att vara på plats.
Citera
2020-01-10, 17:23
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Skulle inte påstå att det är onormalt snabbt. Man brukar städa upp olycksplatsen samt samla alla delar i någon stor hangar för att sedan bygga upp planet igen. Man vill ju inte att allt ska ligga ute och kunna förstöras eller att människor skall sno saker. Men håller med känns lite suspekt framförallt med bulldozers och grejer.

Det såg väl snarare ut som baklastare med grävskopor och inte några bulldozers? Det verkar vara bra att gräva lite på nedslagsplatsen om delar från planet har borrat ned sig i den sandrika jorden.

Jag vill påminna mig att liknande bilder brukar dyka upp från andra haveriplatser så det behöver i sig inte betyda så mycket.
Citera
2020-01-10, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Nej planet var inte mörklagt, men man hade säkert dragit ner ljusnivån för passagerarna.

Sen så har kärran lanternor som ej får/kan släckas.
Fast min erfarenhet är att det brukar släcka kabinen vid start och landning och öppna fönsterluckor av säkerhetsskäl. Flyger inte till vardags men de gånger jag startat o landat när det varit mörkt ute så har det varit släckt. Detta pga att man lättare ska kunna se nödbelysning/utgångar vid en incident. De öppna fönsterluckorna ska hjälpa passagerarna att orientera sig vid en utrymning.
Citera
2020-01-10, 17:24
Bannlyst
[quote=OmedelSvensson|69879189]
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Men flygplatsen borde rimligen ha råradar inspelningar som visar exakt hur planet körde fram till krashen.[/QUOTE

De flesta lämder har helt släppt råradar när det gäller civil flygledning, inklusive Sverige.
Råradar är numera istort sett luftbevakning/militär vht.

Ojdå, jag börjar bli gammal menar du, men det verkar isåfall vara på väg tillbaka och militören kör det såklart.
Flight approach måste väl ändå ha råradar?

Sedan ska man skilja på rådar och klassiska PPI dom är borta helt men nu synteserar man på en vanlig skärm.
http://www.lfv.se/nyheter/nyheter-2017/lfv-bygger-primarradar-i-sodra-sverige
Senast redigerad av kuluser 2020-01-10 kl. 17:39.
Citera
2020-01-10, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Det såg väl snarare ut som baklastare med grävskopor och inte några bulldozers? Det verkar vara bra att gräva lite på nedslagsplatsen om delar från planet har borrat ned sig i den sandrika jorden.

Jag vill påminna mig att liknande bilder brukar dyka upp från andra haveriplatser så det behöver i sig inte betyda så mycket.
Tack för en ej raljerare
Citera
2020-01-10, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven

Min fråga handlade dels om dokumentation, dels om tiden. Nu är det ju bestämt att experter från främst de mest drabbade länderna ska få delta i haverikommisionen, så svårt skulle det väl inte vara att låta dem få se delarna som de låg, kostar bara ett par vakter i området några dagar.

Jag var ute efter om någon vet nåt om rutiner vid fatala haverier, som involverar flera nationer. Särskilt intressant är det ju, eftersom det finns aktiv militär i närområdet, eller?
Citera
2020-01-10, 17:28
Medlem
Citat:
Sluta raljera, helt korrekt och normal tidaspekt.
Skrivet av en som tror att det finns råradar att tillgå.
Citera
2020-01-10, 17:29
Medlem
737:an kanske inte skjöts ned av misstag, det är lite långsökt och konspiratoriskt, men..... Finns inlägg i andra forum där såna spekulationer förekommer också.

Men det måste i så fall finnas någon slags motiv förutom det där som tidigare nämnts att det skulle vara en hämnd för något som inträffade för 30 år sedan (tidigare amerikansk nedskjutning av ett passagerarflygplan, 1988?). Kanske var passagerarna på 737:an betraktade som desertörer eller politiska fiender/motståndare till den nuvarande iranska ledningen? Namnen på passagerarlistan ser i huvudsak ut som iranska namn tycker jag, kanske var några av dem f.d. iranier i form av politiska flyktingar. Majoriteten kanske var på tillfälligt besök i iran under helgerna och skulle nu återvända till deras nya hemvist i "väst". Svårt att veta vad som rör sej i huvet på iransk militär och vad som betraktas som tillräckliga motiv för militära operationer mot till synes civila mål av slaget 737, om de nu överhuvudtaget är inblandade i en nedskjutning. Inte ens det sistnämnda är klarlagt.
Senast redigerad av MrNoShow 2020-01-10 kl. 18:06.
Citera
2020-01-10, 17:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Om de hade haft rätt och skjutit ner ett amerikanskt stridsplan hade var varit nationens hjältar. Nu med detta är de Irans pinsamhet och det är en diktatur så förmodligen är de samtliga döda eller vid galgen vid det här laget.

Sedan kommer det bero på hur långt omvärlden vill ta detta. Risken är ju inbördeskrig i Iran om man går för hårt fram. Pressar regimen för hårt. Lite är det ju t.ex Ukrainas fel att ens lyfta timmar efter en attack.

Jaa, pinsamt värre för mullorna. Det ger ett löjes skimmer över den ”kraftfulla attack” som i första hand haft det egna folket som dess propagandistiska målgrupp.

Tyvärr ökar det kanske risken för ytterligare vedergällningsattacker från Iran.
Citera
2020-01-10, 17:32
Medlem
rtxs avatar
Citat:
Men flygplatsen borde rimligen ha råradar inspelningar som visar exakt hur planet körde fram till krashen.
Visst är det så, men flygplatsen ligger i Iran så det återstår att se om den informationen kommer nå oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in