Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
En surface-to-air missile som exploderar en bit från flygplanet (som den ska), skadar flygplanet allvarligt men piloterna överlever. De lyckas hjälpligt hålla kärran i luften under 2 minuter utan tanke på vilket håll de flyger. Sista 20-30 sekunderna tar elden över totalt så de blir en eldboll.
Det beror lite på. Det du beskriver är fullt möjligt men flygplanets inbyggda stabilitet tillsammans med skadorna kan ha orsakat svängen. Det vi med säkerhet vet är att flygplanet antingen inte var tillräckligt manöverbart eller att piloterna inte var i flygbart skick.
Jag har för mig att i fallet MH017 exploderade roboten i närheten av cockpit och slog sannolikt ut hela besättningen direkt. Kan minnas fel men jag tro det var så.
Vi har tecken på att den filmade explosionen skedde senare/på annan plats än där flightradar24 tappade kontakten, det tyder på att det var två robotskott som träffade. I det fallet är det rimligt att anta att maskinen inte längre är flygbar.
SA-15 är gjord för att slå ut stridsflygplan samt helikoptrar vilka är betydligt mindre och med säkerhet drabbas mer om en robot detonerar nära.
SA-11 / BUK, som sköt ned MH017 är en betydligt kraftigare robot som är gjord ör att att verka på mycket hög höjd och även slå ut större bombflygplan, och en sån laddning är mer eller mindre garanterad att förgöra flygmaskinen (även stora) om den exploderar där det är tänkt.