Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 21:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Kan inte videon bara visa hur motorn brinner sedan exploderar? Därför ser det ut som att något flyger mot planet? Fast det kanske är planet man ser?

Tycker man väldigt tydligt ser en projektil som kommer från vänster i bild och detonerar mitt i bilden.
En flygmotor exploderar inte, och den detonerar sannerligen inte!
Citera
2020-01-10, 21:02
Medlem
AussieRedMans avatar
Fick ett tips av vän med kontakter i Irak, grundtanken var att sänka amerikanska Boeing som haft stora problem m 737 och tappat försäljning iom tidigare krascher. Ska forska vidare.
Citera
2020-01-10, 21:04
Medlem
Rebelxs avatar
Nu spekulerar jag bara lite här, men skulle det vara möjligt för en grupp "agenter" att överrumpla en luftvärnsenhet (de är ju mobila de flesta), döda soldaterna och sedan avfyra denna mot valfritt mål?

Läste bara någon kommentar på Twitter och tanken slog mig ;
( " Brad
@goblackcar
@arawnsley
Possibly the single biggest shoot yourself in the foot moment in history. The US government gave them a propaganda opportunity of a lifetime and some kid in a missile battery ruined it spectacularly.")

Kanske lite långsökt, men finns säkert massa sådana uppdrag förplanerade i grova drag, för att utföras vid lämpliga situationer.
Lite foliehatt kanske jag är men det är inte direkt som att det skulle vara det mest otroliga som någonsin skett när det kommer till sånt.
Citera
2020-01-10, 21:05
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantluft
Högsta nivån hade troligen avlyst högsta beredskap men avfyrarna hade inte aktuell status.
Då kan man anta att det är 1-3 personer som mår väldigt dåligt just nu då? Aj aj aj.
Citera
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
En surface-to-air missile som exploderar en bit från flygplanet (som den ska), skadar flygplanet allvarligt men piloterna överlever. De lyckas hjälpligt hålla kärran i luften under 2 minuter utan tanke på vilket håll de flyger. Sista 20-30 sekunderna tar elden över totalt så de blir en eldboll.

Det beror lite på. Det du beskriver är fullt möjligt men flygplanets inbyggda stabilitet tillsammans med skadorna kan ha orsakat svängen. Det vi med säkerhet vet är att flygplanet antingen inte var tillräckligt manöverbart eller att piloterna inte var i flygbart skick.
Jag har för mig att i fallet MH017 exploderade roboten i närheten av cockpit och slog sannolikt ut hela besättningen direkt. Kan minnas fel men jag tro det var så.

Vi har tecken på att den filmade explosionen skedde senare/på annan plats än där flightradar24 tappade kontakten, det tyder på att det var två robotskott som träffade. I det fallet är det rimligt att anta att maskinen inte längre är flygbar.
SA-15 är gjord för att slå ut stridsflygplan samt helikoptrar vilka är betydligt mindre och med säkerhet drabbas mer om en robot detonerar nära.
SA-11 / BUK, som sköt ned MH017 är en betydligt kraftigare robot som är gjord ör att att verka på mycket hög höjd och även slå ut större bombflygplan, och en sån laddning är mer eller mindre garanterad att förgöra flygmaskinen (även stora) om den exploderar där det är tänkt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muffins50
Är det säkert att flyga till Kanada? Någon spom vet
Eftersom du inte kommer flyga över skithålan mellanöstern så kan du vara säker.
Citera
2020-01-10, 21:06
Medlem
mobeltasss avatar
Lite OT men..

Kan man tänka sig att nån filmproducent gnuggar händerna och redan nu börjar spåna på en riktig katastrof-film.

Finns otroligt många berättelser att ta med. Allt från mordet på generalen Qassem Soleimani till det lyckliga unga paret som nyss förlovade sig och snart dog i kraschen.

Skulle det vara för politiskt känsligt att för tidigt genomföra ett sådant filmprojekt tro?
Men visst borde en film komma?
Citera
2020-01-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Kan vara så att någon random pilot var med under flygningen, du har plats för två som flyger enbart så den 3:de piloten blir ganska överflödig.

Det är ju inte ovanligt att en tredje pilot är med som en del av sin träning, antingen för den aktuella flygplanstypen eller för flygbolaget. Piloten kan ju även följa med som dödvikt, exempelvis om han ska flyga ett annat plan från en viss stad dagen därpå. Det kan finnas flera olika anledningar.
Citera
2020-01-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Då kan man anta att det är 1-3 personer som mår väldigt dåligt just nu då? Aj aj aj.

Drygt att komma hem efter jobbat å frugan frågar hur dan varit.
"Äh, skit, råka skjuta ner ett passagerarplan och döda 180 pers. Du då?"
Citera
2020-01-10, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Det jag tycker är synd här på Flashb är att man inte kan bemöta sina svar med ens tummen upp eller tummen ner utan att behöva skriva ett svar...! Många här har besvarat min fråga ypperligt, andra har kanske inte gjort detsamma men ändå försökt. Det jag vet är dock att direkt när denna "olycka" skett gick jag in på flygradarn och talade om för hustrun att den här störtningen då inte var normal om man säger, utan de blev sannolikt nedskjutna. Inget tekniskt fel där vad jag initialt kunde se. :-O

Konstigt att ingen foliehatt kommit på det uppenbara. Den som ligger bakom alla dessa flygolyckor är antagligen FlightRadar24. Deras webtrafik ökar enormt efter varje olycka.
Citera
2020-01-10, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag har för mig att i fallet MH017 exploderade roboten i närheten av cockpit och slog sannolikt ut hela besättningen direkt. Kan minnas fel men jag tro det var så.

Vi har tecken på att den filmade explosionen skedde senare/på annan plats än där flightradar24 tappade kontakten, det tyder på att det var två robotskott som träffade.

Det stämmer, MH17 missilen exploderade precis utanför cockpit och penetrerade sönder hela cockpit.
Citera
2020-01-10, 21:09
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Fick ett tips av vän med kontakter i Irak, grundtanken var att sänka amerikanska Boeing som haft stora problem m 737 och tappat försäljning iom tidigare krascher. Ska forska vidare.

Jo jag skrev också att det var det enda motiv jag kunde tänka mig som gynnade Iran.
Dock så blir hela grejen meningslös om man skjuter ner den med en luftvärnsrobot som kommer göra det omöjligt att dölja sitt "sabotage".

Typ alla sätt utom det skulle isf vara att föredra.
Som att satsa 1000spänn med chans att vinna en tioöring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in